Gå til innhold

Har sensorer forståelse for at folk er stresset og redde på muntlig eksamen eller de driter i det? 😕

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tanker? Erfaringer? 

Anonymkode: 972ab...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel er de ganske rolig på dette så lenge du klarer å holde deg til det du skal forelese om. For eksempel hvis man er veldig nervøs bør man ikke holde på et eventuelt notatark da det kan riste og virke forstyrrende på publikum/sensorer. Svarer du på oppgaven og ikke roter deg bort under forelesningen og unngår større forstyrrende momenter skal det godt gjøres at sensorer trekker deg for å være nervøs.   

Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg var veldig nervøs fordi jeg er en sjenert person, men for min del tok de ikke hensyn til det. Men så var det i "gamle dager". Hvordan det er nå, vet jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
Knoot skrev (28 minutter siden):

Som regel er de ganske rolig på dette så lenge du klarer å holde deg til det du skal forelese om. For eksempel hvis man er veldig nervøs bør man ikke holde på et eventuelt notatark da det kan riste og virke forstyrrende på publikum/sensorer. Svarer du på oppgaven og ikke roter deg bort under forelesningen og unngår større forstyrrende momenter skal det godt gjøres at sensorer trekker deg for å være nervøs.   

Eksamen er på Zoom 🙂 Det er bare meg og 2 sensorer 

AnonymBruker
Skrevet
Ghostface skrev (28 minutter siden):

Jeg var veldig nervøs fordi jeg er en sjenert person, men for min del tok de ikke hensyn til det. Men så var det i "gamle dager". Hvordan det er nå, vet jeg ikke.

Hva skjedde da? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke takler dette så takler du ikke jobben. Enkelt og så vanskelig

Anonymkode: 3b9e8...05b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tanker? Erfaringer? 

Det er viktig at du kommuniserer hva Du føler. Sensor er ikke mora di, men heller ikke drillsersjant i militæret. 
En professor på studiet gav oss alle (inkludert en del menn som var så nervøse at de skalv i møte med muntlig) dette utmerkede rådet: er du redd i møte med eksamen? Si det. Er du engstelig? Si det. glemmer du alt i ren skrekk? Ikke sitt og stirr i veggen - si at du har glemt alt og behøver 30 sekund til å puste dypt. Og så gjør du det.

Kort sagt: din psyke under eksamen er ditt ansvar. Du må artikulere hva du jobber gjennom. Ja, du får vann, du får tid, du får småprat. Men du må si at du behøver det.

Anonymkode: 1a067...b4e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Har selv bare gode erfaringer med sensor og eksaminator. De var vennlige og gjorde hva de kunne for å skape en god setting. 

AnonymBruker
Skrevet

Sensor er jo et menneske, så hvordan den enkelte sensor reagerer vil selvsagt variere. De fleste mennesker vil ha forståelse for at man er nervøs i en slik situasjon. Så ja, sensor er klar over at en del kandidater er nervøse og vil ikke la det "trekke ned" en ellers god presentasjon.

Anonymkode: 5247b...421

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner ikke

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mange muntlige eksamener på universitetet, og det gikk veldig fint. 

Første gang så var jeg kjempe nervøs, men sensor var så hyggelig og grei. 

Anonymkode: dc516...ff7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sensor i høyere utdanning mange ganger. Det er lett å se hvilke studenter som er alvorlig nervøse, de trenger kanskje en liten «dytt» i form av hjelpespørsmål - og så kommer kunnskapen. Jeg spør alltid kandidaten om den er nervøs og ber han/hun slappe av og bare vise sin kunnskap. Passer alltid på å smile, og om det passer seg så spøker vi litt for å lette på stemningen. Vi som er sensorer er kanskje mest nervøse😄

Anonymkode: 9d406...047

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært sensor i høyere utdanning mange ganger. Det er lett å se hvilke studenter som er alvorlig nervøse, de trenger kanskje en liten «dytt» i form av hjelpespørsmål - og så kommer kunnskapen. Jeg spør alltid kandidaten om den er nervøs og ber han/hun slappe av og bare vise sin kunnskap. Passer alltid på å smile, og om det passer seg så spøker vi litt for å lette på stemningen. Vi som er sensorer er kanskje mest nervøse😄

Enig! Første kandidat møter gjerne også en smånervøs sensor/eksaminator. Men vi har forståelse, og prøver å gjøre settingen og stemningen så lett som mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Takk 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sensor er jo et menneske, så hvordan den enkelte sensor reagerer vil selvsagt variere. De fleste mennesker vil ha forståelse for at man er nervøs i en slik situasjon. Så ja, sensor er klar over at en del kandidater er nervøse og vil ikke la det "trekke ned" en ellers god presentasjon.

Anonymkode: 5247b...421

Jeg tror at det verste er når sensor ikke reagerer. Bare sitter der med steinansikt...Jeg ville blitt veldig usikker og så stressa pga det. Bedre at sensor sier "det er helt ræva" enn å være helt stille og kald 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en sensor som kjefta, begynte nesten å grine av det fordi jeg var så nervøs 😅

Anonymkode: 801a6...7d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har hatt en sensor som kjefta, begynte nesten å grine av det fordi jeg var så nervøs 😅

Anonymkode: 801a6...7d4

☹☹ Håper at du klaget etterpå! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Haha hæ? Jeg ble ekstremt nervøs før muntlig eksamen, men jeg er veldig god i jobben min likevel. Det er jo ikke overførbart til en situasjon jeg jobber med i det hele tatt. 

Jeg ble så nervøs at jeg holdt pusten, og sensor sier «jammen, du må jo puste!» og da begynte jeg å gråte. Haha. Fikk sekser. En annen gang var jeg så nervøs at jeg fikk fullstendig jernteppe. Sensorene valgte å stille meg spørsmål rundt hele pensum fordi de skjønte jeg var godt forberedt, og jeg fikk fem selv om jeg ikke klarte å svare på spørsmålet. 

Det er slike presentasjoner som er min store svakhet, og det har jeg vært ærlig om på intervju og i arbeidslivet. Men så lenge jeg får ha med meg notater, ta tenkepause og forberede meg godt, så kan jeg fint holde konferanser og møter uten å få helt sammenbrudd. 

Anonymkode: 20214...64e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken jobb? Jeg får helt sammenbrudd av muntlig eksamen. Det har enda ikke vært et problem i arbeidslivet.

Anonymkode: 87ddc...5ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...