Pippi Lotta Skrevet 12. april 2022 #1 Skrevet 12. april 2022 Det er stor uenighet om hva som er riktig måte å behandle transkjønnede også ungdom. Fagpersoner er veldig uenige om hva forskning sier og hva som er konsekvensene av behandlingen. Jeg synes det er skummelt at så kraftig behandling gis ut i fra tilfeldigheter som hvilken lege du går til. De nye retningslinjene har også fått mye kritikk. Jeg synes det er direkte feigt av politikerne å ikke sette klarere føringer. Det virker som om de ofrer transkjønnede rett til forsvarlig helsehjelp for å slippe og ta en vanskelig debatt. https://www.nrk.no/trondelag/helsestasjon-for-kjonn-og-seksualitet-_hks_-og-rikshospitalet-behandler-transpersoner-helt-ulikt-1.15911943 https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #2 Skrevet 12. april 2022 Skummelt at det bare aksepteres en enorm bølge av «trans»-ungdommer uten å se ut til å ønske å finne ut hvorfor det skjer. Også veldig skummelt at barn/ungdommer kan få denne behandlingen uten foreldrenes samtykke og uten tilstrekkelig utredning i forkant. Kommer til å bli mange som vil bytte tilbake om noen år, og da med permanente kroppslige forandringer og nedsatt/fraværende fertilitet. Anonymkode: 18f74...42f 13 1 8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #3 Skrevet 12. april 2022 Ungdom som strever med å forstå seg selv, ser mye på tiktok om at de egentlig er et annet kjønn. De vil nå bli et annet kjønn, men vil ikke stilles kritiske spørsmål før oppstart av irreversibel behandling. Det er fantastisk at mennesker med kjønnsinkogurens får behandling. Men det er også en stor og irreversibel behandling. Anonymkode: 1902f...d5d 12
Pippi Lotta Skrevet 13. april 2022 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (På 12.4.2022 den 9.52): Skummelt at det bare aksepteres en enorm bølge av «trans»-ungdommer uten å se ut til å ønske å finne ut hvorfor det skjer. Også veldig skummelt at barn/ungdommer kan få denne behandlingen uten foreldrenes samtykke og uten tilstrekkelig utredning i forkant. Kommer til å bli mange som vil bytte tilbake om noen år, og da med permanente kroppslige forandringer og nedsatt/fraværende fertilitet. Anonymkode: 18f74...42f Ja det virker veldig betenkelig at det er så kraftig økning av trans ungdom. Hadde det bare skyltes mer åpenhet skulle vi jo sett tilsvarene økning i alle aldersgrupper. Så det virker jo som om noe forårsaker det hos tenåringer. Det er vist allerede en jente i England som har saksøkt for kønsskiftebehandlhng hun fikk for ung og på feil grunnlag. Det er viktig at de som trenger det får behandlingen, men like viktig å passe på at ingen andre får den! 6
Pippi Lotta Skrevet 13. april 2022 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (På 12.4.2022 den 10.54): Ungdom som strever med å forstå seg selv, ser mye på tiktok om at de egentlig er et annet kjønn. De vil nå bli et annet kjønn, men vil ikke stilles kritiske spørsmål før oppstart av irreversibel behandling. Det er fantastisk at mennesker med kjønnsinkogurens får behandling. Men det er også en stor og irreversibel behandling. Anonymkode: 1902f...d5d Ja det kan jo være så enkelt. I den folkeopplysnings dokumentaren var det en behandler som sa det fantes to grupper pasienter, noen som viste misnøye med kjønn sit helt fra de var små andre følte noe ikke var riktig oppdaget trans på tiktok og fikle etter det følelsen av feil kropp. Veldig skummelt om forvirra ungdom får masse hormoner i tillegg til alt annet, samtidig viktig at de som trenger slik behandling får det. 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #6 Skrevet 13. april 2022 I disse dager når denne "rosa kompetansen" vil inn i barnehager og informere om hvor naturlig og fantastisk det er å være født i feil kropp så tenker jeg med skrekk og gru på disse sårbare barna som skal forvirres i ung alder og hva som blir konsekvensene av dette i framtiden deres. Anonymkode: 34ff8...9b8 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #7 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I disse dager når denne "rosa kompetansen" vil inn i barnehager og informere om hvor naturlig og fantastisk det er å være født i feil kropp så tenker jeg med skrekk og gru på disse sårbare barna som skal forvirres i ung alder og hva som blir konsekvensene av dette i framtiden deres. Anonymkode: 34ff8...9b8 Enig, helt håpløst. Anonymkode: c4f8c...93c 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #8 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (På 12.4.2022 den 9.52): Skummelt at det bare aksepteres en enorm bølge av «trans»-ungdommer uten å se ut til å ønske å finne ut hvorfor det skjer. Også veldig skummelt at barn/ungdommer kan få denne behandlingen uten foreldrenes samtykke og uten tilstrekkelig utredning i forkant. Kommer til å bli mange som vil bytte tilbake om noen år, og da med permanente kroppslige forandringer og nedsatt/fraværende fertilitet. Anonymkode: 18f74...42f Pippi Lotta skrev (1 time siden): Ja det virker veldig betenkelig at det er så kraftig økning av trans ungdom. Hadde det bare skyltes mer åpenhet skulle vi jo sett tilsvarene økning i alle aldersgrupper. Så det virker jo som om noe forårsaker det hos tenåringer. Det er vist allerede en jente i England som har saksøkt for kønsskiftebehandlhng hun fikk for ung og på feil grunnlag. Det er viktig at de som trenger det får behandlingen, men like viktig å passe på at ingen andre får den! AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig, helt håpløst. Anonymkode: c4f8c...93c Dette er tull. Og DERE er håpløse. Dere mener vel at ADHD, ME, fibromyalgi, etc. ikke finnes, fordi det har vært kraftig oppsving i diagnoser de siste tiårene? Anonymkode: 9adde...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #9 Skrevet 13. april 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er tull. Og DERE er håpløse. Dere mener vel at ADHD, ME, fibromyalgi, etc. ikke finnes, fordi det har vært kraftig oppsving i diagnoser de siste tiårene? Anonymkode: 9adde...a2f Kjønnsbekreftende behandling er svært inngripende. De fleste av oss husker også hvor søkende, usikker og lettpåvirkelig man kan være som tenåring. Jeg var overbevist om at jeg skulle leve livet som sortkledd og alene. Jeg følte meg utenfor og annerledes, og fikk et slags samhold i utenforskapet jeg fant i goth/emo. Når bekreftelsen på utenforskapet, usikkerheten og søkningen tenåringer føler kommer via tiktok om kjønnsinkogurens, er det ikke da riktig å forsikre seg om at at dette er helt riktig før man endrer kjønnslivet? Anonymkode: 1902f...d5d 13
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #10 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er tull. Og DERE er håpløse. Dere mener vel at ADHD, ME, fibromyalgi, etc. ikke finnes, fordi det har vært kraftig oppsving i diagnoser de siste tiårene? Anonymkode: 9adde...a2f Men disse sykdommene ser man vel en økning i alle aldre? Jeg har forøvrig ikke lest noe statistikk på at flere ungdommer i dag er trans enn tidligere, men dersom det stemmer så må det jo være en årsak. Det kan være samfunnets behov for at alle skal passe inn i en boks kanskje? Før kalte vi det guttejente, mens i dag får guttejenter spørsmål om de egentlig vil være gutt i stedet. Det er jo ingen tvil om ungdommer er lett påvirkelig, og som oftest har et behov for å passe inn/tilhøre en flokk. Da kan det jo være lett for å bli dratt inn i noe som nesten passer, slik som trans, og tro at det er slik man føler det. Men selvfølgelig må en vektlegge at det er mer åpenhet rundt det i dag, og at ungdommene lærer tidlig at det er greit. De som er godt voksne i dag har lært fra barndommen at menn er menn og kvinner er kvinner, og selv om samfunnet er mer åpent vil de naturligvis ha fortrengt den delen av seg over flere år. Da er det ikke så lett å komme ut tenker jeg da. Anonymkode: f919f...8de 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #11 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men disse sykdommene ser man vel en økning i alle aldre? Jeg har forøvrig ikke lest noe statistikk på at flere ungdommer i dag er trans enn tidligere, men dersom det stemmer så må det jo være en årsak. Det kan være samfunnets behov for at alle skal passe inn i en boks kanskje? Før kalte vi det guttejente, mens i dag får guttejenter spørsmål om de egentlig vil være gutt i stedet. Det er jo ingen tvil om ungdommer er lett påvirkelig, og som oftest har et behov for å passe inn/tilhøre en flokk. Da kan det jo være lett for å bli dratt inn i noe som nesten passer, slik som trans, og tro at det er slik man føler det. Men selvfølgelig må en vektlegge at det er mer åpenhet rundt det i dag, og at ungdommene lærer tidlig at det er greit. De som er godt voksne i dag har lært fra barndommen at menn er menn og kvinner er kvinner, og selv om samfunnet er mer åpent vil de naturligvis ha fortrengt den delen av seg over flere år. Da er det ikke så lett å komme ut tenker jeg da. Anonymkode: f919f...8de Det å kalle noen guttejente er jo en stor del av problemet! Anonymkode: 10c90...a2e 3
Pippi Lotta Skrevet 14. april 2022 Forfatter #12 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er tull. Og DERE er håpløse. Dere mener vel at ADHD, ME, fibromyalgi, etc. ikke finnes, fordi det har vært kraftig oppsving i diagnoser de siste tiårene? Anonymkode: 9adde...a2f Hvorfor er jeg håpløs? Jeg har jo skrevet flere ganger at det er viktig at de som trenger behandlingen får den! Men jeg synes det er kikke viktig at de som Ikke trenger den ikke får den! Angående ADHD, ME og alle andre tilstander mener jeg det viktigste er at behandlingen er vitenskapelig og forsvarlig. Det merkelige med trans er jo ikke at det er en oppsving men at det er kun en aldersgrense som har så kraftig oppsving. ADHD og ME rammer alle aldersgrupper. Jeg sier ikke at trans personer ikke skal få hjelp, men jeg er kritisk til at de får så vilkårlig behandling og synes politikerne burde stille sterkere krav til at behandling må være forskningsbasert. 2 1
Pippi Lotta Skrevet 14. april 2022 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det å kalle noen guttejente er jo en stor del av problemet! Anonymkode: 10c90...a2e Hvorfor er det et problem? 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #14 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det å kalle noen guttejente er jo en stor del av problemet! Anonymkode: 10c90...a2e Hvorfor det? Jeg ble kalt guttejente da jeg vokste opp. Har ikke tatt noen skade av det. Anonymkode: 9ec15...394 10
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #15 Skrevet 14. april 2022 Jeg har fram til godt voksen alder følt meg veldig utilpass i min egen kropp, på grunn av overgrep og mobbing i barneskolen. Pluss at jeg var overvektig som jeg virkelig virkelig hatet. Lurer på hvordan jeg hadde taklet å leve i sosiale-medier tidsalderen, om det med kjønnskifte hadde kunnet blitt som en "ventil" for meg for å slippe unna hatet til min egen kropp, en måte å prøve å "fikse problemene" på. Ikke godt å si, men jeg har tenkt på det, for det var mange ganger i ungdommen jeg ønsket å være gutt i stedet for jente, fordi jeg følte de hadde det så mye enklere, jeg har også alltid likt å henge med gutter. Samtidig er jeg glad for det nye fokuset på mangfold og at f.eks til og med h&m bruker plus-size modeller i sine kampanjer. Det var veldig veldig vanskelig å skille seg ut som homofil eller overvektig på 80-tallet, da jeg vokste opp. Så det er en viktig kamp som har blitt ført de siste årene, så må vi heller tenke oss om og forske på dette med kjønnskorrigerende behandling. Ja til mangfold og regnbue og å gjøre aksepten for at vi er unike og annerledes større! Anonymkode: ff473...e4c 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #16 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor det? Jeg ble kalt guttejente da jeg vokste opp. Har ikke tatt noen skade av det. Anonymkode: 9ec15...394 Samme her. Hadde bare guttevenner, men var jente🤷♀️ Anonymkode: b6709...387 3
Era Vulgaris Skrevet 14. april 2022 #17 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): I disse dager når denne "rosa kompetansen" vil inn i barnehager og informere om hvor naturlig og fantastisk det er å være født i feil kropp så tenker jeg med skrekk og gru på disse sårbare barna som skal forvirres i ung alder og hva som blir konsekvensene av dette i framtiden deres. Anonymkode: 34ff8...9b8 "Rosa kompetansen"? Hva ligger i det begrepet, og hvorfor betegnes det som rosa, som liksom skal være en "jentefarge"? Som pedagog i barnehage har jeg ikke fått med meg at dette er noe vi skal formidle i barnehagen. Det står ikke noe om dette i rammeplan for barnehager, ei heller i andre styringsdokumenter vi jobber etter. Her trenger jeg mer informasjon. Jeg føler at hele denne kjønnsidentitetsdebatten er blitt et minefelt. Om man stiller spørsmål ved noe som helst, kanskje aller mest for å få økt kunnskap selv, så blir man stemplet som en TERF. Alt blir oppfattet som et angrep, og derfor sitter man heller stille i båten. Ugreit. 