Gå til innhold

Til dere som har lagd utleiedel/hybel i enebolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal kjøpe enebolig snart og skal lage utleiedel men er det noe jeg bør ha i bakhodet? Tomt, boligtype etc. Hvor lett/vanskelig var det å komme igang? Kan du fortelle litt om prosessen? Må vel først sjekke muligheter i boligen, så høre med kommunen? Leiligheten bør være 40/50kvm.

Anonymkode: 5c2b6...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør jobben skikkelig.

Sørg for eget elektrisk skap med egen separat måler.

Sørg for parkering adskilt fra resten dersom mulig knyttet til egen inngang.  Prøv å planlegg for mulighet for å lade elbil dersom mulig.

Husk og at det er viktig å isolere godt mellom etasjene. Støy er den vanligste årsaken til klager og misfornøyde leietakere i kjellere.

Ha i bakhode at dere ikke kan bygge terrasse eller utvide eksisterende terrasse dersom det er over vinduer i leiligheten da det stjeler ekstremt mye av dagslys. De kjipeste stedene jeg har bodd hvor jeg og har bodd kortest har hatt dårlig med dagslys pga nettopp overbygg fra terrasser.

Velg enkle, solide og rene materialer. Det skal være holdbart og bør være enkelt å reparere/vedlikeholde.

Gå for elektronisk dørlås først som sist så dere slipper nøkler på avveie osv.

Sørg for mulighet for egen internett først som sist. Å dele på ei linje fra huseier med dårlige signaler i kjelleren er bare å legge til rette for problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skal kjøpe enebolig snart og skal lage utleiedel men er det noe jeg bør ha i bakhodet? Tomt, boligtype etc. Hvor lett/vanskelig var det å komme igang? Kan du fortelle litt om prosessen? Må vel først sjekke muligheter i boligen, så høre med kommunen? Leiligheten bør være 40/50kvm.

Spørs litt hvor i landet du bor, men jeg tenker at du får lite mer betalt for kvm. Over 30. ellers egen inngang er å foretrekke, å ikke leie ut noen uteplass vil gjøre mulige konfliktområder mindre. En dør mellom huset deres og utleiedelen vil gjøre at dere kan leie ut skattefritt. 

Anonymkode: b9f7a...ba0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, nomore82 said:

Gjør jobben skikkelig.

Sørg for eget elektrisk skap med egen separat måler.

Sørg for parkering adskilt fra resten dersom mulig knyttet til egen inngang.  Prøv å planlegg for mulighet for å lade elbil dersom mulig.

Husk og at det er viktig å isolere godt mellom etasjene. Støy er den vanligste årsaken til klager og misfornøyde leietakere i kjellere.

Ha i bakhode at dere ikke kan bygge terrasse eller utvide eksisterende terrasse dersom det er over vinduer i leiligheten da det stjeler ekstremt mye av dagslys. De kjipeste stedene jeg har bodd hvor jeg og har bodd kortest har hatt dårlig med dagslys pga nettopp overbygg fra terrasser.

Velg enkle, solide og rene materialer. Det skal være holdbart og bør være enkelt å reparere/vedlikeholde.

Gå for elektronisk dørlås først som sist så dere slipper nøkler på avveie osv.

Sørg for mulighet for egen internett først som sist. Å dele på ei linje fra huseier med dårlige signaler i kjelleren er bare å legge til rette for problemer.

Takk for svar! Her var det mye god info! 😄 Muligheten for å lage et tilbygg/påbygg er kanskje bedre og enklere enn kjeller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørs litt hvor i landet du bor, men jeg tenker at du får lite mer betalt for kvm. Over 30. ellers egen inngang er å foretrekke, å ikke leie ut noen uteplass vil gjøre mulige konfliktområder mindre. En dør mellom huset deres og utleiedelen vil gjøre at dere kan leie ut skattefritt. 

Takk for svar! Planen er å lage egen inngang hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det ikke er tilgang til leiligheten fra hoveddelen er den definert som egen boenhet og det blir egen kommunal avgift, krav til brannsikkerhet, strømmåler etc. Ihvertfall i kommunen jeg bor i. 

Ta høyde for dyr strøm. Jeg gikk 40% høyere strømregning etter jeg startet med utleie. 

Ellers gjør alt for å skape avstand med både parkering, inngang, lyd osv. 

Presiser i kontrakten at det leies ut til de(n) som leier, ikke nye kjærester osv som plutselig begynner å bo der i perioder. 

Kjøp en repeater til nettet i leiligheten for god dekning. sørg for at det er gode brannalarmer der og kjøp nye batterier til de hvert år. 

Anonymkode: 9e80e...fa5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vedr første avsnitt: hos meg er det en dør som er låst og det står hylle på begge sider av døren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det ikke er tilgang til leiligheten fra hoveddelen er den definert som egen boenhet og det blir egen kommunal avgift, krav til brannsikkerhet, strømmåler etc. Ihvertfall i kommunen jeg bor i. 

Ta høyde for dyr strøm. Jeg gikk 40% høyere strømregning etter jeg startet med utleie. 

Presiser i kontrakten at det leies ut til de(n) som leier, ikke nye kjærester osv som plutselig begynner å bo der i perioder. 

Kjøp en repeater til nettet i leiligheten for god dekning. sørg for at det er gode brannalarmer der og kjøp nye batterier til de hvert år. 

Mye nyttig info her. Takk for det! Angående dyr strøm så betaler vel leieboer for strøm eller er det inkludert i leia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En kan altså ikke lovlig begrense leietakers rett til å la kjæreste flytte inn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mye nyttig info her. Takk for det! Angående dyr strøm så betaler vel leieboer for strøm eller er det inkludert i leia?

Jeg har det inkludert pga kursene som leietaker bruker, også brukes av rom på min side av skilleveggen. En strømmåler blir en dyr og unøyaktig utgift for meg. 

Jeg gjorde et anslag og la det til i leia. Når leietaker varmer opp, blir gulvet mitt varmere og, så om jeg tar for lite går det litt opp i opp 🙂

Når det er sagt hadde jeg ikke spådd en så dramatisk økning i strømpris, så til neste leietaker vil jeg legge på 1500 ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nomore82 skrev (28 minutter siden):

Neida. Men jeg er tydelig på at jeg leier ut til en person. Og at det er ønskelig med ny kontrakt dersom person nr to flytter inn.

Leietaker kan såklart si nei, men jeg bruker kun et års kontrakt av gangen, så da er det ut når den går ut.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har det inkludert pga kursene som leietaker bruker, også brukes av rom på min side av skilleveggen. En strømmåler blir en dyr og unøyaktig utgift for meg. 

Jeg gjorde et anslag og la det til i leia. Når leietaker varmer opp, blir gulvet mitt varmere og, så om jeg tar for lite går det litt opp i opp 🙂

Når det er sagt hadde jeg ikke spådd en så dramatisk økning i strømpris, så til neste leietaker vil jeg legge på 1500 ekstra. 

Skjønner! Hjertelig takk for svar og info :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som kan fortelle litt om søknadsprosessen og byggingen? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nomore82 skrev (39 minutter siden):

Spørs på størrelsen. Er den liten, så kan man det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen som kan fortelle litt om søknadsprosessen og byggingen? 

TS

Trenger ikke søke, bare å bygge om man leier ut som del i egen bolig (dør i mellom). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Trenger ikke søke, bare å bygge om man leier ut som del i egen bolig (dør i mellom). 

Boenheten må godkjennes. Så du må søke

Anonymkode: 9fb4b...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...