Palmen Skrevet 3. november 2005 #1 Skrevet 3. november 2005 SKulle forklare en oppskrift med kefir til en britisk venninne, men da kom jeg til kort gitt... hva heter kefir på engelsk? finnes det noe substitutt man kan bruke i stedetfor? Dette er en slags dressing, man kan kanskje bruke matyoghurt? Takk for svar, Palmen
Nilma Skrevet 3. november 2005 #2 Skrevet 3. november 2005 Jeg lurer på om uttrykket du leter etter kan være buttermilk? Her finner du en forklaring på uttrykket buttermilk (litt nedenfor midten). Jeg har i hvert fall brukt kulturmelk for å erstatte buttermilk når jeg har laget mat etter engelskspråklige oppskrifter, og det har funket helt fint.
Gjest piaf Skrevet 3. november 2005 #3 Skrevet 3. november 2005 (endret) Den direkte oversettelsen av "kefir" til engelsk ser ut til å være... kefir. Alternativt kephir. Se denne lenken. Problemet er vel at produktet ikke nødvendigvis finnes i Storbritannia, men man kan sikkert erstatte det med buttermilk som Nilma sier, eller med yoghurt. Endret 6. september 2007 av Eurydike
Palmen Skrevet 3. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 3. november 2005 Takk for svar! Ja, jeg tenkte litt på buttermilk som et alternativ. Skal lese gjennom lenkene, takk igjen!
Gjest flua-ikke innlogga Skrevet 4. november 2005 #5 Skrevet 4. november 2005 Buttermilk er jo kjernemelk! Kefir heter også kefir på engelsk. Kefir er melk med egne bakterier og gjær-stammer, kjernemelk er det som blir igjen etter at en har tatt ut smøret. Ikke no basselusker der! Med mindre det er syrnet kjernemelk da. Utdanna meierist, så det vet jeg!
Nilma Skrevet 4. november 2005 #6 Skrevet 4. november 2005 Buttermilk er jo kjernemelk! Kefir heter også kefir på engelsk. Kefir er melk med egne bakterier og gjær-stammer, kjernemelk er det som blir igjen etter at en har tatt ut smøret. Ikke no basselusker der! Med mindre det er syrnet kjernemelk da. Utdanna meierist, så det vet jeg! ←Jeg er klar over at buttermilk og kefir ikke er nøyaktig det samme, men som piaf sier, er jo ikke kefir nødvendigvis så lett tilgjengelig i Storbritannia. Og "buttermilk" i dette tilfellet er syrnet: "Buttermilk of times past was the liquid left after butter was churned. Today it is made commercially by adding special bacteria to nonfat or lowfat milk, giving it a slightly thickened texture and tangy flavor." (sitert fra Epicurious). Buttermilk brukes dessuten ofte som vi ville brukt kefir / kulturmelk; f.eks. i oppskrifter med natron.
Palmen Skrevet 5. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 5. november 2005 Fikk dette svaret fra Tine Meierier: Som substitutt for Kefir kan du benytte annen syrnet melk, naturell yoghurt eller kvarg (kesam).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå