AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #1 Skrevet 12. april 2022 Hvordan tror du boligmarkedet vil utvikle seg de neste 5 årene? Sett i lys av renteøkninger og dyrere pris på alt som vi opplever nå. Personlig så tror jeg ikke at det blir så sterk korrigering på de fleste boligene. For selv om folk kan låne mindre, så vil boligbyggingen stoppe opp. Så prisene vil ikke gå ned, men en lavere andel av befolkningen i byene kan eie bolig, og det vil bli mer hyblifisering og boligmangel. De som allerede sitter med en bolig vil nok heller skru ned forbruket enn å selge (ett sted må de jo bo), så om noe vil det bli mindre aktivitet i markedet. Hva tror dere? Anonymkode: f8647...ae9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #2 Skrevet 12. april 2022 Spør du om Oslo og omegn eller generelt? Anonymkode: 385f8...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #3 Skrevet 12. april 2022 Blir vel færre nybygg, og færre som kjøper/selger. Anonymkode: 74704...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #4 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Spør du om Oslo og omegn eller generelt? Anonymkode: 385f8...4b3 Jeg tenker på de urbane områdene ja. La oss dele dem opp slik: Oslo som egen kategori Bergen, Trondheim og Tromsø som samlet kategori. Jeg er mest interessert i denne kategorien. Anonymkode: f8647...ae9
Jdz Skrevet 12. april 2022 #5 Skrevet 12. april 2022 Tror nok vi vil se lavere prisvekst framover, men det er vanskelig å spå. Lavt tilbud og høy etterspørsel kan fortsette å presse prisene oppover selv om folk flest får mindre kjøpekraft.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 Jdz skrev (Akkurat nå): Tror nok vi vil se lavere prisvekst framover, men det er vanskelig å spå. Lavt tilbud og høy etterspørsel kan fortsette å presse prisene oppover selv om folk flest får mindre kjøpekraft. Jeg tror også at det vil vokse saktere, men tror ikke at det blir noen kræsj eller at prisene plutselig synker. Mange på min alder (unge voksne) driver og snakker om at de vil vente med å kjøpe bolig fordi de håper at prisene skal gå ned slik at de får råd til en bedre bolig enn i dag. Men det tror jeg ikke noe på. Anonymkode: f8647...ae9 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 ABM skrev (1 minutt siden): Kollaps..og verst i de store byene.. Forklar. Hva skal føre til denne kollapsen? Anonymkode: f8647...ae9 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #9 Skrevet 12. april 2022 Håper det kollapser, faller minst 25%. Vi trenger et krakk nå, galskapen har holdt på lenge nok nå. Så må boligmarkedet omstruktureres. Faste pris etc, ikke lov å by over. Anonymkode: 45691...028 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #10 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper det kollapser, faller minst 25%. Vi trenger et krakk nå, galskapen har holdt på lenge nok nå. Så må boligmarkedet omstruktureres. Faste pris etc, ikke lov å by over. Anonymkode: 45691...028 Men hva skal føre til dette krakket? Hvordan skal det henge sammen? Ett sted må jo folk bo, og vi har et helt oljefond som kan brukes på å redde økonomien vår. Skal folk liksom ikke klare å betjene lånet, og selge boligene med 25% tap? Hvor skal de så bo? Anonymkode: f8647...ae9 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #11 Skrevet 12. april 2022 Tror det blir litt lavere vekst, men det er også blitt mye dyrere å bygge nytt. Stål og trevare har økt kolossalt, dette vil selvsagt bidra til at prisene ikke kollapser. Anonymkode: 3a3ce...569 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #12 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror også at det vil vokse saktere, men tror ikke at det blir noen kræsj eller at prisene plutselig synker. Mange på min alder (unge voksne) driver og snakker om at de vil vente med å kjøpe bolig fordi de håper at prisene skal gå ned slik at de får råd til en bedre bolig enn i dag. Men det tror jeg ikke noe på. Anonymkode: f8647...ae9 Jeg ser det likt som deg. For 10 år siden tenkte jeg også at jeg ville vente for å se om prisene gikk ned, var snakk om at prisene var for høy da også. 5 år senere hadde det blitt mye dyrere, men jeg fikk kjøpt meg en liten bolig. De siste 5 årene har der derimot skjedd lite med boligprisene i området innenfor min boligkategori. Hører til i et av Bergens mest populære områder. Anonymkode: 519e9...846
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #13 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Håper det kollapser, faller minst 25%. Vi trenger et krakk nå, galskapen har holdt på lenge nok nå. Så må boligmarkedet omstruktureres. Faste pris etc, ikke lov å by over. Anonymkode: 45691...028 Hæ? Dummeste jeg har hørt. Anonymkode: 56a8e...272 8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #14 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tror det blir litt lavere vekst, men det er også blitt mye dyrere å bygge nytt. Stål og trevare har økt kolossalt, dette vil selvsagt bidra til at prisene ikke kollapser. Anonymkode: 3a3ce...569 Enig. Så lenge det er så dyrt å bygge nytt, og så lenge folk faktisk må ha et sted å bo, så vil ikke prisene kollapse. Anonymkode: dd2fe...553
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #15 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hæ? Dummeste jeg har hørt. Anonymkode: 56a8e...272 Det er vel det de har i danmark om jeg ikke tar feil. Taksmannen setter en takst, og det er helt tilfeldig hvem av interessentene som kan kjøpe. Jeg tror ikke dette er lurt, men jeg tror at de nye reglene vi har i norge om grundigere rapport fra takstmann er bra, for det bidrar til at mer penger blir lagt i vedlikehold. Anonymkode: f8647...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #16 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Håper det kollapser, faller minst 25%. Vi trenger et krakk nå, galskapen har holdt på lenge nok nå. Så må boligmarkedet omstruktureres. Faste pris etc, ikke lov å by over. Anonymkode: 45691...028 Kommer ikke til å skje. Anonymkode: dd2fe...553 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #17 Skrevet 12. april 2022 ABM skrev (49 minutter siden): Kollaps..og verst i de store byene.. Nope Anonymkode: 385f8...4b3 2
Pillarguri Skrevet 12. april 2022 #18 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Håper det kollapser, faller minst 25%. Vi trenger et krakk nå, galskapen har holdt på lenge nok nå. Så må boligmarkedet omstruktureres. Faste pris etc, ikke lov å by over. Anonymkode: 45691...028 Og hvem tenker du skal bestemme hvor mye du får for din bolig?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #19 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er vel det de har i danmark om jeg ikke tar feil. Taksmannen setter en takst, og det er helt tilfeldig hvem av interessentene som kan kjøpe. Jeg tror ikke dette er lurt, men jeg tror at de nye reglene vi har i norge om grundigere rapport fra takstmann er bra, for det bidrar til at mer penger blir lagt i vedlikehold. Anonymkode: f8647...ae9 Dette er noe drit for folk som bor i eldre boliger. Tenker meg at en grundigere rapport vil i verste fall redusere salgsprisen med hundretusener. Anonymkode: 74704...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #20 Skrevet 12. april 2022 Jeg er kanskje kynisk, men jeg tror ikke vi vil se spesielt mye til at prisveksten stagnerer. Det som kommer til å skje er at etterhvert som banken skrur opp renta så blir det enda vanskeligere å få råd til egen bolig. Jeg tenker at stadig flere må leie, og mange må sikkert leie til de bikker 30 og oppover. Noen kommer seg kanskje aldri ut av leiemarkedet. De som allerede er etablerte på boligmarkedet og kanskje spekulerer i bolig, vil se et økt marked og behov for utleie leiligheter. De vil da kjøpe opp mye av det som er på markedet og heve leieprisen. Og slik vil klasseskillet bare øke og øke og øke. Anonymkode: 39c27...cac 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå