AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Jeg er gravid i uke 11. Har vært kvalm siden positiv test, så siden uke 4-5? Har hatt en tidlig UL i uke 6 hvor alt så fint ut, og skal ta en ny UL om en ukes tid. Er veldig nervøs for om alt er i orden, noe som sikkert ikke hjelper på kvalmen. Jeg føler vel egentlig at jeg ikke kan klage, for jeg kaster ikke opp, og jeg får i meg mat, drikke og vitaminer, men kvalmen (med brekninger) er virkelig altoppslukende. Hadde to dager hvor jeg ikke var kvalm, og tenkte at det nå kanskje var over, men neida. Om noe føler jeg at det har blitt mye verre etter jeg gikk over i 11 uke... Har noen andre hatt det slik? Hva hjelper? Jeg går med sea-bands omtrent 24 timer i døgnet, prøver å spise/drikke regelmessig, og slapper av nesten hele tiden. Om jeg beveger meg så brekker jeg meg. Kastet opp i munnen av å pusse tennene i går kveld, og har begynt å brekke meg såpass mange ganger på rad at det nesten går galt. Selv om jeg er ubeskrivelig takknemlig og glad for graviditeten så hender det at jeg bare gråter for ting er så vanskelig. Er det farlig å få utskrevet kvalmestillende? KAN jeg det, når jeg tross alt ikke kaster opp? Takknemlig for svar og erfaringer! Anonymkode: 7947e...f9f
mereo Skrevet 12. april 2022 #2 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg er gravid i uke 11. Har vært kvalm siden positiv test, så siden uke 4-5? Har hatt en tidlig UL i uke 6 hvor alt så fint ut, og skal ta en ny UL om en ukes tid. Er veldig nervøs for om alt er i orden, noe som sikkert ikke hjelper på kvalmen. Jeg føler vel egentlig at jeg ikke kan klage, for jeg kaster ikke opp, og jeg får i meg mat, drikke og vitaminer, men kvalmen (med brekninger) er virkelig altoppslukende. Hadde to dager hvor jeg ikke var kvalm, og tenkte at det nå kanskje var over, men neida. Om noe føler jeg at det har blitt mye verre etter jeg gikk over i 11 uke... Har noen andre hatt det slik? Hva hjelper? Jeg går med sea-bands omtrent 24 timer i døgnet, prøver å spise/drikke regelmessig, og slapper av nesten hele tiden. Om jeg beveger meg så brekker jeg meg. Kastet opp i munnen av å pusse tennene i går kveld, og har begynt å brekke meg såpass mange ganger på rad at det nesten går galt. Selv om jeg er ubeskrivelig takknemlig og glad for graviditeten så hender det at jeg bare gråter for ting er så vanskelig. Er det farlig å få utskrevet kvalmestillende? KAN jeg det, når jeg tross alt ikke kaster opp? Takknemlig for svar og erfaringer! Anonymkode: 7947e...f9f Snakk med legen.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #3 Skrevet 12. april 2022 Lege -> kvalmestillende Apoteket -> postafen Anonymkode: e30ae...522 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #4 Skrevet 12. april 2022 Hold on! Om ikke så altfor lenge opplever de fleste at dette bare blir et vagt vondt minne av svangerskapet😌 Men det er ikke å spøke med imens det pågår. Ikke bare mister man matlyst og føler seg uggen. Hele kroppen blir satt ut av spill og er man trøtt i tillegg, føler man seg rett og slett syk og utmattet. Jeg var særlig plaget i første svangerskap. Brakk meg av mange lukter og var sengeliggende i korte perioder. Det lureste jeg gjorde var å få meg sykemelding i mens disse ukene pågikk. Neste var å få resept på kvalmestillende. Kvalmen hos meg forsvant ‘etter boka’ i uke 13 ca. I andre svangerskapet var jeg mindre plaget av sterk kvalme, men mer småkvalm/ uggen. Dette varte til gjengjeld helt til uke 16😅 Så ingen oppskrift her. Er bare å krysse fingrene for å slippe mest mulig plager og bruke legen/jordmor for alt de er verdt❤️ Anonymkode: 34871...4ec
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #5 Skrevet 12. april 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er gravid i uke 11. Har vært kvalm siden positiv test, så siden uke 4-5? Har hatt en tidlig UL i uke 6 hvor alt så fint ut, og skal ta en ny UL om en ukes tid. Er veldig nervøs for om alt er i orden, noe som sikkert ikke hjelper på kvalmen. Jeg føler vel egentlig at jeg ikke kan klage, for jeg kaster ikke opp, og jeg får i meg mat, drikke og vitaminer, men kvalmen (med brekninger) er virkelig altoppslukende. Hadde to dager hvor jeg ikke var kvalm, og tenkte at det nå kanskje var over, men neida. Om noe føler jeg at det har blitt mye verre etter jeg gikk over i 11 uke... Har noen andre hatt det slik? Hva hjelper? Jeg går med sea-bands omtrent 24 timer i døgnet, prøver å spise/drikke regelmessig, og slapper av nesten hele tiden. Om jeg beveger meg så brekker jeg meg. Kastet opp i munnen av å pusse tennene i går kveld, og har begynt å brekke meg såpass mange ganger på rad at det nesten går galt. Selv om jeg er ubeskrivelig takknemlig og glad for graviditeten så hender det at jeg bare gråter for ting er så vanskelig. Er det farlig å få utskrevet kvalmestillende? KAN jeg det, når jeg tross alt ikke kaster opp? Takknemlig for svar og erfaringer! Anonymkode: 7947e...f9f Det er ikke farlig å ta kvalmestillende. Be legen om resept. Det første man får prøve er postsfen. Jeg måtte ta 2 ganger daglig i flere dager for å oppnå god effekt og var viktig å ikke hoppe over doser. Da kom kvalmen tilbake. Anonymkode: fbbaa...e8f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #6 Skrevet 12. april 2022 En ting til, postsfen er også et antihistamin, så du kan ta det istedet for andre tabletter med antihistaminer om du er pollenallergiker. Anonymkode: fbbaa...e8f
jaromei Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 Det er ganske tullete at det kalles morgenkvalme, for det gir et falskt inntrykk av at kvalme under et svangerskap kun oppstår på morgenen. Det du beskriver høres ganske vanlig ut. Jeg hadde det ganske likt. Hos meg avtok kvalmen rundt 15-16 uker og livet ble mer ok. Det ironiske for min del, er at i begge mine svangerskap, så begynte jeg å kaste opp semi-regelmessig etter at kvalmen roet seg. Hvis det foringer livskvaliteten din noe voldsomt, så dra til legen og ta en prat. Hvis du tenker at du kan klare å holde ut noen uker til, så kan du jo vente og se om det gir seg. Det er fælt å ikke kunne pusse tennene uten å brekke seg, eller å spise knekkebrød i dusjen for å ikke kaste opp der, men for de ALLER fleste går det over ganske snart. Håper det kan være en liten trøst, iallefall ❤️ Kan hende du gjør dette allerede, men et lite tips er å alltid ha knekkebrød eller tørre kjeks tilgjengelig. Det var så mange ganger jeg klarte å stoppe kvalmen/oppkast ved å kaste i meg 1/6 av et knekkebrød. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå