Gå til innhold

Kjøpe seg inn i kjæresten sin bolig - hvordan løser vi det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har datet en mann i seks måneder nå, og vi har bestemt oss for å offisielt flytte sammen. Han skal uansett selge leiligheten sin, og i den anledning tenker vi at det er praktisk at han kjøper seg inn hos meg.

Det store spørsmålet er selvfølgelig hvordan vi løser det mest mulig rettferdig. Han har en mindre leiligheten (45) kvm, men regner med å ha en egenkapital på ca 1,8 million etter salg. Selv kjøpte jeg min bolig til litt over 6 million i 2018 og har fått tre verdivurderinger på henholdsvis 8 900 000, 9 300 000 og 9 500 000.

Jeg gjorde en del tilvalg som trekker opp verdien da jeg kjøpte, i tillegg har leiligheten stor takhage.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke å tape på å la ham kjøpe seg inn, men ønsker at han skal få en veldig rettferdig inngangsbillett. Det jeg reagerer på er det store spranget i de tre takstene jeg har fått. 

Han er villig til å kjøpe halvparten av 9 300 000, men jeg føler at jeg kanskje burde slå av litt? Han sier at han jo får verdistigning på sin leilighet, og at jeg bør få det samme på min.

Leiligheten er svært ettertraktet, så den vil definitivt gå over den laveste taksten i en budrunde. Samtidig synes jeg det er stort avvik i vurderingene jeg har fått, da ulike meglere vurderer takhagen og i tillegg stor balkong sin verdi ulikt.

Veldig takknemlig for innspill, jeg ønsker å være litt raus, men uten å bli urealistisk snill. 

Anonymkode: 1c555...8ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har datet en mann i seks måneder

Det er altfor kort tid. Dere kjenner ikke hverandre enda. Vent med å komplisere forholdet. Prøv å bo sammen 1-2 år før han kjøper seg inn eller dere kjøper noe sammen. Den beste løsningen er han leier ut leiligheten sin, og betaler deg en rimelig husleie. 

Anonymkode: e7f9b...438

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er altfor kort tid. Dere kjenner ikke hverandre enda. Vent med å komplisere forholdet. Prøv å bo sammen 1-2 år før han kjøper seg inn eller dere kjøper noe sammen. Den beste løsningen er han leier ut leiligheten sin, og betaler deg en rimelig husleie. 

Anonymkode: e7f9b...438

Han ønsker uansett å selge nå. 

Mitt opprinnelige forslag er at han leier til lavere markedsleie enn meg i ett år før han kjøper seg inn. 

Det ønsker han ikke, fordi han taper verdistigning (ser den). Markedet er veldig bra for hans leilighet nå, så forstår ønsket om å selge. Alternativet er at han kjøper en ny leilighet alene, men det ønsker han ikke. Jeg tror også det blir knotete. 

Men i utgangspunktet enig, nå har vi likevel valgt å løse det sånn, så fint med svar på problemstillingen. Vi er i midten av 30-årene og jeg føler ikke at det er helt idiotisk. Hadde jeg vært noen år yngre og mer usikker hadde saken vært en annen.

Anonymkode: 1c555...8ae

Skrevet

Dere har ikke engang bodd sammen? Og bare holdt på i 6 måneder? Herrejemini, vent nå minst et år. 

Leieforslaget ditt er et godt forslag, at han "taper" et år med verdistigning er uansett bare en issue om dere slår opp.

Si at han kan kjøpe om et år til halvparten av prisen som er i dag, 9 300 000,-. Da går han kun glipp av verdistigning om dere ikke lenger er sammen om et år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri latt noen kjøpe seg inn i min bolig etter 6 mnd. Dere kjenner ikke hverandre etter så kort tid.. 

Jeg møtte kjæresten min i midten av 30 åra. Vi har vært sammen 5 år nå, og forholdet er på vei mot slutt. Så at man er i 30-åra er ingen garanti for at ting holder. 

Anonymkode: 3ec03...ace

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke følt meg trygg på at det blir noen verdistigning det neste året. Det kan like gjerne gå andre veien.

Anonymkode: 54142...5e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...