AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #1 Del Skrevet 12. april 2022 Vi har en nedbetalt bolig på 8 millioner og fond med ca 1,5 million. Vi vurderer å ta opp et lån og kjøpe en utleieleilighet i en av de større byene. Det vi tjener på utleie vil i prinsipper betale for rentene. Lurt eller dumt? Vi har lav inntekt, men sparer som regel 40-50% av inntekten, samtidig tenker vi å kanskje gå enda mer ned i stilling enn vi allerede har gjort. Kona sier at vi alltid kan selge utleieleiligheten, men om prisene går kraftig nok ned kan vi jo ende opp med å sitte igjen med lån selv da. Anonymkode: e9d0b...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #2 Del Skrevet 12. april 2022 Tror nok ikke boligprisene går ned. Det høres ut som en fornuftig investering der dere har mulighet til å tjene noe ekstra. Go for it! (og så kommer det sikkert noen her etterpå som hater "bolighaier" og mener de ødelegger for førstegangskjøpere. Bare ignorer de) Anonymkode: df25a...2b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. april 2022 #3 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror nok ikke boligprisene går ned. Det høres ut som en fornuftig investering der dere har mulighet til å tjene noe ekstra. Go for it! (og så kommer det sikkert noen her etterpå som hater "bolighaier" og mener de ødelegger for førstegangskjøpere. Bare ignorer de) Anonymkode: df25a...2b6 Hvorfor skal Ts ignorere det? Vi ser jo hva boligflippingen har ført til, gjort boligmarkedet og leiemarkedet til skit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarzani Skrevet 12. april 2022 #4 Del Skrevet 12. april 2022 Go for it!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #5 Del Skrevet 12. april 2022 O.G. skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal Ts ignorere det? Vi ser jo hva boligflippingen har ført til, gjort boligmarkedet og leiemarkedet til skit. Vi er ekstremt mange i Norge som eier framfor å leie, mange flere enn i de fleste andre land. Og det lyser bare misunnelse ut av de som klager på at noen kjøper noe for å leie ut. Alle ville gjort det om de kunne. Anonymkode: df25a...2b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #6 Del Skrevet 12. april 2022 Ville satt meg godt inn i lover rundt leieforhold, spesielt leietakers rettigheter. Det skal mye til for å kaste ut en dårlig leietaker, spesielt noen med barn. De fleste er ordentlige mennesker som betaler for seg og oppfører seg fint. Men det kan bli en dyr erfaring dersom du er uheldig og får inn en dårlig leietaker. Anonymkode: 9afa1...012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #7 Del Skrevet 12. april 2022 Hvorfor ønsker du å bli en del av KGs mest forhatte gruppe? Anonymkode: db18c...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #8 Del Skrevet 12. april 2022 Dere må regne på hva det vil koste dere pr. mnd og hvor høy husleie som er realistisk der dere har tenkt å kjøpe. Anonymkode: 229bd...672 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. april 2022 #9 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi er ekstremt mange i Norge som eier framfor å leie, mange flere enn i de fleste andre land. O Anonymkode: df25a...2b6 Og så da? Jeg er ikke fornøyd før alle som vil kjøpe eget, har egen bolig. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi er ekstremt mange i Norge som eier framfor å leie, mange flere enn i de fleste andre land. Og det lyser bare misunnelse ut av de som klager på at noen kjøper noe for å leie ut. Anonymkode: df25a...2b6 Fiffig å beskylde folk som ikke er begeistret for husflippingen for å være misunnelig. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): . Alle ville gjort det om de kunne. Anonymkode: df25a...2b6 Nei, det ville vi ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 12. april 2022 #10 Del Skrevet 12. april 2022 O.G. skrev (22 minutter siden): Vi ser jo hva boligflippingen har ført til, gjort boligmarkedet og leiemarkedet til skit. Det er ikke flipping som har ødelagt boligmarkedet. Det er det skyhøy innvandring over mange år som har gjort - til velgernes ville begeistring (sist vist ved valget i september 2021). 1.500.000 innvandrere trenger nemlig et sted å bo og for å løse det har kommunene fått kreditt nok til å gå helt amok i boligmarkedet og beseire enhver borger som ellers hadde hatt mulighet til å gå fra leie til eie i et ellers normalt og fungerende marked. Men se det, valgene dere gjør ved valg - de har faktisk en direkte og målbar konsekvens. