AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #1 Skrevet 12. april 2022 Håper noen med litt peiling (eller helst mye) kan hjelpe meg med dette. Jeg kjøpte hytte for noen år siden, og denne hytta står på festet tomt. Jeg "overtok" den gamle festekontrakten, og den går ut sommeren 2023. Jeg ønsker å søke grunneier/bortfester om å få kjøpe ut tomten, og bør jo da søke nå snarest da fristen er ett år før kontrakten går ut. Jeg har prøvd å lese meg opp på hvordan man går fram men blir ikke så veldig mye klokere. I den anledning lurer jeg på: - Hva skjer egentlig når man kjøper en hytte på festet tomt og overtar en gammel festekontrakt? Bortfester er klar over at jeg er ny eier av hytta, men jeg har jo ikke skrevet ny kontrakt. Jeg har kun den gamle, til de forrige eierne (som nå forøvrig er døde). - Hvordan setter jeg i gang prosessen? Finnes det noen form for mal til søknadsskjema/dokument som jeg kan fylle ut og sende til grunneier, eller må jeg bare forfatte en skriftlig søknad om å få kjøpe ut tomten? - Hvor mye kan grunneier kreve å få betalt for tomta? Dette er snakk om en liten punktfeste-tomt i et lite hyttefelt som ligger i et område som ikke er spesielt populært. Årlig festeavgift har ikke vært regulert på lenge, og er pr nå 1500,- Jeg vet at grunneier enten kan kreve 25xårlig festeavgift (og da oppjustert) eller 40% av tomteverdien. Sistnevnte er greit da tomtene i området ikke ligger særlig høyt i pris, men hvor høyt kan grunneier oppjustere festeavgiften før han regner ut etter 25x-modellen? Kan han i verste fall kreve maks festeavgift etter loven; ca 13.000 kr og gange dette med 25, eller finnes det regler satt i forhold til tomtestørrelse, verdi og hvor mye man kan øke avgiften i en smell? Jeg blir kjempeglad om noen kan hjelpe meg med dette, for jeg føler meg litt forvirret og vet ikke helt hvor jeg skal begynne og hvor høy pris jeg må belage meg på at grunneier foreslår. På forhånd tusen takk! Anonymkode: 345ec...2d3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #2 Skrevet 13. april 2022 Prøver å dytte opp, sånn i tilfelle flere får det med seg. 😬 Anonymkode: 345ec...2d3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #3 Skrevet 13. april 2022 Prøv å poste denne på forbruker/jus-forumet, mulig du får flere svar der? Anonymkode: f1505...460 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #4 Skrevet 13. april 2022 For vår del før nye reglene kom så gikk vi først fra ca 1500 til ca 20000/år men fikk heldigvis kjøpt ut tomta for rundt 1M etter noen år. Men dette er plass der tomtene er rimelig dyre (strandtomt på østlandet). Jeg hadde prøvd å kjøpe ut tomt uansett hva ny festeavgift hadde vært. Anonymkode: 27d4a...127 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå