Gå til innhold

Anfall med ekstraslag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg har fått konstatert ekstraslag (ves), men er hjertefrisk etter holterregistrering, ultralyd og arbeids-ekg. Har fanget ekstraslagene under anfall.

Og det fører meg til spørsmålet. Er det andre som opplever å få ekstraslagene i anfall? Og med anfall mener jeg ikke spredte ekstraslag utover dagen, men en periode (minutter/timer/døgn) hvor ekstraslagene kommer på løpende bånd for så å gi seg. 

Jeg opplever å få dette anfallsvis i alt mellom 10min og 3 timer hvor pulsen blir høy (80-120) og ispedd masse ekstraslag. Med masse ekstraslag mener jeg mange i minuttet og på det verste så ofte som annethvert slag. Disse anfallene kan komme uten noe forvarsel og uten at jeg har vært plaget med ekstraslag tidligere på dagen. Hadde et anfall hvor pulsen var 120 og jeg fikk 13 ekstraslag på 30 sekunder. Tok ekg med iWatch som mente atrieflimmer. Jeg sendte utskrift av ekg til kardiologen min som sa det var sinusrytme med hyppige ekstraslag. Ikke farlig, men unehagelig. 

Flere som opplever slike anfall? Virker som mange sliter med ekstraslag spredt utover dagen, men ikke i slike clustere/anfall som jeg har. Skjønner ikke disse anfallene og finner dem skremmende og ubehagelige selv om jeg er godt utredet og har fått bekreftet at dette ikke er farlig…

Endret av Tinkerbell11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid fått det kun i anfall. Begynte når jeg var rundt 20 så har snart hatt det i 10 år. Våknet med en puls på 180 som varte i 10 minutter , så helt fin igjen. Dette skjer kanskje 1 gang i måneden. Puls på 180 alt fra 5 minutter til 40 minutter. Har ikke fått fanget det opp hos lege. Har vært hos hjertespesialist uten at de fant noe galt. Men noe galt er det 

Anonymkode: a6fe2...4e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det også i anfall og periodevis. Det gjør det jo vanskelig å fange opp på registrering. Jeg kan ha lange perioder uten og så være ganske plaget, og så kan det gå bort igjen. Tror det har sammenheng med stress, søvn og koffein.

Anonymkode: 0b631...0f4

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får det også i anfall og periodevis. Det gjør det jo vanskelig å fange opp på registrering. Jeg kan ha lange perioder uten og så være ganske plaget, og så kan det gå bort igjen. Tror det har sammenheng med stress, søvn og koffein.

Anonymkode: 0b631...0f4

Enig i det at det kan være en viss sammenheng der. Jeg fikk det en god del bedre av å kutte ut koffein.

Anonymkode: d0aaf...9c5

Skrevet
On 4/13/2022 at 2:29 AM, AnonymBruker said:

Jeg har alltid fått det kun i anfall. Begynte når jeg var rundt 20 så har snart hatt det i 10 år. Våknet med en puls på 180 som varte i 10 minutter , så helt fin igjen. Dette skjer kanskje 1 gang i måneden. Puls på 180 alt fra 5 minutter til 40 minutter. Har ikke fått fanget det opp hos lege. Har vært hos hjertespesialist uten at de fant noe galt. Men noe galt er det 

Anonymkode: a6fe2...4e3

Jeg snakker egentlig ikke om kun økt puls, men anfall av ekstraslag (altså, sånne «skipped beats» kjennes ut som hjertet hopper over et slag, men så er det egentlig et ekstra slag). Så jeg får innimellom anfall hvor på det verste annethvert slag hopper over… relativt slitsomt og angstfremmende, men er godt utredet og vet det ikke er farlig. Ekkelt likevel. Umulig å sove når det velter og er hulter til bulter inne i brystet 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det I perioder. Får det mest når jeg får mye angst. 

Anonymkode: e57d3...7ed

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har noen ganger mange slike anfall flere ganger daglig pluss enkeltstående slag innimellom der igjen. Akkurat som hjerte kommer i stressmodus. Plutselig går det uker før perioden starter igjen. Kan vare flere uker. 

Anonymkode: 63272...e82

Skrevet

Ja, jeg kan plutsellg få anfall som varer en stund, en eller flere timer. 

For min del har jeg funnet ut det er en sammenheng mellom anfallene og masse luft i magen, spesielt i øvre del/region av magen, det er ikke alltid jeg har skjønt at det er luft før etterpå når jeg merker at anfallene slutter når luften slipper. Jeg kan få sprengingsfølelse i øvre deler av magen, som kommer med lyd og luft, og samtidig ha anfall med hyppige ekstraslag.

Jeg er ganske sikker på at luft i tarmene må trigge vagusnerven hos meg eller noe. 

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vagusnerven ja. Interessant. Den er jo også koblet til stress

Anonymkode: 63272...e82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...