Gå til innhold

Flere deprimerte som føler at livet er en ondsinnet spøk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Laraa skrev (56 minutter siden):

Jeg har sånn akkurat nå. Er man veldig deprimert, er det ikke bare at man føler at ting er tungt og kjipt. Depresjon er like mye fysisk som psykisk. Man er kvalm, svimmel, går på autopilot, mister interessen for seg og de rundt seg, vender ubehaget innover og føler seg som i et innestengt rom, overmannet av sterkt følelse av at det ikke er noe perspektiv eller mening.

Knøttlite rom. Som i et rom som er så lite at jeg kun kan stå oppreist og jeg kun har noen få centimetre jeg kan bevege meg på. Og noen ganger kjenner jeg også at taket og gulvet kommer nærmere og nærmere. Jeg blir skvist. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laraa skrev (5 timer siden):

Jeg har sånn akkurat nå. Er man veldig deprimert, er det ikke bare at man føler at ting er tungt og kjipt. Depresjon er like mye fysisk som psykisk. Man er kvalm, svimmel, går på autopilot, mister interessen for seg og de rundt seg, vender ubehaget innover og føler seg som i et innestengt rom, overmannet av sterkt følelse av at det ikke er noe perspektiv eller mening.

Jeg både kaster opp regelmessig og har en lett hodepine som aldri går vekk. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det 17.mai. Slike festdager med venner og familie minner meg alltid på taperen jeg er. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I morgen er det 17.mai. Slike festdager med venner og familie minner meg alltid på taperen jeg er. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

Og selvsagt skal alle feire ute i det fine været og lage så mye støy at jeg må høre hva jeg går glipp av. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og selvsagt skal alle feire ute i det fine været og lage så mye støy at jeg må høre hva jeg går glipp av. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

Enig . 

Anonymkode: 6a5c1...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I morgen er det 17.mai. Slike festdager med venner og familie minner meg alltid på taperen jeg er. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og selvsagt skal alle feire ute i det fine været og lage så mye støy at jeg må høre hva jeg går glipp av. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

Jeg kjenner også på det på slike dager. 17.mai, jul, påske osv. Jeg har ikke venner jeg kan feire slikt med, men har da noe familie (ikke partner/barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Enig . 

Anonymkode: 6a5c1...b14

Klem. 

Anonymburker skrev (21 minutter siden):

 

Jeg kjenner også på det på slike dager. 17.mai, jul, påske osv. Jeg har ikke venner jeg kan feire slikt med, men har da noe familie (ikke partner/barn).

Klem.

Ts

Anonymkode: a872c...71c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det bare å vente på at dagen skal gå over. Ikke noe ulikt jeg gjør alle andre dager. 

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Så er det bare å vente på at dagen skal gå over. Ikke noe ulikt jeg gjør alle andre dager. 

Anonymkode: a872c...71c

Hva med å feire på din måte? Enten det er en lang tur i skogen bort fra alt, eller det er å se på 17.maitoget fra vinduet eller via NRK-sendingen. Eller lage deg noe god mat og god drikke og sette på en film/TV-serie du liker? Sitte ute i sola og lese en god bok?

Det er mye fint du kan gjøre i stedet for å sitte i sofaen og synes synd på deg selv.

Anonymkode: 3acb2...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med å feire på din måte? Enten det er en lang tur i skogen bort fra alt, eller det er å se på 17.maitoget fra vinduet eller via NRK-sendingen. Eller lage deg noe god mat og god drikke og sette på en film/TV-serie du liker? Sitte ute i sola og lese en god bok?

Det er mye fint du kan gjøre i stedet for å sitte i sofaen og synes synd på deg selv.

Anonymkode: 3acb2...a28

Skjønner at du mener det godt, men jeg ønsker ikke konstruktive råd i denne tråden. For tråden ender bare med å bli stengt om jeg skriver hva jeg mener er konstruktivt.

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner at du mener det godt, men jeg ønsker ikke konstruktive råd i denne tråden. For tråden ender bare med å bli stengt om jeg skriver hva jeg mener er konstruktivt.

TS

Anonymkode: a872c...71c

Nei, da får du bare sitte og synes synd på deg selv. Ditt valg. :)

Anonymkode: 3acb2...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med å feire på din måte? Enten det er en lang tur i skogen bort fra alt, eller det er å se på 17.maitoget fra vinduet eller via NRK-sendingen. Eller lage deg noe god mat og god drikke og sette på en film/TV-serie du liker? Sitte ute i sola og lese en god bok?

Det er mye fint du kan gjøre i stedet for å sitte i sofaen og synes synd på deg selv.

Anonymkode: 3acb2...a28

Det vil sikkert også bare kalles å syns synd på seg selv, men er man dypt i det, så er det ikke så lett å «bare» finne på noe lett heller. 
 

Jeg for min del orker ikke være hun rare som går i skogen og gråter. Gråter nok offentlig ellers. Og turen i skogen hjelper ingen ting på hodet heller. 

Setter jeg på tven klarer jeg ikke følge med på det som er der. Så der utgår både film, serier og bok også. 
Og med kvalmen på kjøpet, frister ikke mat heller. 


Det føles som et stort «syns synd på seg selv» innlegg, men for min del er den største konsekvensen av depresjonen mangel på energi, eller å i det hele tatt finne noe som får tiden til å gå. På arbeidsdager flyter dagene litt fortere - jobb gjør at hodet til en viss grad kobler ut, selv om jeg gjør en ganske dårlig jobb der også. Mens på dager hjemme alene, siden man ikke kan forvente at folk kan være tilgjengelig hele tiden for hjelp til å bli distrahert, så er det ofte det eneste jeg får til å ligge i sengen og plukke på telefonen i få minutter av gangen. For det er ikke energi til noe annet. 
 

Behandling hos psykolog hjelper sakte men sikkert, men det tar tid. 
 

Og denne dagen kan ikke bli over fort nok. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (15 minutter siden):

Det vil sikkert også bare kalles å syns synd på seg selv, men er man dypt i det, så er det ikke så lett å «bare» finne på noe lett heller. 
 

Jeg for min del orker ikke være hun rare som går i skogen og gråter. Gråter nok offentlig ellers. Og turen i skogen hjelper ingen ting på hodet heller. 

Setter jeg på tven klarer jeg ikke følge med på det som er der. Så der utgår både film, serier og bok også. 
Og med kvalmen på kjøpet, frister ikke mat heller. 


Det føles som et stort «syns synd på seg selv» innlegg, men for min del er den største konsekvensen av depresjonen mangel på energi, eller å i det hele tatt finne noe som får tiden til å gå. På arbeidsdager flyter dagene litt fortere - jobb gjør at hodet til en viss grad kobler ut, selv om jeg gjør en ganske dårlig jobb der også. Mens på dager hjemme alene, siden man ikke kan forvente at folk kan være tilgjengelig hele tiden for hjelp til å bli distrahert, så er det ofte det eneste jeg får til å ligge i sengen og plukke på telefonen i få minutter av gangen. For det er ikke energi til noe annet. 
 

Behandling hos psykolog hjelper sakte men sikkert, men det tar tid. 
 

Og denne dagen kan ikke bli over fort nok. 

Enig i at det ikke er lett å komme ut av gjørma. Og jeg skriker og gråter når jeg er ute jeg også. Jeg er absolutt den raringen. Han som snakker med seg selv, han som både mumler og skriker.  

Jeg har  ikke sjans til å følge med på hva som skjer på skjermen. Å se en film på halvannen time er et prosjekt som tar flere dager for meg. 

Når det kommer til mat er det opp og ned. Jeg kan fråtse og sulte meg. Jeg går som regel opp og ned 20 kilo i løpet av året. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, da får du bare sitte og synes synd på deg selv. Ditt valg. :)

Anonymkode: 3acb2...a28

Selvsagt er det mitt og ikke ditt valg. 

TS

 

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon er grusomt, men fult mulig å bli frisk fra, få det bedre og takle motgang bedre. Hvorfor er du så redd for å bli frisk ts? 

Anonymkode: 41e9a...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Depresjon er grusomt, men fult mulig å bli frisk fra, få det bedre og takle motgang bedre. Hvorfor er du så redd for å bli frisk ts? 

Anonymkode: 41e9a...b5f

Igjen, jeg vil helst ikke ta den diskusjonen i tråden. Ønsker ikke at den skal bli stengt.

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 13.14):

Fordelen med å se på verden som ond, tragisk, fæl og en grusom spøk er at da er det jo ingenting man kan gjøre. Ved å ta på seg offerrollen så slipper man å ta tak i eget liv fordi det er jo omverden sin skyld at ting er som det er. Da kan man fortsette å ha det jævlig og synes synd på seg selv. Selv om det er en fæl situasjon, så er den i hvert fall kjent. Å gjøre noe med det er tøffere.

Anonymkode: 3acb2...a28

Enig. Har skjedd mye fælt i mitt liv også, men jeg har tatt et valg om å ikke la det stoppe meg i å leve livet mitt. Jeg har det siste året bestemt selv at jeg må gjøre det beste ut av situasjonen, hadde jeg bare vært hjemme og kverna på de tunge tingene hadde jeg blitt gal. 

En god venn av meg er alvorlig deprimert. Alt han snakker om blir negativt, alt han gjør blir feil. Verden er i mot han. Han ser ikke at det er han som aktivt jobber mot seg selv. Depresjon er triste greier.

Anonymkode: 945de...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Igjen, jeg vil helst ikke ta den diskusjonen i tråden. Ønsker ikke at den skal bli stengt.

TS

Anonymkode: a872c...71c

Jeg vet hva du mener med den kommentaren, men det er sykdommen som snakker. En sykdom du har all mulighet å bli frisk fra ❤ Å sitte å dyrke sykdommen slik du gjør her og aviser alle former for råd om hjelp er på ingen måte sunt. 

 

 

Anonymkode: 41e9a...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I går lå jeg hele dagen i senga og gråt og jeg har vel ikke kommet ut av senga i dag heller. Det er noe spesielt når man gråter over livet, fra dagen man ble født til i dag og til dagen man dør. Det skulle ikke gå an å tape så grundig som jeg har gjort. Det skulle ikke gått an. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du er alvorlig deprimert, for mange av tankene du har finnes ikke logiske i det hele tatt. Håper du har fått prøve medisiner? Og at du ikke går umedisinert når du har det såpass vondt.

Anonymkode: 218f1...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...