Gå til innhold

Flere deprimerte som føler at livet er en ondsinnet spøk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heydayotheinterweb skrev (Akkurat nå):

Ja!
There is no justice! 

Sender deg klemmer. :hjerte:

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daryl Dixon skrev (16 timer siden):

Ondsinnet, tragisk og alt for lang spøk, dette livet ja. 

Sjekket alderstråden og ser at du kun er noen år yngre enn meg. Ja, dette er en alt for lang spøk.  Og lurer på om den noensinne tar slutt. Er det kanskje et liv etter døden hvor man igjen blir utsatt for det samme? Eller er dette livet etter døden, og er man i det virkelige helvete. Gjorde man noe galt i det forrige liv?

TS

Anonymkode: a872c...71c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - verden er RÅ, BRUTAL og URETTFERDIG. De fleste ser\ tør ikke se skyggesidene i samfunnet, man mister troen på menneskeheten og livet kan føles meningsløst ut. At man "løper" selv om man ikke orker å "løpe". Ja, at man føler at man er i helvete.

Klisjeaktig men en sannhet i det: Selv om lidelsestrykket er stort, og du føler at livet\ ting er uutholdelig, så lover jeg deg at det blir bedre. Man har kanskje ikke lyst til å høre dette men man må gjøre det beste ut av det. Og det er bare DU som kan hjelpe deg selv (selvfølgelig med god støtte). Du kan ha et godt mannskap ombord, men du styrer skuta. Og du kan ikke være bitter livet ut. Bitterhet fører deg ingensteds hen - det gir deg magesår, ikke vekstmuligheter.

Stol på meg: Det kommer en morgendag, en fortsettelse og en bedring, også for deg ❤️

Klem Othea ❤️

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (24 minutter siden):

Ja - verden er RÅ, BRUTAL og URETTFERDIG. De fleste ser\ tør ikke se skyggesidene i samfunnet, man mister troen på menneskeheten og livet kan føles meningsløst ut. At man "løper" selv om man ikke orker å "løpe". Ja, at man føler at man er i helvete.

Klisjeaktig men en sannhet i det: Selv om lidelsestrykket er stort, og du føler at livet\ ting er uutholdelig, så lover jeg deg at det blir bedre. Man har kanskje ikke lyst til å høre dette men man må gjøre det beste ut av det. Og det er bare DU som kan hjelpe deg selv (selvfølgelig med god støtte). Du kan ha et godt mannskap ombord, men du styrer skuta. Og du kan ikke være bitter livet ut. Bitterhet fører deg ingensteds hen - det gir deg magesår, ikke vekstmuligheter.

Stol på meg: Det kommer en morgendag, en fortsettelse og en bedring, også for deg ❤️

Klem Othea ❤️

Takk.

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også blitt "raringen" som snakker til meg selv mens jeg er ute blant folk.

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ligger her i senga og føler virkelig på det å være utenfor samfunnet. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2022 at 6:48 PM, AnonymBruker said:

Jeg sliter med depresjon og går til psykolog. Jeg har vær såpass uheldig i livet og tatt såpass mange dårlige valg at jeg mange gange lurer på om hele livet er en ondsinnet spøk mot meg. At jeg bare var satt på jorda for å lide. At jeg skulle se hva "alle" andre fikk til, se hva hvor mange dumme valg jeg tok, osv. 

Det er tilfeldigheter i livet mitt som jeg føler er for ekstreme til at det kan være helt tilfeldig. Får jeg noe bra i livet så går det kort tid før det blir revet bort fra meg, som om livet kun skulle vise hva jeg kunne hatt, men ikke lenger skal ha. 

Det er som i tegnefilmene hvor karakteren sier. Nå kan det heldigvis ikke bli noe verre også går det ett sekund og det går fra sol til pøsregn. 

 

Anonymkode: a872c...71c

Vi er stort sett et resultat av våre valg i livet. Ja, din nihilistiske del kan gjerne si at man kan dø i en tilfeldig bilulykke i morgen, så hva er poenget med å gjøre noe som helst, både positivt og negativt. Hvorfor prøve hvis vi uansett en dag skal returenes til jorden, ikke sant?

Jeg kan ikke si til deg hva som er rett og galt og hvordan du skal leve ditt liv som du beskriver som mislykket og deprimerende.

Men jeg kan dele hva jeg har funnet ut og lært:

Det første; At vi er virkelig et resultat av våre valg i livet, og selve gleden i livet er å være ansvarlig i å ta dine valg.  Ja selv om noen av oss kommer til å stryke med i morgen, eller om ti år frem i tid, så er det opp til hver enkelte å ta styringen, ansvaret, og gjøre det som er meningsfylt for oss hver dag. Ti år med å ta hånd om livet, selv om det er slit og motbakker, er bedre enn ti år med å la seg selv forfalle. Nihilisme kan være en ulv i fåreklær som gir deg en unnskyldning fra å ta ansvar.

Det andre; Mye i livet er en feedback loop. Det er ikke uten grunn at det sies med stor bekreftelse at man får mer energi i hverdagen med å trene via en aktiv livsstil. Med andre ord, man får tilbake det man gir, videre med renter. Du bruker masse energi ved å holde deg i trening, og du ender opp med å ha masse energi til små og store hverdagslige oppgaver. 

Det samme kan sies om depresjon; hvordan ender man egentlig opp med depresjon?  Se vekk i fra sorg pga av tap, men bare den generelle depresjonen. Jo feedback loopen av å leve en deprimerende livsstil. En livsstil fylt med deprimerende elementer, enten om det er inne-stenging, frakoble sosiale samvær, mangel på ansvar og overbruk av f.eks videospill er faktisk en deprimerende livsstil. Burde det være overraskende da at man ender man opp deprimert etter mange år? Løsningen kan ofte være så enkelt som å bytte vekk deprimerende elementer i hverdagen med mer meningsfulle elementer. Det starter med å identifisere de og ta bevisste valg, og egentlig aldri stoppe. Tilbake til mitt første punkt.

Det tredje, og Budda sa det best etter hans lange reise gjennom mye granskning, meditering og observasjoner av det menneskelige liv: Life is suffering. Hans tolkning er at meningen med livet er faktisk å lide, fordi ingen av oss har bedt om å bli plassert her. Fra vi forlater den selvforsynte tilstanden og varmen når vi er født,  kun for å gå gjennom alderdom, ta ansvar over vårt eget liv til å betale skatter og se sine kjære forsvinne en etter en. Vi er i utgangspunktet vesener som er kommet her for å lide.

En fattig person vil lide fordi han ikke har penger, en rik person vil lide fordi penger er fokus i livet hans.

En deprimert person vil lide fordi han er deprimert, og en glad person vil lide, fordi han må stadig være proaktiv i alle beslutninger for å ikke havne i en depresjon. 

Enden på visen er vel at man velger sin "lidelse". Selv å ikke ta noen valg ved å bare la tiden gå fra deg, er faktisk et valg i seg selv.

Å lære at livet er lidelse, er befriende for noen og en dårlig nyhet for andre, avhengig av hvordan man tenker om sitt liv.

Det samme kan sies å ta ansvar og valg i sitt personlige liv også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som om jeg skulle skrevet det selv. Dette var som å lese om meg, not kidding! Hele livet har jeg slitt med å passe inn mens jeg føler at alle andre bare blir mer og mer velykket. Kjøper seg hus, stifter familie og har gode venner rundt seg. Mens jeg står på en måte fast. Som om jeg ligger nede i en grøftekant og alle andre bare løper forbi meg.. Det er den beste sammenligningen jeg kommer på. Er fortsatt ung, slitt med depresjoner hele livet, mobbing, alkoholproblemer osv.. Kjenner jeg bare har lyst å gi opp. 

Anonymkode: db153...e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er som om jeg skulle skrevet det selv. Dette var som å lese om meg, not kidding! Hele livet har jeg slitt med å passe inn mens jeg føler at alle andre bare blir mer og mer velykket. Kjøper seg hus, stifter familie og har gode venner rundt seg. Mens jeg står på en måte fast. Som om jeg ligger nede i en grøftekant og alle andre bare løper forbi meg.. Det er den beste sammenligningen jeg kommer på. Er fortsatt ung, slitt med depresjoner hele livet, mobbing, alkoholproblemer osv.. Kjenner jeg bare har lyst å gi opp. 

Anonymkode: db153...e3b

:hug:

TS

Anonymkode: a872c...71c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

:hug:

TS

Anonymkode: a872c...71c

Sender deg masse klemmer tilbake. Vi får bare ta en dag av gangen. Det gjør ihvertfall jeg. Har ikke noe bedre valg.

Anonymkode: db153...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å se på verden som ond, tragisk, fæl og en grusom spøk er at da er det jo ingenting man kan gjøre. Ved å ta på seg offerrollen så slipper man å ta tak i eget liv fordi det er jo omverden sin skyld at ting er som det er. Da kan man fortsette å ha det jævlig og synes synd på seg selv. Selv om det er en fæl situasjon, så er den i hvert fall kjent. Å gjøre noe med det er tøffere.

Anonymkode: 3acb2...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fordelen med å se på verden som ond, tragisk, fæl og en grusom spøk er at da er det jo ingenting man kan gjøre. Ved å ta på seg offerrollen så slipper man å ta tak i eget liv fordi det er jo omverden sin skyld at ting er som det er. Da kan man fortsette å ha det jævlig og synes synd på seg selv. Selv om det er en fæl situasjon, så er den i hvert fall kjent. Å gjøre noe med det er tøffere.

Anonymkode: 3acb2...a28

Jeg vet. Men jeg er for feig og tafatt til å gjøre det som trengs.

TS

Anonymkode: a872c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare understreke at når man her snakker om å gjøre noe med det, så mener man sunne aktiviteter som på sikt gir bedre psykisk helse og får livet til å bli bedre.

Anonymkode: 218f1...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2022 at 1:34 PM, AnonymBruker said:

Jeg vet. Men jeg er for feig og tafatt til å gjøre det som trengs.

TS

Anonymkode: a872c...71c

Tilbake til mitt tredje punkt; Uansett hva slags livsstil du velger, så velger du også dine utfordringer som kommer med den livsstilen.

En feig og tafatt livsstil gjør du at gruer og angster deg over valgene som kommer, og du blir deprimert og skuffet i deg selv i tiden etterpå fordi du ikke stilte opp. På den gode siden, vil du aldri gå inn i noe ukomfortabelt og ukjent.

En proaktiv livsstil der du tar tøffe valg og møter utfordringer, er en livsstil der du må stadig utfordre dine komfort grenser og i ny og ne mislykkes i dine valg, og ikke minst legge inn umettelig arbeid for å oppnå noe.

Begge to er personlig "lidelse", men i to ulike omstendigheter. Det er selvsagt ditt valg hva slags "sett med lidelse" du ønsker å leve livet ditt gjennom.

Min endelige og brutale oppfattelse er at man gjør det man faktisk vil, og er man f.eks innesluttet og ignorerer muligheter for en livs-forandring, så er det faktisk den gamle livsstilen man faktisk vil ha, mer enn en forandret livsstil.

Endret av umAxa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (1 time siden):

Tilbake til mitt tredje punkt; Uansett hva slags livsstil du velger, så velger du også dine utfordringer som kommer med den livsstilen.

En feig og tafatt livsstil gjør at gruer og angster deg over valgene som kommer, og du blir deprimert og skuffet i deg selv i tiden etterpå fordi du ikke stilte opp. På den gode siden, vil du aldri gå inn i noe ukomfortabelt og ukjent.

En proaktiv livsstil der du tar valg og møter utfordringer, er en livsstil der du må stadig utfordre dine komfort grenser og i ny og ne mislykkes i dine valg, og ikke minst legge inn arbeid for å oppnå noe

Begge to er personlig "lidelse", men i to ulike omstendigheter. Det er selvsagt ditt valg hva slags "sett med lidelse" du ønsker å leve livet ditt gjennom.

Min endelige og brutale oppfattelse er at man gjør det man faktisk vil, og er man f.eks innesluttet og ignorerer muligheter for en livs-forandring, så er det faktisk den gamle livsstilen man faktisk vil ha, mer enn en forandret livsstil.

Høres ut som Durek, man velger å ha kreft.

Anonymkode: 8c474...ce3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS:

Depresjon er jævlig. Du har min fulle og uforbeholdne sympati.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (6 timer siden):

Tilbake til mitt tredje punkt; Uansett hva slags livsstil du velger, så velger du også dine utfordringer som kommer med den livsstilen.

En feig og tafatt livsstil gjør at gruer og angster deg over valgene som kommer, og du blir deprimert og skuffet i deg selv i tiden etterpå fordi du ikke stilte opp. På den gode siden, vil du aldri gå inn i noe ukomfortabelt og ukjent.

En proaktiv livsstil der du tar valg og møter utfordringer, er en livsstil der du må stadig utfordre dine komfort grenser og i ny og ne mislykkes i dine valg, og ikke minst legge inn arbeid for å oppnå noe

Begge to er personlig "lidelse", men i to ulike omstendigheter. Det er selvsagt ditt valg hva slags "sett med lidelse" du ønsker å leve livet ditt gjennom.

Min endelige og brutale oppfattelse er at man gjør det man faktisk vil, og er man f.eks innesluttet og ignorerer muligheter for en livs-forandring, så er det faktisk den gamle livsstilen man faktisk vil ha, mer enn en forandret livsstil.

Jeg, skjønner. Jeg har forsøkt å bedre livet mitt sidne jeg var født. Men det er alltid ett skritt frem og 2 tilbake.

Entern skrev (4 timer siden):

TS:

Depresjon er jævlig. Du har min fulle og uforbeholdne sympati.

Takk. Det er et helvete. Spesielt når man er deprimert over den reelle situajsonen og at ting ikke bare sitter i hodet. 

TS

Anonymkode: a872c...71c

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som Durek, man velger å ha kreft.

Anonymkode: 8c474...ce3

Vet ikke hva du skal frem til, men gjerne opplys oss hva du tror 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn akkurat nå. Er man veldig deprimert, er det ikke bare at man føler at ting er tungt og kjipt. Depresjon er like mye fysisk som psykisk. Man er kvalm, svimmel, går på autopilot, mister interessen for seg og de rundt seg, vender ubehaget innover og føler seg som i et innestengt rom, overmannet av sterkt følelse av at det ikke er noe perspektiv eller mening.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...