Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sum bolig: 6 395 000

Opprinnelig lån: 5 000 000

EK fra meg 1 395 000

Hans EK: 0

Nedbetaling lån (hans andel) ca 25 000

Ny verdivurdering : 6 900 000

Jeg vil anta man tar markedsverdi- kjøpesum delt på to? Jeg var så dumsnill at han fikk eie 50%. Never again. 

Anonymkode: aac27...9c8

AnonymBruker
Skrevet

Har dere avtale på 50 %? Jeg krevde å få igjen egenkapitalen min, og så delte vi overskuddet som var igjen etter at jeg satt igjen med det jeg gikk inn med. Men vi hadde ingen avtale på 50 % annet enn det som sto i grunnboka. Mulig han var dum som gikk med på det, men. 

Anonymkode: 2202b...383

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har dere avtale på 50 %? Jeg krevde å få igjen egenkapitalen min, og så delte vi overskuddet som var igjen etter at jeg satt igjen med det jeg gikk inn med. Men vi hadde ingen avtale på 50 % annet enn det som sto i grunnboka. Mulig han var dum som gikk med på det, men. 

Anonymkode: 2202b...383

Jeg skal overta boligen. Jeg mener at han skal få halvparten av verdiøkningen delt på to, men han ønsker at jeg skal betale ut de 25.000 han har betalt ned på lånet. Jeg mener at det ikke har noe å si.

Om vi hadde solgt hele boligen for 6,9 ville jeg fått halvparten + EK jeg gikk inn med. Jeg hadde da ikke krevd å få betalt det jeg har betalt ned på lånet, det inngår vel i EK?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er tinglyst 50/50

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det han har betalt ned på lånet er det det koster å ha muligheten til å bo der, han får det jo tilbake også via mindre gjeld som blir trukket ifra.

Hvis han krangler for mye på det så skal du ha justert egenkapitalen din for prisstigning og inflasjon.

Anonymkode: e1690...8a2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det han har betalt ned på lånet er det det koster å ha muligheten til å bo der, han får det jo tilbake også via mindre gjeld som blir trukket ifra.

Hvis han krangler for mye på det så skal du ha justert egenkapitalen din for prisstigning og inflasjon.

Så det riktige da vil være 6 900 000 - 6 395 000:2, ikke sant? Jeg kunne satt meg på bakbena og krevd leiligheten solgt, da ville han jo fått enda mindre gitt at megler må inn i bildet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere delt lånet på to?

Anonymkode: 53b85...97b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så det riktige da vil være 6 900 000 - 6 395 000:2, ikke sant? Jeg kunne satt meg på bakbena og krevd leiligheten solgt, da ville han jo fått enda mindre gitt at megler må inn i bildet.

Ja, du trekker ut egenkapitalen din og betaler ham halvparten av det overskytende etter at restgjelden er trukket ifra.

Hvis ikke så skisserer du hva det vil koste ham i delte meglerutgifter når det selges på det åpne markedet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har dere delt lånet på to?

Ja, det har vi, men han har ikke betalt avdrag på sin halvdel. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tillegg; Han betalte kun inn 25 000 som en del av feriepengeutbetaling på lånet. Selv har jeg betalt avdrag som vanlig. Men jeg mener det er irrelevant. 

Om han skulle kjøpe ut meg måtte han jo kjøpt ut summen jeg gikk inn med i tillegg (eller, i praksis tatt opp lån tilsvarende beløpet).

Derfor mener han at han skal ha de 25.000. Jeg skjønner ikke helt logikken,  men åpen for at jeg tar feil.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Står du som medlåntaker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det er tinglyst 50/50

Trekk ut egenkapital . Del resten på to. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Står du som medlåntaker?

Jeg er hovedlånetaker. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er hovedlånetaker. TS

Men er du medlåntaker på hans del av lånet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner logikken hans. Han skal jo i utgangspunktet ha halvparten av verdien minus halvparten av gjelden, og når gjelden er redusert blir egenkapitalen høyere.

MEN. Da hadde jeg også krevet min egenkapital til meg. Det er et tapsprosjekt for ham.

Anonymkode: 399d9...e48

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta hensyn til din egenkapital, hvor mye du har nedbetalt på lån (avdrag) og tilsvarende for han. (0 i egenkapital og 25.000 kroner i avdrag). Resterende deles på to. 
Dine nedbetalinger på lånet er ikke irrelevant, men det får være opp til deg hvor mye du vil gi bort.

Anonymkode: 5b99e...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Bor man i ekteskapslignende forhold, kan vel parten kreve 50/50 uavhengig av hva man gikk inn med. Ufint og sjeldent, men mulig

Anonymkode: 72667...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bor man i ekteskapslignende forhold, kan vel parten kreve 50/50 uavhengig av hva man gikk inn med. Ufint og sjeldent, men mulig

Anonymkode: 72667...c0f

Nei, dette stemmer ikke. 

Anonymkode: e29d5...dd9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg forstår det rett så har dere kjøpt bolig sammen, med 50/50 eierandel. Du hadde EK mens han hadde ikke. Likevel ble lånet delt i to? Altså 2,5 mill på hver?

Hva lånet opprinnelig var på er ikke relevant, kun hva lånet er på i dag. Du skal altså kjøpe hans lån, og i tillegg gi han hans halvpart av markedsverdien(altså minus lånet). Dersom hans lån er på 2475000 og verdien på huset er 6 900 000, vil du måtte gi han: (6900000 - din EK)/2 - 2475000. 

Så ja, han skal ha igjen de 25 tusen han har betalt inn, på samme måte som du skulle fått igjen din egenkapital og den formuen i huset var din del.

Anonymkode: 1f5d6...292

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår det slik at dere har ett felles lån.

Du skriver at han ikke har betalt avdrag, kun en engangsinnbetaling på kr. 25.000,-. Har han betalt renter?

Og du har betalt avdrag og renter? Da er det jo relevant opplysning hvor mye mer/mindre du har betalt i avdrag. Da mener jeg at det mest rettferdige er at hans engangsavdrag skal med, men også alle dine avdrag.

Har dere hatt en avtale (skriftlig/muntlig?) om hvor mye hver av dere skal betale ned på lånet?

Anonymkode: 70fc0...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...