Gå til innhold

Massive mengde påskegodt i gaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan dere andre begrensninger?

Her får barna helt ekstreme menger godteri og sjokolade i gaver.

3 par med besteforeldre kommer alle med gigantiske mengder påskegodt, og i tillegg har de fått fra en onkel, naboene og en venninne av meg.

(Fra oss foreldre får de tegnesaker, blader, plastelina ol. i egget. Vi sluttet å gi godteri når vi så at det kom fra andre steder)

Jeg vet at dette er et luksus problem - det er jo veldig hyggelig at de har så mange folk som er glade i dem og ønsker å glede dem! Det er bare det at totalen blir så mye…

Jeg ønsker jo ikke å legge føringer for hva andre kan gi i gave, da jeg tenker dette er nokså ufhøffelig. Jeg kan heller ikke ta i fra barna en gave de har fått. 

Vi styrer at barna må spare godteriet utover tid, men det er jo fortsatt mer godteri enn de burde spise på flere måneder. 
Samme situasjonen oppstår forøvrig med julestrømper også…

Jeg høres sikkert ut som jeg er hysterisk på sukkerinntak, og det er jeg virkelig ikke - vi snakker bare om helt vanvittige mengder her! 

Hvordan løser dere andre dette luksusproblemet uten å være virke frekke eller utakknemlige?

Anonymkode: 408f2...a50

AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare besteforeldre det gjelder da, men jeg har forklart situasjonen rett og slett, og sagt at det er hyggelig at de tenker på barna, men at det holder med godteriet de får i påskeegget fra oss.

Det er mulig de oppfattet meg som frekk og utakknemlig, men jeg lar ikke barna spise mengder med godteri for å tekkes andre.

Har tenkt tanken at vi kanskje burde latt være å gi selv og latt besteforeldrene gi litt hver i stedet, men både jeg og mannen fikk påskeegg fra våre foreldre (og ikke fra besteforeldre), så de har jo allerede hatt sin tur. ;)

Anonymkode: 21bc0...ee2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg vekk en del og spise noe av det dere legger vekk selv✌🏼😂

Anonymkode: c8fd6...a69

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, så det er kanskje lett for meg å si, men jeg mener godt man kan legge litt føringer på hva nær familie gir i gave til barna når det tross alt bare er snakk om store mengder med sukker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville pratet med dem, gjerne etter påske i år, og rett og slett vist bilder av mengden det er snakk om. Ofte er det lettere å ta inn over seg når man ser det, enn at noen sier "det er mye". Spør om alle kan bytte ut deler av godteriet med andre ting, som et blad, såpebobler, klistremerker osv. Litt avhengig av alder på ungene. Kanskje små egg med bittelitt snop og så et spill til hele familien på deling? Si at dere synes det er kjempekoselig at de ønsker å gi påskeegg, men totalen når så mange gir, blir for mye. En femåring (for eksempen) rekker ikke å spise alt før det er blitt hardt og vondt. 

Anonymkode: f1d9e...819

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi lagd føringer. Annet hvert år kan besteforeldre gi og annen familie.

Ellers ender de opp med 8 påskeegg hver seg. Det er helt sykt.

Vi foreldre gir opplevelser i stedenfor. 

Anonymkode: dd211...f3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt har allerede fått påskeegg fra besteforeldre, og vi begge har fått fra jobben min. Han får et lite fra min mor også, hun ville gjerne gi men jeg ga beskjed om at det holder med noe lite siden han får fra flere. Det er en stor glede for han som bare er 4 år og veldig stas. Han får et fra meg som jeg fyller med andre ting vi kan kose oss med sammen istedet. 

Vi har allerede mye påskesnop fra disse eggene så noe blir gjemt bort i smug til senere anledninger. 4åringen merker nok ikke at litt er gjemt bort, men eldre barn kan fort reagere på det.  😅😅 

Anonymkode: 3e247...238

Skrevet

Jeg har sagt at julestrømpe, adventskalender, påskeegg etc vil jeg ordne selv til mine barn. Både mamma og svigermor har fått gjort det til sine egne barn, nå er jeg mamma og mener det er min tur. Så kan jeg selvfølgelig ikke nekte dem å gi barna mine gaver og godteri ellers i året, men det begrenser seg selv automatisk når vi har satt «reglene». Det blir som du sier fort for mye når alle vil gi.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ordner julestrømper og påskeegg selv, dette tenker jeg er helt greit å kommunisere til familien. Helt unødvendig at barn skal ha flere påskeegg og julestrømper, totalmengden sukker blir stor tross alt. Dessuten synes jeg det er koselig å ordne til egne barn, akkurat som mamma ordnet til meg da jeg var barn.

Dessverre er det ei bestemor her som likevel MÅ få kjørt i ungene masse godteri uansett anledning og spesielt i høytidene. Toppet seg i julen nå hvor barna (yngste bare 3 år) fikk en hel brødpose (stor pose) hver smekkfull av godteri i JULEGAVE. Gjemte det unna til de var glemt, altså de hadde mer enn nok tilgang på godis og kaker og det som er ellers i julen som det var. Blir oppgitt. 

Anonymkode: ea206...f11

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Skjønner at jeg nok bare må ta det opp med familien og sette litt begrensninger. Så får jeg heller prøve å ordlegge meg fint, så jeg ikke fremstår alt for frekk eller utakknemlig. 

Det en over her sa traff meg litt - at jeg ikke kan la det skli helt ut for barna, bare fordi jeg er redd for å fornærme noen.

Synes det var en god idè å ta et bilde av alt sammen, så man ser hvor mye det faktisk blir :-)

• Liker 1
Skrevet

Vi har ei på 5, som får fra onkler, tanter, besteforeldre og oss 😎

mesteparten av snopet går nok i oss foreldre til slutt 😂 vi legger det bort relativt fort, også får hun litt her og der. 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt hiver ikke i seg store mengder godteri uansett, så godteri hun får fra andre blir fellesgodteri for alle (dessverre jeg som spiser mest av det🙈). 

Anonymkode: ea140...854

Skrevet

Har sluttet å kjøpe påskegodteri. De får egget sitt (mormor lager) på torsdag, og vi legger det bort etter en stund. Finner det frem igjen fredag etter middag, samt lør og søn. Det som er igjen legger vi i en pose og fordeler som lørdagsgodt i mnd fremover. Her blir det ikke sååå mye, men hadde det vært slik TS beskriver hadde jeg og mannen kost oss litt vi også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok tatt en liten prat med de glade giverne. Uttrykt min takknemlighet, men samtidig forklart problemet. 
Deretter ville jeg nok sagt at såpass store mengder godteri må deles med resten av familien, eventuelt venner. 

Anonymkode: 8eb4e...303

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer på hvordan dere andre begrensninger?

Her får barna helt ekstreme menger godteri og sjokolade i gaver.

3 par med besteforeldre kommer alle med gigantiske mengder påskegodt, og i tillegg har de fått fra en onkel, naboene og en venninne av meg.

(Fra oss foreldre får de tegnesaker, blader, plastelina ol. i egget. Vi sluttet å gi godteri når vi så at det kom fra andre steder)

Jeg vet at dette er et luksus problem - det er jo veldig hyggelig at de har så mange folk som er glade i dem og ønsker å glede dem! Det er bare det at totalen blir så mye…

Jeg ønsker jo ikke å legge føringer for hva andre kan gi i gave, da jeg tenker dette er nokså ufhøffelig. Jeg kan heller ikke ta i fra barna en gave de har fått. 

Vi styrer at barna må spare godteriet utover tid, men det er jo fortsatt mer godteri enn de burde spise på flere måneder. 
Samme situasjonen oppstår forøvrig med julestrømper også…

Jeg høres sikkert ut som jeg er hysterisk på sukkerinntak, og det er jeg virkelig ikke - vi snakker bare om helt vanvittige mengder her! 

Hvordan løser dere andre dette luksusproblemet uten å være virke frekke eller utakknemlige?

Dere mp bare si fra dere ikke ønsker å få snop i form av påskeegg. Det måtte vi. De mener det godt, men det blir for mye rett og slett. Dere må bare si nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe, hadde takket bukket, lagt vekk noe, gitt bort gjennom året, spist selv, men ikke sagt noe og latt folk få glede seg over å gi. Vi leverte også på aldershjem og til en i kommunen som tok med til krisesenter. 

Anonymkode: 83547...104

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar bort en god del, legger det på et lurt sted og spiser det selv!  Har lørdagsgodt til meg selv i lange tider 🤭

Synes det holder med ett påskeegg, så jeg tar rett og slett det kuleste godteriet/det jeg vet hun liker best fra hvert egg vi får og så legger jeg det inni ett egg. Familie og venner vet heldigvis at det er påskeharen som kommer med egget, så de gir eggene til meg, uten at femåringen ser det, sånn at det er mulig for meg å jukse. 

Har sagt ifra på en høflig måte til glade givere, at det rett og slett blir for mye, men det skal jo være lov for barn å kooose seg i påsken (hvis hun skulle ha spist halvannen kilo  godis så ville det ikke vært så koselig akkurat)

Anonymkode: 9e69d...6b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi ordner julestrømper og påskeegg selv, dette tenker jeg er helt greit å kommunisere til familien. Helt unødvendig at barn skal ha flere påskeegg og julestrømper, totalmengden sukker blir stor tross alt. Dessuten synes jeg det er koselig å ordne til egne barn, akkurat som mamma ordnet til meg da jeg var barn.

Dessverre er det ei bestemor her som likevel MÅ få kjørt i ungene masse godteri uansett anledning og spesielt i høytidene. Toppet seg i julen nå hvor barna (yngste bare 3 år) fikk en hel brødpose (stor pose) hver smekkfull av godteri i JULEGAVE. Gjemte det unna til de var glemt, altså de hadde mer enn nok tilgang på godis og kaker og det som er ellers i julen som det var. Blir oppgitt. 

Anonymkode: ea206...f11

Haha, det fikk vi også!

Anonymkode: 9e69d...6b6

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er ganske rart at besteforeldre skal gi julestrømper, adventskalendere og påskeegg. Er sånn med våre tre sett besteforeldre også 🙃 vi fikk jo bare en ting til hver anledning hjemme av mamma og pappa da jeg var liten, og det var jo noe av det som gjorde det stas! Dette var jo spesielle ting som man gledet seg til lenge. Synes magien blir litt borte når det er så overflod. Har sagt fra mange ganger, men så fort vi er på påskebesøk dukker det opp et egg 😅 eller en kalender før jul. 

Anonymkode: 69e94...733

Skrevet

Skjønner ikke helt problemet. Gjem vekk litt,spis litt selv. gi ut i doser til ungene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...