AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #1 Del Skrevet 12. april 2022 Noen som vet hva dette kommer av? Hvordan tolke dette? Anonymkode: 9ea9c...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #2 Del Skrevet 12. april 2022 Ifølge Fürst, er den vanligste årsaken til såkalt hyperkalemi uheldig prøvetaking. Resten av lista med mulige årsaker omfatter som vanlig alt fra helt ufarlige til dødelige. Anonymkode: fef72...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #3 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som vet hva dette kommer av? Hvordan tolke dette? Anonymkode: 9ea9c...62c Det kan komme av omtrent alt mulig. Hvordan det skal tolkes kommer an på settingen. Ingen blodprøver kan tolkes løsrevet fra en helhetssituasjon. Anonymkode: 7e96f...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 12. april 2022 #4 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som vet hva dette kommer av? Hvordan tolke dette? Anonymkode: 9ea9c...62c Fra NHI: Dersom det blir funnet for mye kalium i blodet, må legen alltid vurdere om forklaringen kan være såkalt pseudohyperkalemi, en falsk forhøyet kalium. Dette fenomenet skyldes feil ved blodprøvetakingen, ved oppbevaringen av blodprøven eller ved analysen av blodprøven. Jeg opplevde det en gang med ett av barna og så tok vi ny blodprøve som viste normale verdier. Be om å få en ny blodprøve et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 12. april 2022 #5 Del Skrevet 12. april 2022 Ofte er det så enkelt som at prøvetaker har hatt på staseslangen for lenge, eller at pasienten knytter neven. Det er mange andre preanalytiske feil som også kan forekomme. Av sykdommer så kan høye kaliumnivå bety problemer med nyrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #6 Del Skrevet 12. april 2022 drue skrev (2 timer siden): Ofte er det så enkelt som at prøvetaker har hatt på staseslangen for lenge, eller at pasienten knytter neven. Det er mange andre preanalytiske feil som også kan forekomme. Av sykdommer så kan høye kaliumnivå bety problemer med nyrene. Kan det bety nyrekreft? Anonymkode: 9ea9c...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #7 Del Skrevet 12. april 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Kan det bety nyrekreft? Anonymkode: 9ea9c...62c Nei. Mest sannsynlig som beskrevet over. Ta ny blodprøve du Anonymkode: 644f5...926 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #8 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei. Mest sannsynlig som beskrevet over. Ta ny blodprøve du Anonymkode: 644f5...926 Men kan det være kreft? Er det sjans for det? Anonymkode: 9ea9c...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 12. april 2022 #9 Del Skrevet 12. april 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan det bety nyrekreft? Anonymkode: 9ea9c...62c Høyst sannsynlig ikke. Gå til legen hvis du er så bekymra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 12. april 2022 #10 Del Skrevet 12. april 2022 Kalium er ikke en kreftmarkør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #11 Del Skrevet 12. april 2022 Sitat Høye verdier ved insulinmangel, acidose, hypoksi, hemolyse, digitalisforgiftning, forbrenning, vevsknusninger, resorpsjon av hematomer og av blod fra tarmtractus, oligurisk nyreinsuffisiens, ukompensert Addisons sykdom. Lave verdier ved thiazidbehandling, brekninger, diaré, alkoholisme, laksantia, overdreven lakrisspising, metabolsk alkalose, insulinbehandlet diabetisk ketoacidose, Cushings syndrom. Den vanligste årsaken til hyperkalemi er uheldig prøvebehandling (taking/oppbevaring/transport), og det er viktig å vurdere dette opp mot en mulig reell hyperkalemi. https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/kalium/ Anonymkode: fef72...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 12. april 2022 #12 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen som vet hva dette kommer av? Hvordan tolke dette? Anonymkode: 9ea9c...62c Elektrolyttforstyrrelser er ikke uvanlig ved spiseforstyrrelser som bulimi og anoreksi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #13 Del Skrevet 12. april 2022 Jeg har høye kaliumverdier og jeg har nyresvikt. Anonymkode: 66c8e...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #14 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har høye kaliumverdier og jeg har nyresvikt. Anonymkode: 66c8e...bf5 Hvilke symptomer hadde du i forkant? Anonymkode: 9ea9c...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annev Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden drue skrev (På 12.4.2022 den 14.05): Høyst sannsynlig ikke. Gå til legen hvis du er så bekymra drue skrev (På 12.4.2022 den 9.46): Ofte er det så enkelt som at prøvetaker har hatt på staseslangen for lenge, eller at pasienten knytter neven. Det er mange andre preanalytiske feil som også kan forekomme. Av sykdommer så kan høye kaliumnivå bety problemer med nyrene. Jeg har nettopp fått svar på mine prøver og kalium var på 5,3 referanse verdier 3,5-5. Legen sa det ikke var farlig alle andre prøver var fine,men så leste jeg svaret ditt her,og ser at du har svart at verdien kan endres ved å knytte neven,jeg knytter sinnsykt hardt for er redd selve sprøyta. 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 12.4.2022 den 7.55): Noen som vet hva dette kommer av? Hvordan tolke dette? Anonymkode: 9ea9c...62c Feilmåling? For mye D-vitaminer? Har du ikke funnet svaret siden tråden ble opprettet? Anonymkode: 03639...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 7 timer siden #17 Del Skrevet 7 timer siden annev skrev (1 time siden): Jeg har nettopp fått svar på mine prøver og kalium var på 5,3 referanse verdier 3,5-5. Legen sa det ikke var farlig alle andre prøver var fine,men så leste jeg svaret ditt her,og ser at du har svart at verdien kan endres ved å knytte neven,jeg knytter sinnsykt hardt for er redd selve sprøyta. 😄 Prøv å la være å gjøre det neste gang, så kanskje blir svaret annerledes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annev Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden drue skrev (1 time siden): Prøv å la være å gjøre det neste gang, så kanskje blir svaret annerledes Verdiene mine var i april 2024 på 5,og oktober 2024 på 4,7 og nå I dag 5,3. Kjenner jeg stresser litt selv om legen sa det var ufarlig alle prøver av nyrer mm var fine🥲 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden annev skrev (21 minutter siden): Verdiene mine var i april 2024 på 5,og oktober 2024 på 4,7 og nå I dag 5,3. Kjenner jeg stresser litt selv om legen sa det var ufarlig alle prøver av nyrer mm var fine🥲 Det er ikke noe å stresse over. Det er rett over referanseområdet. Du forteller meg at du knytter neven hardt på grunn av frykt for blodprøver - dét kombinert med staseslange, kan føre til høyere verdier av kalium. Preanalytiske feil er den aller vanligste årsaken til forhøyet kalium. Hadde du hatt problemer i kroppen som faktisk forårsaker for høy kalium, så ville de andre blodprøvene ha vist noe. Hør på legen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden Grüner skrev (På 12.4.2022 den 16.28): Elektrolyttforstyrrelser er ikke uvanlig ved spiseforstyrrelser som bulimi og anoreksi. Men har man mangel, ikke forhøyede verdier. Anonymkode: 7310b...977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå