Gå til innhold

Er det typisk kristne folk å mene at man har plikt til å gifte seg å få barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen. De sier at man har en plikt til å gifte seg å få barn, for familie er jo det viktigste og man har plikt til å føre slekten videre. Hun ene har sagt at hun blir skuffet om ikke barna hennes gifter seg og får barn, så det kommer til å bli litt press. De har heller ingen forståelse for at jeg velger det bort.

Er ikke for å hetse eller provosere noen, Jeg bare lurer oppriktig. Er dette noe de fleste kristne mener? Jeg vet jo ikke for jeg kjenner jo bare noen.

Anonymkode: 17211...d25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp i kristne miljøer, og kjenner ikke igjen snakket om plikt, nei. Tror ikke det er noe de fleste kristne mener. 

Det legges vekt på å gifte seg, få barn og at familien er de gode rammene for et godt liv. Det er en viktig verdi. Men på lik linje som at samfunnet forøvrig er lagt opp etter  barnefamilier. 

Abraham hadde en plikt til å få barn, for han ble utvalgt av Gud til å bli stamfar. Og Gud sa at folk skulle være fruktbare og bli mange. Derfor anses det som en god og viktig ting, men ikke plikt. 

Anonymkode: 1a851...265

Skrevet

Vet ikke, kanskje noen.

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo i bibelen:

Sitat

26 Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, som mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over alle dyr som det kryr av på jorden.»

Så ja, en del kristne tar det som et oppdrag å få flest mulig barn.

Anonymkode: 36ec8...fed

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes nok en viss forventning i miljøet, generelt er folk familieorienterte. Jeg ser også at spesielt blant de som akkurat har funnet noen, blir det fort et press overfor de som fortsatt er single. Jeg tror ikke de er så bevisste det, men det oppleves gjerne sånn. 

Samtidig er det ingen offisiell del av læren. Paulus er jo f.eks. et forbilde, og han levde enslig.

Anonymkode: c40f7...784

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg kjenner ingen kristne som er av den oppfatning. Jeg er selv kristen og har aldri hørt denne påstanden før. Vi/kristne er derimot av den oppfatning at man skal gifte seg før man får barn. 

Anonymkode: ee982...4ca

Skrevet

Nei, det er ikke «typisk kristne folk».  

Skrevet

kristne mennesker er veldig ulike. Noen få er for eksempel i mot homofili, fordi det står i bibelen at kjærligheten er mellom en mann og en kvinne. Derimot så aksepterer de fleste kristne homofili all like vel, og det finnes også mange kristne som er homofile/lesbiske eller bifile. Noen gifter seg til og med, med det samme kjønn selv om de er kristne.

Noen kristne sier helt nei til sex før ekteskapet, men de fleste kristne har sex før ekteskapet uansett, og gjerne med flere gjennom årene før de finner den rette.

Jeg tror ikke du nødvendigvis er mer opptatt av familie liv og ekteskapet fordi du er kristen, Jeg tror det går mer på dine verdier uansett hva slags religion du har. For noen er barn og ekteskap toppen av lykken i livet, mens andre er lykkelig som barnløs og singel, eller som i et forhold uten barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er mer normalt i høyreekstreme familier.

Anonymkode: 788b2...012

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (5 timer siden):

kristne mennesker er veldig ulike. Noen få er for eksempel i mot homofili, fordi det står i bibelen at kjærligheten er mellom en mann og en kvinne. Derimot så aksepterer de fleste kristne homofili all like vel, og det finnes også mange kristne som er homofile/lesbiske eller bifile. Noen gifter seg til og med, med det samme kjønn selv om de er kristne.

Noen kristne sier helt nei til sex før ekteskapet, men de fleste kristne har sex før ekteskapet uansett, og gjerne med flere gjennom årene før de finner den rette.

Jeg tror ikke du nødvendigvis er mer opptatt av familie liv og ekteskapet fordi du er kristen, Jeg tror det går mer på dine verdier uansett hva slags religion du har. For noen er barn og ekteskap toppen av lykken i livet, mens andre er lykkelig som barnløs og singel, eller som i et forhold uten barn.

Denne liker jeg, og er nøyaktig det jeg ville skrevet skrevet selv. Dette gjelder forøvrig alle religioner (slik du også antyder). Selvfølgelig - religioner har ofte sine egne kjerneverdier, men det betyr ikke at alle religiøse har alle de samme verdiene. Noen velger å leve strengt etter måten tolkning av religiøse tekster er i sitt miljø, andre tolker selv, og andre igjen tar i bruk det som er mest riktig for en selv. En bør alltid tenke at religion fins på et tradisjonelt nivå, et gruppenivå og et individnivå. 

Anonymkode: 0fc61...685

AnonymBruker
Skrevet

Katolikker krever sølibat for prester, så ikke alle kan man vel si. 

Anonymkode: 925fc...966

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tenker det er mer normalt i høyreekstreme familier.

Anonymkode: 788b2...012

Jeg tenker du er uvitende ang kristendom 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...