5 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #18 Skrevet 14. april 2022 Det jeg synes er fasinerende med trans-bevegelsen er at det virker å være et veldig snevert rom for kjønnsuttrykk hos menn og kvinner. Kvinner kan ikke kle seg litt «mannlig» uten å liksom skulle «være» menn. Altså hva? Du er jo like mye kvinne uansett hvilke klær du liker! Men nei, ikke ifølge trans-bevegelsen. Da skal du mikrodefinere kjønnet ditt etter dagsformen/stilen du føler for den dagen/timen/anledningen. Veldig snevert kjønnssyn. Anonymkode: 18f74...42f 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #19 Skrevet 14. april 2022 Helsepersonell er ikke uenig i hva forskning sier, men det er for lite forskning på området, og de nye retningslinjene er ikke forskningsbasert. Det å ha retningslinjer som ikke er forskningsbasert er veldig spesielt i 2022. Anonymkode: 07bb6...a4c 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #20 Skrevet 14. april 2022 Det er lett å bli forvirret, ja! Det er jo to måter å være trans på: den ene, der du bare skifter "kulturelt kjønn", og en der folk tar operasjon for å bli til det motsatte kjønn. Altså at fks en mann får silikonpupper, går på østrogen og opererer om penis til vagina. Det hele er jo samfunnsskapt. Kunstig. Hele historien ligger til grunn for hvorfor det er forskjell mellom kjønnene. Kvinner skulle bare gå med kjole og alt det der. Som oftest skapt av de rike og kjente, og reklameindustrien, moteindustrien osv. Kjøp rosa barberhøvel for kvinner, selv om det egentlig ikke er noe forskjell mellom de for kvinner og menn. Ha et overdådig bryllup med vakker brudekjole. Sett små kurver med strømpebukser, tamponger, sjokolade og sminkeprøver på dametoalettet. Har du fått en sønn? Kjøp gutteklær på h&m, Kjøp traktorer og actionfigurer til lekekassa. Vær interessert i biler og sport. Noen av grunnene til at folk skifter "kulturelt kjønn", tror jeg, er jo fordi de for det første er interessert i det som er akseptert for det motsatte kjønn, av ulike grunner. For det andre blir du dømt nord og ned av samfunnet hvis du som fks mann liker å kle deg i skjørt, sminker deg eller driver med andre "jenteting", og IKKE kategoriserer det du driver med, hvis dere skjønner. Se for deg en familiefar som lever et helt normalt liv, men han liker å gå i kjoler og hekle blondegardiner. Det er enklere å bli akseptert hvis man heller sier man føler seg som kvinne. Men det er jo bare en kulturell norm man kjenner seg igjen i. Skapt av samfunnet. Det er ikke et naturlig kjønn. Hvis vi hadde vokst opp i en verden der alle hadde vært "like", sånn bortsett fra det fysiske, tviler jeg på at vi hadde hatt noe særlig transer og folk som ville bytte kjønn. Fordi det hadde ikke vært typiske kvinneklær, typiske manneinteresser og sånn. Og de som opererer kjønnsorganet sitt og sånt.. De tar det jo litt lenger. Men jeg lurer på hvor disse behovene kommer fra. Det kan ikke være et naturlig instinkt eller behov. Vi har det kjønnet vi er født med, og gjennom evolusjonen har det vel aldri eksistert noe naturlig behov for å skifte kjønn hos noen? Eksisterte det sånne behov fks i steinalderen? Middelalderen? Kappa noen menn av seg penis i et dårlig forsøk på å bli kvinne? Var sånt en "vanske" for folk også på den tida? Det kan godt hende sånne tanker alltid har eksistert så lenge det har vært kjønnsroller i samfunnet.... Men så blir vi alle liksom puttet i en bås fra fødselen, og vi blir forventet å holde oss der. Må vi egentlig det? Hvorfor det? Jeg syns det er synd at folk går så langt som å operere seg til et annet kjønn fordi samfunnet er så gira på å kategorisere og sette i bås, og på flere områder fremdeles sitter fast i gamle mønstre fra middelalderen og religion der rike menn var ledere. Jeg er ingen forsker, vet det er forskning som er ønsket i denne tråden. Men jeg måtte bare skrive😅. Anonymkode: 73f5f...d12 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå