solmåneogstjerner Skrevet 12. april 2022 #1 Skrevet 12. april 2022 Ja, da har påskeferien begynt. Jeg har tre forholdsvis store barn, alle med forskjellig smak. Har kjøpt inn godteri og snacks. Får tilbakemeldinger om at jeg ikke vet hva de liker, har kjøpt feil. Men de er tre, og jeg husker faktisk ikke alle tilbakemeldinger av typen 'jeg liker det og ikke det', spesielt når disse preferansene endrer seg hele tiden. 'Jeg sa jo i vinterferien at jeg ikke liker jordbærmoms fra kiwi lenger, kun den fra europris' f eks. Det husker ikke jeg, det kommer slike beskjeder hele tiden. Det finnes 10 butikker og hver med forskjellig utvalg... Den åpenbare løsningen er at de handler selv, men det er ofte de ikke kan/vil. Spørsmålet er: har du til enhver tid oversikt over hva barna liker å spise? (Størst problem med snacks og godteri, men det gjelder til dels også middag og pålegg)
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #2 Skrevet 12. april 2022 Ja, men nå er ikke mine så spesifikke som dine. Anonymkode: 2c887...ff2 5
GammelKaktus Skrevet 12. april 2022 #3 Skrevet 12. april 2022 (endret) Ja, men jeg har usedvanlig god hukommelse på uviktige ting, jeg hadde husket hva du ikke liker og... 😄 OG så har jeg bare et barn, men jeg husker hva alle vennene han liker og ikke liker til middag og slikt... Husker bursdager til venner og deres barn, turnusen til venninna mi osv. Tenk hvis jeg kunne brukt denne hukommelsen til noe fornuftig... Endret 12. april 2022 av FrøkenMånestråle 9 1 5
Lipyros Skrevet 12. april 2022 #4 Skrevet 12. april 2022 Nei!! Eller har nogenlunde kontroll på mann og eldste.. Men de yngste bytter jo fra uke til uke. Men alle er med når vi skriver handleliste så det går fint. Heller ikke krise hvis ikke alle får alt de vil ha. Da får de spise det de kan 😆 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #5 Skrevet 12. april 2022 Nå har ikke jeg barn, men jeg husker alltid sånne ting på jobb 😛 F.eks at en kunde ikke liker saus på maten. Selv om kunden ikke er der på 4 måneder så husker jeg det 😛 Men folk erjo forskjellige sånn. Og det er jo greit å ikke huske det. Anonymkode: 648cb...7ec 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #6 Skrevet 12. april 2022 Husker det rimelig greit, men selv 3åringen får ingen nåde hvis han misliker godteri. Da er det bare å ikke spise godteriet. Anonymkode: 167fe...af0 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 Her i huset så har de lært seg å spise det som blir servert uansett, men prøver å lage mat eller kjøpe inn godteri som alle liker. Anonymkode: 5fe74...14b 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 Jeg har også tre, og har ganske god oversikt over hverdagsmaten, hvem som skal ha smør på matpakken og ikke, og hvem som liker curry på fiskebollene. Men husets tenåring skifter smak raskere enn andre skifter sokker så hun må skrive liste når det skal handles påskegodt, for det er så innmari spesifikt. Anonymkode: f568e...38b 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #9 Skrevet 12. april 2022 Nå er barna mine så små ennå, men heg husker mamma og pappa alltid surret 😂 nettopp fordi søsteren min og jeg gjerne var motsatt. Så om hun elsket noe, og jeg synes noe var kjedelig, så kunne de tro begge likte det. Forstod det ikke da, men nå skal du fort se jeg og havner der om noen år 😛 Kommer bare til å forklare at jeg gjør mitt beste, men at det er vanskelig å henge med om de har forskjellige ønsker. At enten må jeg få det skriftlig hva hver enkelt ikke liker/ønsker, eller så må de da få penger og handle selv. Mtp hvordan min søster er selv i voksen alder, så kommer jeg til å være tydelig på at jeg handler for å være snill, og at om det blir sure miner så kommer jeg til å la være å handle. Ingen har lyst til å gjøre noe hyggelig og så bare få kjeft. Anonymkode: 07f5a...d60 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #10 Skrevet 12. april 2022 Selvfølgelig husker jeg hva barna mine foretrekker og ikke. Det er et absolutt minimum av hva foreldre må få til. Anonymkode: ea66a...f46 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #11 Skrevet 12. april 2022 Full kontroll. Men jeg har bare ett barn, og han endrer ikke preferanser hele tiden heller. 😛 Anonymkode: 5ac0d...2f5 6
missLynch Skrevet 12. april 2022 #12 Skrevet 12. april 2022 (endret) FrøkenMånestråle skrev (1 time siden): Ja, men jeg har usedvanlig god hukommelse på uviktige ting, jeg hadde husket hva du ikke liker og... 😄 OG så har jeg bare et barn, men jeg husker hva alle vennene han liker og ikke liker til middag og slikt... Husker bursdager til venner og deres barn, turnusen til venninna mi osv. Tenk hvis jeg kunne brukt denne hukommelsen til noe fornuftig... Haha, godt det er flere som er sånn! 🤣👏 Jeg har også elefanthukommelse på mat/drikke/godis, og mye annet som anses som forholdsvis lite viktig… Men altså TS: hvis barna til stadighet endrer mening mtp hva som er favorittgodteri, kan de ikke få med seg penger og handle selv..? Da kan de i hvert fall ikke klage 🤷♀️ Endret 12. april 2022 av missLynch 1
Uglems Skrevet 12. april 2022 #13 Skrevet 12. april 2022 Ja, men nå er det bare to ting hun eldste ikke liker, og det er alt med potet eller av potet, og saus..
solmåneogstjerner Skrevet 12. april 2022 Forfatter #14 Skrevet 12. april 2022 (endret) Takk for svar alle sammen. 😘❤ Kanskje bortsett fra AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig husker jeg hva barna mine foretrekker og ikke. Det er et absolutt minimum av hva foreldre må få til. Anonymkode: ea66a...f46 Skjønner ikke vitsen med det svaret. Jeg ser det faktisk ikke som det viktigste jeg gjør i livet å huske om krokodille fra kiwi eller rema er best. Akkurat denne måneden. Synes det er vanskeligere å holde styr på dette enn om noen trenger nytt regntøy eller skal ha dugnad i idrettslaget... Lurte bare på om det bare var meg Hilsen ts (Til månestråle: jeg husker også allergier o.l. til de fleste av alle i klassene... 😉) Endret 12. april 2022 av solmåneogstjerner 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #15 Skrevet 12. april 2022 solmåneogstjerner skrev (1 time siden): Ja, da har påskeferien begynt. Jeg har tre forholdsvis store barn, alle med forskjellig smak. Har kjøpt inn godteri og snacks. Får tilbakemeldinger om at jeg ikke vet hva de liker, har kjøpt feil. Men de er tre, og jeg husker faktisk ikke alle tilbakemeldinger av typen 'jeg liker det og ikke det', spesielt når disse preferansene endrer seg hele tiden. 'Jeg sa jo i vinterferien at jeg ikke liker jordbærmoms fra kiwi lenger, kun den fra europris' f eks. Det husker ikke jeg, det kommer slike beskjeder hele tiden. Det finnes 10 butikker og hver med forskjellig utvalg... Den åpenbare løsningen er at de handler selv, men det er ofte de ikke kan/vil. Spørsmålet er: har du til enhver tid oversikt over hva barna liker å spise? (Størst problem med snacks og godteri, men det gjelder til dels også middag og pålegg) Ja, men det er ikke sånn at det endrer seg på daglig basis. Ungen liker ikke ketchup, kjøpesauser,dressing, (over)moden frukt, lakris, lys sjokolade, rå tomater, «vanlige» pølser (kun enkelte gourmetpølser ala typ salsiccia, ramsløk, chili etc), brød med frø i, smør på kaldt brød… Lett å huske, synes jeg. Men moren min f.eks. skjønner ikke forskjell på surt godteri og annet surt godteri, og kjøper derfor stadig feil. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig. Anonymkode: 3af39...411 1
solmåneogstjerner Skrevet 12. april 2022 Forfatter #16 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men det er ikke sånn at det endrer seg på daglig basis. Ungen liker ikke ketchup, kjøpesauser,dressing, (over)moden frukt, lakris, lys sjokolade, rå tomater, «vanlige» pølser (kun enkelte gourmetpølser ala typ salsiccia, ramsløk, chili etc), brød med frø i, smør på kaldt brød… Lett å huske, synes jeg. Men moren min f.eks. skjønner ikke forskjell på surt godteri og annet surt godteri, og kjøper derfor stadig feil. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig. Anonymkode: 3af39...411 Vel, jeg har tre, og det endrer seg hele tiden. Trodde egentlig det var ganske vanlig? Kanskje ikke. 2
Tarzani Skrevet 12. april 2022 #17 Skrevet 12. april 2022 Ja det husker jeg. Så lenge de har sagt det høyt da, i det minste.. har 3 unger og mann, og det er stort sett alltid jeg som handler.
solmåneogstjerner Skrevet 12. april 2022 Forfatter #18 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer bare til å forklare at jeg gjør mitt beste, men at det er vanskelig å henge med om de har forskjellige ønsker. At enten må jeg få det skriftlig hva hver enkelt ikke liker/ønsker, eller så må de da få penger og handle selv. Mtp hvordan min søster er selv i voksen alder, så kommer jeg til å være tydelig på at jeg handler for å være snill, og at om det blir sure miner så kommer jeg til å la være å handle. Ingen har lyst til å gjøre noe hyggelig og så bare få kjeft. Det er det jeg gjør og svarer. Men jeg kjøper jo påskegodt for at de skal bli glade, demper jo stemningen om de ikke blir. Har to yngre tenåringer og en nesten- tenåring. Spør dem ofte om de vil bli med på handletur, men sjelden de kan eller vil...
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #19 Skrevet 12. april 2022 Noen bryr seg bare ikke, min mann og jeg har vært sammen siden 97, fortsatt kjøper mine foreldre inn ting de tror han vil ha, som han ikke tåler……. Jeg har full kontroll på alt alle liker, min mann er f.eks håpløs til å kjøpe smågodis, blir mest det han liker og minimalt av mine favoritter. Anonymkode: 992bf...c74
solmåneogstjerner Skrevet 12. april 2022 Forfatter #20 Skrevet 12. april 2022 (endret) Plutseleg var den ene misfornøyd fordi jeg ikke hadde kjøpt oliven, fetaost og vårløk. Hun mente at hun hadde sagt til meg at hun likte det. Det kan ikke jeg huske. Hun har aldri likt det før... Selv om de ikke ønsker å bli med på handletur så ser det ut som løsningen er at de handler selv... ellers blir det ikke noe godt. Endret 12. april 2022 av solmåneogstjerner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå