Gå til innhold

Høye verdier av kalium

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
annev skrev (28 minutter siden):

Verdiene mine var i april 2024 på 5,og oktober 2024 på 4,7 og nå I dag 5,3. Kjenner jeg stresser litt selv om legen sa det var ufarlig  alle prøver av nyrer mm var fine🥲

Jeg har hatt kaliumverdier på rundt 5,2, og stresset ikke. Når du i tillegg får beskjed om at nyrer er ok, ingen fare. Tar du tilskudd med kalium, så kan du jo la være det. Ellers så er det heller sannsynlig at noe ble avvik under selve prøvetakingen, eller at du har naturlig høyere verdier og kanskje et kosthold veldig rikt på kalium og godt opptak. Stol på legen her :) 

Anonymkode: 7310b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt kaliumverdier på rundt 5,2, og stresset ikke. Når du i tillegg får beskjed om at nyrer er ok, ingen fare. Tar du tilskudd med kalium, så kan du jo la være det. Ellers så er det heller sannsynlig at noe ble avvik under selve prøvetakingen, eller at du har naturlig høyere verdier og kanskje et kosthold veldig rikt på kalium og godt opptak. Stol på legen her :) 

Anonymkode: 7310b...977

Fant du ut hvorfor dine var forhøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drue skrev (5 timer siden):

Det er ikke noe å stresse over. Det er rett over referanseområdet. Du forteller meg at du knytter neven hardt på grunn av frykt for blodprøver - dét kombinert med staseslange, kan føre til høyere verdier av kalium. Preanalytiske feil er den aller vanligste årsaken til forhøyet kalium. Hadde du hatt problemer i kroppen som faktisk forårsaker for høy kalium, så ville de andre blodprøvene ha vist noe. Hør på legen! 

Kan den ved å stramme hånden stige til 5,3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...