AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #1 Skrevet 12. april 2022 Har prøvd litt forskjellig, men vet ikke helt hva som er det beste for meg. Er det sånn at alle som er såpass store, «bør» spise ketogent for stor nedgang? Gikk jo ned noen kilo første uka på streng keto, og ville sikkert ikke gått ned det samme på et normalt kosthold, selvom kcal hadde vært det samme.. Anonymkode: cf7f9...417
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #2 Skrevet 12. april 2022 Absolutt ikke. Jada, man kan gå mye ned i vekt på keto, men så snart man begynner å spise karbohydrater igjen legger man fort på seg. Grunnen til at man går mye ned i starten er på grunn av at man mister vann fra kroppen (karbohydratet binder vann). Jeg har testet lavkarbo/keto, og det fungerer absolutt ikke for min mage, som sliter med å fordøye fett. Følte meg rett og slett syk av det, enda jeg tok alt av kalium, magnesium og diverse som man blir anbefalt den første tiden. Og joda, kiloene kom på plass igjen etterpå. I et langsiktig perspektiv, bør kaloribegrensning / kutte ned på noe karbohydrater være løsningen. Istedenfor å velge brød, ris, pasta også videre, kan man heller velge grove grønnsaker, frukt og bær. Istedenfor å spise kylling og ris, kan du spise kylling grønnsaker og halvparten mengde ris. Å gå full ketogent tror jeg ikke er levbart i lengden for de fleste. Anonymkode: d9043...e9d 4 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #3 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt ikke. Jada, man kan gå mye ned i vekt på keto, men så snart man begynner å spise karbohydrater igjen legger man fort på seg. Grunnen til at man går mye ned i starten er på grunn av at man mister vann fra kroppen (karbohydratet binder vann). Jeg har testet lavkarbo/keto, og det fungerer absolutt ikke for min mage, som sliter med å fordøye fett. Følte meg rett og slett syk av det, enda jeg tok alt av kalium, magnesium og diverse som man blir anbefalt den første tiden. Og joda, kiloene kom på plass igjen etterpå. I et langsiktig perspektiv, bør kaloribegrensning / kutte ned på noe karbohydrater være løsningen. Istedenfor å velge brød, ris, pasta også videre, kan man heller velge grove grønnsaker, frukt og bær. Istedenfor å spise kylling og ris, kan du spise kylling grønnsaker og halvparten mengde ris. Å gå full ketogent tror jeg ikke er levbart i lengden for de fleste. Anonymkode: d9043...e9d Amen ✋ Vær så snill - IKKE begynn med keto - det ble min begynnelse på jojo-slanking. Keto funker som fanden, ja, men går du ned 10 kg, så lover jeg deg at du spiser deg opp minst 10 kg, om ikke mer. Bedre å redusere karbohydrater, ja. Tar litt lengre tid, men det er verdt det. Les deg opp på smartkarbo, da går du ned og forblir NEDE. Anonymkode: c9ad2...b72 8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #4 Skrevet 12. april 2022 Spis mest mulig rene råvarer. Hvitt kjøtt, fisk, grønnsaker, noe frukt etc. Lag maten fra bunn av og tell kalorier. Finn din vei og hva som fungerer for deg. Er det lørdag og du har lyst på noe godt på kvelden, så spis litt mindre på dagen f.eks. Du gikk ikke ned noen kilo i fett, men vann. Om du skal ned i vekt, må du være i kaloriunderskudd uansett kosthold. Vil du i tillegg ha en sunn kropp, støtte kroppen og hormonene riktig under vektnedgang og gjøre vektnedgangen enklere så spiser du ren mat. Unngå raske karbohydrater så langt det er mulig og realistisk for deg. Vektnedgang handler om så mye mer enn mat også. Velvære, hormoner, psyken, avhengighet, søvn, stress, holde motivasjonen oppe, tålmodighet, konsistent etc etc. Derfor er ikke vektnedgang en rett strek nedover, men en læringsprosess med oppover- og nedover bakker. Derfor vil ikke fokus på en type diett gjøre deg slank. Anonymkode: 9a0a1...b87 3 2
jabx Skrevet 12. april 2022 #5 Skrevet 12. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har prøvd litt forskjellig, men vet ikke helt hva som er det beste for meg. Er det sånn at alle som er såpass store, «bør» spise ketogent for stor nedgang? Gikk jo ned noen kilo første uka på streng keto, og ville sikkert ikke gått ned det samme på et normalt kosthold, selvom kcal hadde vært det samme.. Anonymkode: cf7f9...417 Dette handler om kalorier inn/ut. Du må velge noe du kan leve med over tid. Du kan gjøre det så enkelt at du teller kalorier og holder deg i et visst kaloriunderskudd. Keto og slikt blir bare en måte å begrense kalorier på, kan du si. Men du risikerer å ikke få i deg viktige næringsstoffer. For å ikke være for sulten så kan du prøve å ikke gå så raskt ned i vekt, og spise mat som ikke er så kaloririk. Igjen, tell kalorier for å se hva slags mat det er som gir deg metthetsfølelse på færre kalorier. Endret 12. april 2022 av jabx 1 1
Loboto Skrevet 12. april 2022 #6 Skrevet 12. april 2022 Istedenfor å fokusere på å spise mindre karbohydrater, fokusere på å innta mer protein. Da vil mengden karbohydrater automatisk gå ned da du ikke klarer å spise like mye som tidligere samtidig som du inntar mye protein som holder deg mett lenge. Dette er ofte grunnen til at mange går med på keto. De spiser ikke karbohydrater, og begynner å innta store mengder protein istedet. Vil ikke anbefale keto med for lite karbohydrater, da dette vil påvirke kortisol, østrogen, og andre hormoner. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 5/2 dietten har funket for meg. Fasting er bra for kroppen. Den kan være tøff å følge lenge, men man går ned. Anonymkode: d281b...a28
Natta1980 Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 som andre sier - finn noe som passer for deg som du kan leve med resten av livet. jeg spiser bare frukt, grønt, nøtter og frø. har gått ned 10 kg på 8 uker. skal ned mer. men du vil vel kanskje spise kjøtt? fisk og kylling er magert. anbefaler masse grønt med fisk og kylling. kutt ut ris, pasta, brød. det er bare tomme kalorier. hvis man på død og liv vil gå ned fort anbefaler jeg juicefaste. du går ned mye og blir ikke sulten, og har mye energi. og når du begynner å spise igjen orker du ikke spise mye siden magen har blitt mindre. nei, det er ikke for alle. men er mulig. å bevege seg minst 30 minutter for dag hjelper veldig på. 2
TLR Skrevet 13. april 2022 #10 Skrevet 13. april 2022 Trening er viktig men problemet er at man blir veldig sulten etterpå. Kanskje best å ha noe med seg. Protein bar etc
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #11 Skrevet 13. april 2022 Sjekk ut Marit Kolby Zinocker på insta. Fokuser på råvarebasert mat og unngå ultraprosseserte produkter. Ikke tell kalorier, du skal leve med dette og kaloritelling er en unøyaktig "vitenskap" og fordrer ikke matglede. Spis store porsjoner grønnsaker til hvertfall lunsj og middag, protein og fett til alle måltider, frukt til f.eks frokost og lunsj. Tenk på balanserte måltider av god matkvalitet (dvs, råvarebasert). Et slikt kosthold er mulig å holde i lengden, det er godt for kroppen og legger få begrensninger sosialt. Anonymkode: 53513...28c 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #12 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 5/2 dietten har funket for meg. Fasting er bra for kroppen. Den kan være tøff å følge lenge, men man går ned. Anonymkode: d281b...a28 Men hvordan funker den for dine venner, kolleger og familie? Kan ikke bli med ut, dra i familiemiddag og delta på vanlig måte fordi det er fastedag. Svimete på jobb pga faste. Skjønner ikke hvordan man gjør det. Faster du hver mandag og tirsdsg? Anonymkode: f29fd...e42 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #13 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): . Ikke tell kalorier, du skal leve med dette og kaloritelling er en unøyaktig "vitenskap" og fordrer ikke matglede.. Anonymkode: 53513...28c Dette stemmer IKKE for meg. Kaloritelling er unøyaktig, men jeg gjør det litt på slump, og det funker Det har gitt meg mye mer matglede, og jeg lager mye mer mat! Spiser mer variert, mer grønnsaker osv. Før kunne jeg alltid bare spise det jeg likte best, gjerne pizza, men nå må jeg se hva jeg kan få til innafor kaloriramma, og da prøver jeg masse nytt! Anonymkode: f29fd...e42 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #14 Skrevet 13. april 2022 Ikke velg keto. Da jeg skulle ned 30 kg, så prøvde jeg keto først, gjorde alt rett og i samarbeid med lege, jeg ble dårlig og gikk opp 400 g i vekt hver uke. Så det funker ikke på alle. Så prøvde jeg lavkarbo, men da mer fedon versjonen. Og lavkarbo er helt opp til 150 g karbo om dagen, og sånn kan man fint spise hele livet sitt. Og med fedon skal du ha det sunne fettet, og mye grønt, bær, frø, frukt og proteiner. Med det gikk jeg ned 30 kg på 9 mnd. Gikk bare turer. Det mest fornuftige er jo og finne noe du kan leve med videre. Anonymkode: 0891f...250
Roci Skrevet 13. april 2022 #15 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har prøvd litt forskjellig, men vet ikke helt hva som er det beste for meg. Er det sånn at alle som er såpass store, «bør» spise ketogent for stor nedgang? Gikk jo ned noen kilo første uka på streng keto, og ville sikkert ikke gått ned det samme på et normalt kosthold, selvom kcal hadde vært det samme.. Anonymkode: cf7f9...417 Det beste for deg vil være det kostholdet som både får deg ned i vekt og som gjør det (forholdsvis) enkelt å holde vekten på sikt. Å leve ketogent er effektivt for vektnedgang, men vanskelig å vedlikeholde over tid av flere årsaker. Samtidig tenker jeg at det å telle kalorier resten av livet heller ikke er noen god løsning. Noen som går raskt ned i vekt, går like fort opp igjen, mens for andre gir det en kickstart som motiverer og bidrar til å holde vekten. Det handler nok mye om i hvilken grad man går tilbake til sitt "gamle" kosthold eller har lykkes med en kostholdsendring i vektnedgangsfasen. Det er såklart oppmuntrende å gå raskt ned i vekt, men du la ikke på deg 30 kg over natten, så det vil naturlig nok ta tid å miste disse kiloene også. Uansett hvilken metode du velger for vektnedgang, så er det viktig som flere påpeker å spise tilstrekkelig variert (noe som også er mulig på lavkarbo), mest mulig rene råvarer, tilstrekkelig med proteiner og sunt fett. Jeg har nevnt det i andre tråder, men det som ble "kodeknekkeren" for min del, var en kombinasjon av lavkarbo og periodisk faste. Jeg spiste ganske streng lavkarbo i vektnedgangsfasen, og moderat lavkarbo i stabiliserings/vedlikeholdsfasen. Dette fungerer for meg fordi jeg kan spise mat jeg liker og kostholdet gir meg energi og overskudd. Om jeg spiser ute/borte, spiser jeg det som er tilgjengelig/blir servert, og det har så langt ikke vært noen problemer med det. Merker at magen kan være litt treg og kroppen litt oppblåst dersom det ble litt mye karbohydrater, men det går som regel over i løpet av en dag eller to 🙂 Ønsker deg lykke til! 2 1
Embla Othea Skrevet 13. april 2022 #16 Skrevet 13. april 2022 Moderat karbohydratredusert kosthold er det beste. Jeg spiser 1-2 smarte karbkilder i løpet av en dag på diett (f.eks. havregrøt til frokost og brun ris til middag), litt mindre karb på hviledagene.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #17 Skrevet 13. april 2022 De eneste «store» som kan ha en beviselig ekstra effekt av lavkarbo er de med diabetes eller prediabetes. Har du ingen av disse hadde jeg spist på den måten hvor du føler deg mett på passe mengde mat. Personlig spiser jeg nærmest slik helsemyndighetene anbefaler. Noen dager blir lavkarbo, noen lavfett og noen høyprotein, det kommer veldig an på hva slags middag jeg velger og den velger jeg etter smakspreferanser. Anonymkode: 0e418...5e4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #18 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har prøvd litt forskjellig, men vet ikke helt hva som er det beste for meg. Er det sånn at alle som er såpass store, «bør» spise ketogent for stor nedgang? Gikk jo ned noen kilo første uka på streng keto, og ville sikkert ikke gått ned det samme på et normalt kosthold, selvom kcal hadde vært det samme.. Anonymkode: cf7f9...417 Forresten. Kiloene du går ned de par første ukene på streng keto er nesten utelukkende vann og glykogen, ikke fett. Anonymkode: 0e418...5e4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #19 Skrevet 13. april 2022 Gode svar du har fått. Jeg ser på vektnedgang som en mulighet til å endre på uvaner, i tillegg til kiloene som forsvinner. Har gått raskt ned tidligere med både keto, lavkarbo og andre fads. Gikk like raskt opp i vekt etterpå når jeg begynte å spise "normalt". Denne gangen har jeg bare fokusert på mengden mat, telt kalorier innimellom, men hatt fokus på at ingen mat er "forbudt". Jeg spiser fremdeles godteri, men bare til spesielle anledninger. Jeg spiser det jeg får servert, men mindre. Jeg tar gode valg hver dag som ikke føles som et offer, feks å begrense raske karbohydrater og fylle opp tallerken med mest grønnsaker og mindre pasta/ris. Spiser faktisk brød også, men velger grovt eller knekkebrød. Går sakte ned i vekt, og noen ganger er det demotiverende. Men når jeg har brukt så lang tid så har jeg også rukket å få kostholdsvaner som etter hvert har blitt instinktive. Og målet er å ha et kosthold som jeg skal leve med resten av livet. Orker ikke mer yoyo-slanking, det er så slitsomt og usunt. Og da vet jeg at det eneste som funker er å spise det samme som familien/omgangskretsen. Bare litt mindre mengder og mindre prosessert mat eller sukkermat. Tar du gode valg hver eneste dag så krever det mye viljestyrke i starten, men etter mange måneder og år, så blir dette normalen for deg. Anonymkode: 6a572...5df 3
jabx Skrevet 13. april 2022 #20 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (På 12.4.2022 den 23.02): 5/2 dietten har funket for meg. Fasting er bra for kroppen. Den kan være tøff å følge lenge, men man går ned. Anonymkode: d281b...a28 Oppdatert forskning viser at fasting ikke har noen positive effekter å kroppen som du ikke kan få gjennom generell kalorirestriksjon. Faste kan være et bra hjelpemiddel hvis du liker å gjøre det på den måten, men er altså ikke noen vidunderkur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå