Gå til innhold

Dere med barn med ADHD / grenseland

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt tips og innspill til aktiviteter. Her fikk vi ikke diagnose, men har et barn som viser absolutt alle tegn på ADHD. Uansett trenger vi litt hjelp til å få hverdagen til å fungere bedre, og få ham på aktiviteter.

Litt av problemet er at han i tillegg til å være ekstremt aktiv og ha lite impulskontroll, også er veldig umoden mentalt. Han får ikke venner veldig lett og er også ganske følsom. Han blir lett lei seg eller veldig fornærmet når han blir irettesatt. Det er altså en kombinasjon av at han ikke fungerer veldig godt i teamsport, men samtidig trenger han jo dette for å øve på de ferdighetene.

Han har forsøkt seg på to-tre idretter uten hell. Han kan få et innfall av at han vil prøve noe, men da er det noe morsomt han har sett på YouTube, og noen triks han har lyst å kunne. Jeg tenker derfor at vi ikke kan la han styre showet mtp. hva han har mest lyst til. 

I ferier er det greit å enten aktivisere med slalom og aking om vinteren. Om sommeren er det mest mulig bading og vannaktiviteter. Ellers har vi noen ganger dratt til f.eks. en trampolinepark.

Men han trenger en ny aktivitet som kan fungere året rundt, der energinivået er høyt og han også får øvd seg litt sosialt (uten at det bare står på det). Han er 9 år.

Hvilke aktiviteter går deres barn på?
I hvor stor grad presser dere på - dvs. får barnet med selv om det ikke alltid vil eller synes det er kjedelig?

Anonymkode: 42350...6b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klatring og taekwondo kan være gode aktiviteter for aktive barn som trenger å øve fokus og samspill. 

Anonymkode: 853f5...c3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Idrett der barnet må være selvstendig er mitt beste tips. Lagidrett kan for mange være veldig vanskelig og utrolig demotiverende dersom baret ikke er genuint interessert. 

Selv har jeg adhd og stortrives på fotballbanen. Mitt barn mestrer ikke lagsport, derimot briljerer han på sin aktivitet som han må være selvstendig på. 

Jeg kan anbefale kampsport, turn,  klatring, svømming ect. Det er samhold med andre barn,  men barnet ditt er selv ansvarlig for sine egne prestasjoner. Og jeg ville rasket på med å finne den ene tingen han trives med mtp at han allerede er 9 år. Dersom barnet ditt finner sin ting så kan det være så uendelig viktig for et barn som sliter, spesielt barn med hyperkinetiske forstyrrelser. 

Hva slags tilbud finnes det der du bor? 

Anonymkode: e1638...431

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Speideren og klatring har vært full klaff her, aller mest det første.

Anonymkode: 3aaa1...429

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Idrett der barnet må være selvstendig er mitt beste tips. Lagidrett kan for mange være veldig vanskelig og utrolig demotiverende dersom baret ikke er genuint interessert. 

Selv har jeg adhd og stortrives på fotballbanen. Mitt barn mestrer ikke lagsport, derimot briljerer han på sin aktivitet som han må være selvstendig på. 

Jeg kan anbefale kampsport, turn,  klatring, svømming ect. Det er samhold med andre barn,  men barnet ditt er selv ansvarlig for sine egne prestasjoner. Og jeg ville rasket på med å finne den ene tingen han trives med mtp at han allerede er 9 år. Dersom barnet ditt finner sin ting så kan det være så uendelig viktig for et barn som sliter, spesielt barn med hyperkinetiske forstyrrelser. 

Hva slags tilbud finnes det der du bor? 

Anonymkode: e1638...431

Takk for svar :)

Bor i by, så har det meste av tilbud. Han har prøvd seg på kampsport uten hell. Svømming var et godt forslag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Speideren og klatring har vært full klaff her, aller mest det første.

Anonymkode: 3aaa1...429

Takk for svar.

Speideren er et godt forslag, fant h*n seg lett til rette sosialt?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Min på snart 9 i grenseland går på fiolin og teater. Fiolin går overraskende bra, men han har kun 1:1 undervisning der. Da er det lettere for han. Han forsøkte seg på orkester, men han lå mer under stolen enn satt oppå så det droppa vi. 
teater går veldig bra nå. De har mye fokus på lek og er flinke til å la ungene lage sitt eget skuespill. Første året han var med var jeg med som en impulsdemper hver øvelse, men i år har han klart seg fint. Jeg har tett kommunikasjon med teaterleder slik så hun føler at hun kan si ifra hvis det er noe. 
Mannen min som har adhd gikk på karate da han var liten. Han likte det godt. 

Anonymkode: 8db01...52b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg trenger litt tips og innspill til aktiviteter. Her fikk vi ikke diagnose, men har et barn som viser absolutt alle tegn på ADHD. Uansett trenger vi litt hjelp til å få hverdagen til å fungere bedre, og få ham på aktiviteter.

Litt av problemet er at han i tillegg til å være ekstremt aktiv og ha lite impulskontroll, også er veldig umoden mentalt. Han får ikke venner veldig lett og er også ganske følsom. Han blir lett lei seg eller veldig fornærmet når han blir irettesatt. Det er altså en kombinasjon av at han ikke fungerer veldig godt i teamsport, men samtidig trenger han jo dette for å øve på de ferdighetene.

Han har forsøkt seg på to-tre idretter uten hell. Han kan få et innfall av at han vil prøve noe, men da er det noe morsomt han har sett på YouTube, og noen triks han har lyst å kunne. Jeg tenker derfor at vi ikke kan la han styre showet mtp. hva han har mest lyst til. 

I ferier er det greit å enten aktivisere med slalom og aking om vinteren. Om sommeren er det mest mulig bading og vannaktiviteter. Ellers har vi noen ganger dratt til f.eks. en trampolinepark.

Men han trenger en ny aktivitet som kan fungere året rundt, der energinivået er høyt og han også får øvd seg litt sosialt (uten at det bare står på det). Han er 9 år.

Hvilke aktiviteter går deres barn på?
I hvor stor grad presser dere på - dvs. får barnet med selv om det ikke alltid vil eller synes det er kjedelig?

Min på 9 er helt lik, men han har fått diagnosen da. Alt av aktiviteter som er team-basert fungerer ikke. :P Så nå har jeg meldt han på allidrett. Kanskje noe å vurdere?

Om sommeren fungerer det også bra med bading her. Kanskje svømming hadde fungert også?

AnonymBruker
Skrevet

Min 12-åring er klin lik. Han elsker klatring og uteaktivitet som ikke innebærer lagsport. Vi har prøvd en del, men han faller helt ut pga dårlig sosial kompetanse og mister jo selvtilliten. Men klatring har klaffet bra. Min har diagnose da og er medisinert (det var ingen tvil ifølge Bup). 

Anonymkode: c0903...a46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...