Gå til innhold

Holder budsjettet mitt? Mor med barn på 13 og 15

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat blitt alene med to tenåringer (ungdomsskolen) og sitter igjen med 15000 måneden etter bolig og forsikringer og fritidsinteresser. Jeg har god oversikt over hva jeg har krav på, kan ikke søke noe mer støtte enn jeg allerede gjør. Disse 15000 skal det dekke mat, klær, gaver, ferier og transport (bor i byen uten bil, så det er billig). Hittil ser budsjettet slik ut:

Matbutikken: 8000

Klær: 1000

Ferie: 1000

Gaver og høytider: 1000

Ukepenger: 1000-2000

Diverse+sparing: 2000-3000

Anonymkode: 4e431...986

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

8000kr i mat? Vi er 5 stk og spiser for 3000kr. Galskap

Anonymkode: 1010e...f7e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk! Kanskje 8000 er for mye, mye av budsjettet er basert på hvordan vi har levd før med to inntekter. Ser for meg vi kan kutte litt, kanskje heller flytte de få gangene vi har take out eller annen kos under diverse, men 3000 på 5 personer? Nå ble jeg imponert! Hvordan gjør dere det?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

3000 i måneden for 5 stk? Tror jeg ikke noe på, med mindre dere knapt spiser mat. 

Anonymkode: 36176...730

• Liker 26
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er 2 stk og har 5000 på div matbutikker osv i mnd. 3000 var veldig lite 

Anonymkode: c93a7...0a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

3000 er helt urealistisk. Tenåringer trenger mat, 8000 høres ikke galt ut, men samtidig er det rom for noe innsparing der om man er nøysom. 

Anonymkode: 07661...7c8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det vil jeg gjerne høre mer om hvordan dere klarer.

Anonymkode: f1bbd...9dd

• Liker 5
Skrevet

Vi er 4 (2 voksne og 2 skolebarn) og handler for ca 11000 kr i mnd i matbutikken. Altså der er det ikke bare mat, men andre forbruksvarer som hygieneartikler osv. Altså alt man finner i butikken. Vi synes det er ganske mye selv.

Før vi fikk barn, var vi studenter og levde på 2000kr på alt vi trengte fra dagligvarebutikken. Da vi var ferdig med studie og fikk jobb begge to, levde vi på ca 5000 i mnd. Nå med 2 barn ble det 11000 ca. Dette er utenom det de trenger av klær og div. for de korte sesongene som endres heeeeele tiden. Så synes klær for 1000 i mnd er altfor positivt tenking og ikke realistisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig dårlig råd fra en forbrukerøkonom 😱 Vi er fem og har tidvis brukt opp mot 15000, men da har vi latt ungene spise parmesan i stedet for norvegia, masse friske dyre bær hver dag ++ 

Nå er to av barna tenåringer og vi lever helt ok på 5000, og godt på 7-8000. På det laveste må vi virkelig tenke oss om, kjøper kålrot om det er billigst selv om tomat er bedre ol 

Men tror du skal klare deg helt fint på det budsjettet du har satt opp :) Kanskje litt lite til klær til tenåringer som tross alt vokser fort.

Anonymkode: fee79...4f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er 5 og bruker det samme som Silje, 140000. Spiser normalt sunt. Dere bruker i snitt 20 kroner dagen per person hvis dere kun bruker 3000 i måneden. Det må bli mye pasta og ketchup fra first price. 

Anonymkode: de779...739

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også 3000 er urealistisk i matbudsjett, men at du muligens kan kutte litt fra 8000. 1000 per mnd i klær tenker jeg er urealistisk med to tenåringer, med mindre du kjøper alt brukt. Når budsjettet er lavt, kan det lønne seg å være veldig taktisk når man kjøper klær og sko til barn/tenåringer (kjøpe på salg utenfor sesong, kjøpe alt av sportsutstyr brukt evt låne, følge med på tilbud). 

Anonymkode: 91e0c...c46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi er 5 og bruker det samme som Silje, 140000. Spiser normalt sunt. Dere bruker i snitt 20 kroner dagen per person hvis dere kun bruker 3000 i måneden. Det må bli mye pasta og ketchup fra first price. 

Anonymkode: de779...739

Om man har litt erfaring og kunnskap er det mange måter å lage næringsrik mat på. Å kjøpe en stor kylling og koke kraft på med litt grønnsaker og kokosmelk, så har man plutselig middag til en stor familie for under hundrelappen (lager det dagen før eller fryser ned når jeg har tid). Hjemmelagde kjøttkaker, grønnsakslasagne, næringsrike supper med brød osv. Jeg bruker søndager på å planlegge uka og 3000 er fint innafor til 4 stk, og i tillegg med god samvittighet for at maten er proppfull av god næring. Men skjønner godt at noen ikke evner å klare dette uten å ty til billig og ultraprosessert mat. Det krever litt å få til dette og om man bare evner komme på pasta og first price, skjønner jeg godt at 14000 i mnd på 5 stk blir alternativet.  Men har man råd så er jo dette ikke noe problem?

Anonymkode: ae875...cc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke meg du siterer, men vis meg gjerne handlelista di, så kan vi diskutere galskap. De færreste familier lever av 3000 pr mnd i mat! 

Anonymkode: f0a6e...a7b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

«I matbutikken» skriver hun, ikke bare mat. Regner med dette inkluderer; tannkrem, rengjøringsprodukter, diverse dagligvarer  etc. syntes ikke det var så mye

Anonymkode: 5e898...288

AnonymBruker
Skrevet

1000kr. For klær til en voksen og 2 barn som ikke er ferdig utvokst enda var også litt knapt. Er barna av samme kjønn og kan arve av hverandre? 

Anonymkode: 5e898...288

• Liker 1
Skrevet

Jeg har akkurat blitt alene med to tenåringer (ungdomsskolen) og sitter igjen med 15000 måneden etter bolig og forsikringer og fritidsinteresser. Jeg har god oversikt over hva jeg har krav på, kan ikke søke noe mer støtte enn jeg allerede gjør. Disse 15000 skal det dekke mat, klær, gaver, ferier og transport (bor i byen uten bil, så det er billig). Hittil ser budsjettet slik ut:

mobil? Internett? Tv/streaming tjenester, lege/medisin/helseutgifter, tannlege, frisør? Noen ting er jo ikke hver mnd, men greit å sette av noe. Transport utgifter har du heller ikke med. Regner med at det går noen kr til det i mnd, evt mnd kort.

Tror mat budsjettet ditt kan gå ned til 6500 kr, men det forutsetter lite/ingen take away og mye planlegging.

Ukepenger på 1000- 2000 kr Tror jeg blir altfor mye på det budsjettet du har. Her må du redusere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst mellom 1000 til 2000 kr. i lommepenger? 😮 Kanskje på tide at ungdommen finner seg en liten jobb.

Anonymkode: b1dec...626

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, tussi84 said:

mobil? Internett? Tv/streaming tjenester, lege/medisin/helseutgifter, tannlege, frisør? Noen ting er jo ikke hver mnd, men greit å sette av noe. Transport utgifter har du heller ikke med. Regner med at det går noen kr til det i mnd, evt mnd kort.

Tror mat budsjettet ditt kan gå ned til 6500 kr, men det forutsetter lite/ingen take away og mye planlegging.

Ukepenger på 1000- 2000 kr Tror jeg blir altfor mye på det budsjettet du har. Her må du redusere.

Mobil, streaming, helseutgifter og tannlege går fra diverse. Frisør bruker vi ikke. Vi har ikke fast transportutgifter. Det går fra lommepenger eller diverse når man har lyst til å dra litt lengre unna. Det er kanskje 3 ganger måneden for min del, så da kjøper jeg bare enkeltbillett.

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Seriøst mellom 1000 til 2000 kr. i lommepenger? 😮 Kanskje på tide at ungdommen finner seg en liten jobb.

Anonymkode: b1dec...626

Barna betaler for en del selv, som unødvendige klær (jeg betaler om det er noe som mangler), transport til sentrum om de vil dit og litt sånne ting selv. Jeg vil nødig sette ned ukepengene, siden vi har hatt avtale om dette før. Eller tror dere det kan være lurt å sette opp klesbudsjettet og ned ukepenger?

Vurderer å sette ned matposten til 7000 og opp klesposten til 2000? Synes dere det virker fornuftig?

AnonymBruker
Skrevet

Og tusen takk for alle svarene! Det setter jeg veldig pris på! ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...