Gå til innhold

Kan dps slette diagnoser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man ikke har sagt noe om at man vil slette den, eller eller har sagt man ikke er enig i at den skal slettes?

Har uføretrygd, og jeg er redd for at hvis diagnosen min blir slettet så mister jeg den? Jeg har andre utfordringer også, og vanskelig å jobbe, men diagnosen er vel en av grunnene til at jeg har uføretrygden. Jeg fikk diagnosen som barn (Asperger) Og uføretrygden fikk jeg når jeg var 18, men var ikke så mye involvert i prosessen da jeg tydeligvis ikke hadde så mye jeg skulle sagt om saken, andre ordnet ting  over hodet på meg. Men nå er jeg glad for at jeg tross alt har noe å leve av  Jeg er henvist til dps for å snakke om andre ting, og ikke først og fremst diagnosen. Hva legen skrev i henvisningen vet jeg ikke, men han nevnte så vidt til meg at han kanskje ikke er enig diagnosen. Jeg er så usikker.

Hvordan gjør de dette på dps? Noen som vet, og kanskje har vært gjennom det samme?

Anonymkode: 7c1cc...755

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de skal fjerne en diagnose må du gjennom ny og omfattende utredning. Uføretrygd gis heller ikke på bakgrunn av diagnose alene, så hvis du ikke har inntektsevne så vil ikke uføretrygden bortfalle selv om diagnosen skulle forsvinne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Asberger forsvinner ikke

Anonymkode: 55b5b...230

AnonymBruker
Skrevet

Bare slapp helt av, de sletter det ikke med mindre man ber om det og da er det diagnoser som «går over». Men den diagnosen du har er jo ikke noe som går over. Kanskje du skal snakke med psykologen om det hvis du bekymrer deg mye for slike ting, kan være greit å bare få høre at de sier at det ikke blir å skje. 

Anonymkode: 06169...3c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare slapp helt av, de sletter det ikke med mindre man ber om det og da er det diagnoser som «går over». Men den diagnosen du har er jo ikke noe som går over. Kanskje du skal snakke med psykologen om det hvis du bekymrer deg mye for slike ting, kan være greit å bare få høre at de sier at det ikke blir å skje. 

Anonymkode: 06169...3c3

Takk for svar 😊 Skal gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk min borderlinediagnose slettet etter ny utredning i hvert fall. Jeg fikk ny diagnose og har fortsatt uføretrygd. Jeg har jo fortsatt nedsatt arbeidsevne og omfattende problemer, bare at det er en annen diagnose de mente passet bedr etter å ha observert meg over tid

Anonymkode: 8dd19...c88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

jeg fikk min borderlinediagnose slettet etter ny utredning i hvert fall. Jeg fikk ny diagnose og har fortsatt uføretrygd. Jeg har jo fortsatt nedsatt arbeidsevne og omfattende problemer, bare at det er en annen diagnose de mente passet bedr etter å ha observert meg over tid

Anonymkode: 8dd19...c88ns

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ba du selv om å bli vurdert, eller bare gjorde de det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De  tok initiativet og sa at de gjorde det fordi etter å ha observert meg bl.a i gruppeterapi og individualterapi så at det kanskje var noe mer. Tidligere har jeg aldri hatt enbahdnler som har fulgt meg noe lengre en et par måneder, dette var første gangen jeg fikk de samme ansatte over en toårsperiode. De så meg 2 ganger i uken og skjønte med min fortid at det var noe annet enn borderline.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var min psykolog som fortalte meg for mange år siden at om diagnosen ble slettet så mistet jeg trygden. Men da hadde den blitt slettet en gang før et annet sted, og han var veldig opptatt av at jeg skulle ha diagnosen og satte den på nytt. Så han sa det kanskje fordi jeg ikke enda en gang skulle få slettet diagnosen, han skremte meg fra det. Jeg trodde heller ikke at psykologer kunne sette diagnoser eller slette, så jeg syns noe skurrer. At diagnoser kunne slettes trodde jeg egentlig ikke da, men ble jo gjort, Og jeg likte ikke han psykologen så glad jeg ikke går til han mer. Når legen, og andre her inne sier at det går bra så må jeg jo stole på det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Asberger forsvinner ikke

Anonymkode: 55b5b...230

Asperger forsvinner ikke nei, men det går ann å være feildiagnotisert. Autisme kan ha noen fellestrekk med andre diagnoser.

Anonymkode: 01c7e...723

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de kan fjerne diagnoser som er feil. Jeg fikk to alvorlige diagnoser som 18 åring, men når jeg kom tilbake til dps i slutten av 20 årene så ble de fjernet etter halvannet år med terapi og bearbeiding av traumer. Jeg var bare preget av en vond barndom. Opplevde ikke så mye vilje til å fjerne diagnoser, men kom til slutt til en nyutdannet psykolog som tenkte litt nytt og annerledes. 

Anonymkode: 090c1...a5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...