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #11 Del Skrevet 12. april 2022 O.G. skrev (17 minutter siden): Og så da? Jeg er ikke fornøyd før alle som vil kjøpe eget, har egen bolig. Fiffig å beskylde folk som ikke er begeistret for husflippingen for å være misunnelig. Nei, det ville vi ikke. Ja, om du mener alle (uansett økonomi og livsvalg) skal få eie bolig så lurer jeg på hvem som skal finansiere det? Supply and demand. Slik er det. Man kan ikke bare få uten å yte. Anonymkode: df25a...2b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. april 2022 #12 Del Skrevet 12. april 2022 A-hunter skrev (13 minutter siden): Det er ikke flipping som har ødelagt boligmarkedet. Det er det skyhøy innvandring over mange år som har gjort - til velgernes ville begeistring (sist vist ved valget i september 2021). La oss skylde på innvandrerne. Kanskje det er alle disse svenskene som bor i Norge som presser opp bolig og leieprisene da ja. A-hunter skrev (14 minutter siden): 1.500.000 innvandrere trenger nemlig et sted å bo og for å løse det har kommunene fått kreditt nok til å gå helt amok i boligmarkedet og beseire enhver borger som ellers hadde hatt mulighet til å gå fra leie til eie i et ellers normalt og fungerende marked. Kommunene har mye godt alle sammen solgt unna all boligmassen sin til boligspekulanter, og det de fremdeles eier er i så dårlig stand at det kan knapt bo folk der, en kommunene krever sinnsykt i leie på det. så argumentasjonen der er du ikke helt heldig med. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, om du mener alle (uansett økonomi og livsvalg) skal få eie bolig så lurer jeg på hvem som skal finansiere det? Supply and demand. Slik er det. Man kan ikke bare få uten å yte. Anonymkode: df25a...2b6 Vel, klarer folk husleie på 12000NOK i måneden, så skal de da klare boliglån på 9000NOk i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 12. april 2022 #13 Del Skrevet 12. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en nedbetalt bolig på 8 millioner og fond med ca 1,5 million. Vi vurderer å ta opp et lån og kjøpe en utleieleilighet i en av de større byene. Det vi tjener på utleie vil i prinsipper betale for rentene. Lurt eller dumt? Vi har lav inntekt, men sparer som regel 40-50% av inntekten, samtidig tenker vi å kanskje gå enda mer ned i stilling enn vi allerede har gjort. Kona sier at vi alltid kan selge utleieleiligheten, men om prisene går kraftig nok ned kan vi jo ende opp med å sitte igjen med lån selv da. Anonymkode: e9d0b...8a0 Ingen kjenner framtida men jeg setter tiern min på at dette er det absolutt verste tidspunktet etter WW2 å gjennomføre den planen... Endret 12. april 2022 av ABM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #14 Del Skrevet 12. april 2022 O.G. skrev (2 minutter siden): La oss skylde på innvandrerne. Kanskje det er alle disse svenskene som bor i Norge som presser opp bolig og leieprisene da ja. Jo flere folk i Oslo som skal ha boliger dess dyrere blir det om ikke tilbudet følger med. Er det innvandrernes skyld? Neppe - ikke mer enn alle andre iaf. O.G. skrev (2 minutter siden): Kommunene har mye godt alle sammen solgt unna all boligmassen sin til boligspekulanter, og det de fremdeles eier er i så dårlig stand at det kan knapt bo folk der, en kommunene krever sinnsykt i leie på det. så argumentasjonen der er du ikke helt heldig med. Dette stemmer ikke for Oslo - her kjøper kommunen i overflod til overpris. Hørt om boligbyggsaken? O.G. skrev (2 minutter siden): Vel, klarer folk husleie på 12000NOK i måneden, så skal de da klare boliglån på 9000NOk i måneden. Boliglån 9000 i mnd. Hva skal man kjøpe for det tenker du? Det må også betales avdrag, og bankene tar hensyn til 5 %-poeng økning i rente. Si opp mot 8 %. Med 8 % rente, 30 års nedbetalingstid og 9000 disponibelt til lån gir et lån på 1,6 mill. Du får ikke noe som helst i nærheten av det i Oslo om du ikke har 1,5 mill i egenkapital og vil bo i en skoeske eller en time fra sentrum. TS: å låne penger for å drive med utleie hadde jeg ikke giddet. Det er mye administrasjon, særlig om dere får en dårlig leieboer. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye dere må låne (og vedlikeholde, betale i felleskostnader og administrere) vs hvor mye dere kan leie ut for? Når det gjelder verdistigning får dere antakelig like mye ut av å ha pengene i fond tenker jeg - tror ikke prisene i Oslo vokser inn i himmelen. Anonymkode: 1b2a4...cd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #15 Del Skrevet 12. april 2022 O.G. skrev (15 minutter siden): La oss skylde på innvandrerne. Kanskje det er alle disse svenskene som bor i Norge som presser opp bolig og leieprisene da ja. Kommunene har mye godt alle sammen solgt unna all boligmassen sin til boligspekulanter, og det de fremdeles eier er i så dårlig stand at det kan knapt bo folk der, en kommunene krever sinnsykt i leie på det. så argumentasjonen der er du ikke helt heldig med. Vel, klarer folk husleie på 12000NOK i måneden, så skal de da klare boliglån på 9000NOk i måneden. Men da er det jo bare å kjøpe? Hva stopper dem? Det er da vel innenfor lån de fleste familier med to inntekter kan klare? Regner med du ikke mener i Oslo, da, for da vil ikke lån som betales med 9000 i måneden nå langt. Anonymkode: df25a...2b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #16 Del Skrevet 12. april 2022 Husk at renten mest sannsynlig skal opp. Dersom dere fortsatt får en ok inntjening ved å legge på 5% av dagens rentenivå OG trekker fra 20% av leieinntekter (skattepliktig), kunne jeg vurdert det. I mine øyne krever dette en langsiktig horisont hvor dere ikke har behov for disse pengene. Husk at ved salg av sekundærbolig skattlegges man en del også. Dersom alle disse faktorene peker på en høyere avkastning (jeg ville ønsket en sikkerhetsmargin på 5-7%), da kunne jeg vurdert det. Mulig jeg er i overkant pessimistisk. Anonymkode: 2f4e6...d6a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #17 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ville satt meg godt inn i lover rundt leieforhold, spesielt leietakers rettigheter. Det skal mye til for å kaste ut en dårlig leietaker, spesielt noen med barn. De fleste er ordentlige mennesker som betaler for seg og oppfører seg fint. Men det kan bli en dyr erfaring dersom du er uheldig og får inn en dårlig leietaker. Anonymkode: 9afa1...012 Enig, for oss er det uaktuelt å kjøpe utleiebolig fordi: - Redd for å få leietakerne fra helvete - Kan være mye arbeid med utleie, eventuelt må du betale noen for å gjøre jobben. Vi må i praksis gjøre det, siden vi må kjøpe utleiebolig et helt annet sted enn der vi bor, siden boligmarkedet her ikke er godt nok. For det er verdiøkning du først og fremst tjener på, ikke utleieinntektene (såfremt boligen ikke er nedbetalt) - Er allerede tungt eksponert i det norske boligmarkedet gjennom egen bolig, og ønsker ikke å legge alle eggene i én kurv - Ønsker ikke å bidra til å presse opp boligprisene for folk som kjøper for å bo selv Så vi satser heller på fond (og aksjer og krypto). Anonymkode: 25228...e38 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #18 Del Skrevet 12. april 2022 O.G. skrev (1 time siden): Hvorfor skal Ts ignorere det? Vi ser jo hva boligflippingen har ført til, gjort boligmarkedet og leiemarkedet til skit. Snakk om å være misunnelig....🤮 Livets harde skole? Anonymkode: 22233...958 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. april 2022 #19 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Snakk om å være misunnelig....🤮 Livets harde skole? Anonymkode: 22233...958 Nei og nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. april 2022 #20 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jo flere folk i Oslo som skal ha boliger dess dyrere blir det om ikke tilbudet følger med. Er det innvandrernes skyld? Neppe - ikke mer enn alle andre iaf. Dette stemmer ikke for Oslo - her kjøper kommunen i overflod til overpris. Hørt om boligbyggsaken? Boliglån 9000 i mnd. Hva skal man kjøpe for det tenker du? Det må også betales avdrag, og bankene tar hensyn til 5 %-poeng økning i rente. Si opp mot 8 %. Med 8 % rente, 30 års nedbetalingstid og 9000 disponibelt til lån gir et lån på 1,6 mill. Du får ikke noe som helst i nærheten av det i Oslo om du ikke har 1,5 mill i egenkapital og vil bo i en skoeske eller en time fra sentrum. TS: å låne penger for å drive med utleie hadde jeg ikke giddet. Det er mye administrasjon, særlig om dere får en dårlig leieboer. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye dere må låne (og vedlikeholde, betale i felleskostnader og administrere) vs hvor mye dere kan leie ut for? Når det gjelder verdistigning får dere antakelig like mye ut av å ha pengene i fond tenker jeg - tror ikke prisene i Oslo vokser inn i himmelen. Anonymkode: 1b2a4...cd3 Nå tok ikke jeg utgangspunkt i Oslo.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå