AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #21 Del Skrevet 12. april 2022 1 hour ago, O.G. said: Jeg er ikke fornøyd før alle som vil kjøpe eget, har egen bolig. Om man tar i et tak får hvem som helst råd til bolig etter noen år, men da må man kanskje kjøpe langt utenfor Oslo. Det finnes boliger til noen hundre tusen rundt om i hele landet. Om alle skal ha råd til å bo i Oslo, hvordan vil det fungere? Noen prioriterer andre ting foran boligsparing. Vi har alltid levd sparsommelig, aldri brukt med enn 50% av inntekt, selv som studenter. Men jeg kjenner til de som sparer 1000 kroner måneden og ønsker å kunne kjøpe bolig i Oslo. Jeg forstår at de ønsker det, men det er helt urealistisk. Og også litt urettferdig at vi som nesten aldri går ut på restaurant, alltid handler på fretex eller arver klær, aldri går til frisøren, aldri kjøper sminke og aldri reiser til utlandet ikke skal sitte igjen med noe ekstra for det. Anonymkode: e9d0b...8a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. april 2022 #22 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om man tar i et tak får hvem som helst råd til bolig etter noen år, men da må man kanskje kjøpe langt utenfor Oslo. Det finnes boliger til noen hundre tusen rundt om i hele landet. Om alle skal ha råd til å bo i Oslo, hvordan vil det fungere? Noen prioriterer andre ting foran boligsparing. Vi har alltid levd sparsommelig, aldri brukt med enn 50% av inntekt, selv som studenter. Men jeg kjenner til de som sparer 1000 kroner måneden og ønsker å kunne kjøpe bolig i Oslo. Jeg forstår at de ønsker det, men det er helt urealistisk. Og også litt urettferdig at vi som nesten aldri går ut på restaurant, alltid handler på fretex eller arver klær, aldri går til frisøren, aldri kjøper sminke og aldri reiser til utlandet ikke skal sitte igjen med noe ekstra for det. Anonymkode: e9d0b...8a0 Hvorfor messer du om Oslo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #23 Del Skrevet 12. april 2022 1 minutt siden, O.G. said: Hvorfor messer du om Oslo? Mener du bare at alle burde ha råd til bolig? Det har jo 99% etter et par år. Akkurat Oslo og de andre storbyene krever derimot litt mer motivert sparing enn mange har lyst til å gjennomføre. Anonymkode: e9d0b...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. april 2022 #24 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener du bare at alle burde ha råd til bolig? Det har jo 99% etter et par år. Akkurat Oslo og de andre storbyene krever derimot litt mer motivert sparing enn mange har lyst til å gjennomføre. Anonymkode: e9d0b...8a0 Det jeg mener er at i et land som Norge er det en menneskerett å eie egen bolig ja. Dette pga alt er lagt opp til at folk skal være huseiere, men nå har det blitt sånn at har ikke folk velstående foreldre så sitter de i saksa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #25 Del Skrevet 12. april 2022 A-hunter skrev (1 time siden): Det er ikke flipping som har ødelagt boligmarkedet. Det er det skyhøy innvandring over mange år som har gjort - til velgernes ville begeistring (sist vist ved valget i september 2021). 1.500.000 innvandrere trenger nemlig et sted å bo og for å løse det har kommunene fått kreditt nok til å gå helt amok i boligmarkedet og beseire enhver borger som ellers hadde hatt mulighet til å gå fra leie til eie i et ellers normalt og fungerende marked. Men se det, valgene dere gjør ved valg - de har faktisk en direkte og målbar konsekvens. Lykke til. Ikke bare innvandring, men det at folk flytter inn til byene. Boligmarkedet på bygda er noe helt annet. Anonymkode: 9f5fa...d76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #26 Del Skrevet 12. april 2022 2 minutter siden, O.G. said: Det jeg mener er at i et land som Norge er det en menneskerett å eie egen bolig ja. Dette pga alt er lagt opp til at folk skal være huseiere, men nå har det blitt sånn at har ikke folk velstående foreldre så sitter de i saksa. Alle i Norge har råd til bolig, men ikke hvor som helst. Anonymkode: e9d0b...8a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #27 Del Skrevet 12. april 2022 Veldig bra om du har mulighet til det. Alltid noen som ikke har råd til eie, så de kan jo leie av deg! Sekundærbolig er en god investering! Anonymkode: 22233...958 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #28 Del Skrevet 12. april 2022 Husk å regne inn penger til lån, eventuelle rentehopp, vedlikehold og skatt. Og ha en buffer tilfelle du får en dårlig leietaker. Det tar tid å få kastet ut en person. Lei ikke ut inkl strøm. Er strøm inkl så fyres det med vinduene åpne, dusjen en time og gis blaffen. Tviler på at boligprisene går særlig mye ned. Det er mangel på boliger. Og går boligprisene ned så går rentene opp, og da blir det dyrere å leie. Anonymkode: bdcee...38b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ixion Skrevet 12. april 2022 #29 Del Skrevet 12. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Husk at renten mest sannsynlig skal opp. Dersom dere fortsatt får en ok inntjening ved å legge på 5% av dagens rentenivå OG trekker fra 20% av leieinntekter (skattepliktig), kunne jeg vurdert det. I mine øyne krever dette en langsiktig horisont hvor dere ikke har behov for disse pengene. Husk at ved salg av sekundærbolig skattlegges man en del også. Dersom alle disse faktorene peker på en høyere avkastning (jeg ville ønsket en sikkerhetsmargin på 5-7%), da kunne jeg vurdert det. Mulig jeg er i overkant pessimistisk. Anonymkode: 2f4e6...d6a Du må regne inn forventet verdistigning i tillegg. Og ja, langsiktighet er et must. Kjør på. Les dere opp, finnes mye kurs og litteratur på dette. Sekundærbolig er en nogenlunde trygg havn når aksjemarkedet er veldig usikkert. Dere kommer ikke til å tjene noe særlig på kort sikt, men på lang sikt vil det mest sannsynlig være god business. Endret 12. april 2022 av Ixion Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #30 Del Skrevet 13. april 2022 Kjøpe og leie ut sekundærbolig er den beste investeringen for fremtiden. Aksjer og fond går opp ned -, men bolig gir sikker passiv inntekt etter kontraktkriving. Dere har full kontroll på økonomien og det er slike som burde kjøpe bolig for å leie ut. Rikere for hver måned. Lykke til. Anonymkode: 65317...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå