AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Babyen min vil amme veeeldig ofte. Så en kvinnelig, middelaldrene slektning av meg sa at det kanskje kunne hende jeg hadde fettfattig melk siden jeg er ganske tynn selv. Jeg tenkte det bare var tull, og typisk eldre generasjon å mene noe sånt. Men så pumpet jeg meg, og jeg ser jo at melka ser veldig tynn og utvannet ut😅 litt som skummet melk… er det noe i dette, med at tynne mødre produserer mindre fettrik melk? Eller er det bare en tullete myte? Ungen min følger vektkurven og mer til altså, men tenker det heller er fordi han ammer så hyppig? Anonymkode: 6fdc7...4b2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #2 Skrevet 11. april 2022 Nei, tror det er veldig individuelt. Jeg er tynn og har hatt og har runde babyer med ulikt behov for å die. Anonymkode: ebe72...8e2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #3 Skrevet 11. april 2022 Nei, morsmelk ser ut som skummetmelk men er veldig feit og næringsrik. Anonymkode: 19579...49e 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #4 Skrevet 11. april 2022 Moren ammer, barnet dier. Anonymkode: dc829...8e2 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #5 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Babyen min vil amme veeeldig ofte. Så en kvinnelig, middelaldrene slektning av meg sa at det kanskje kunne hende jeg hadde fettfattig melk siden jeg er ganske tynn selv. Jeg tenkte det bare var tull, og typisk eldre generasjon å mene noe sånt. Men så pumpet jeg meg, og jeg ser jo at melka ser veldig tynn og utvannet ut😅 litt som skummet melk… er det noe i dette, med at tynne mødre produserer mindre fettrik melk? Eller er det bare en tullete myte? Ungen min følger vektkurven og mer til altså, men tenker det heller er fordi han ammer så hyppig? Anonymkode: 6fdc7...4b2 Hvis du lar melka stå så ser du at den skiller seg. Det er vel det som stivner som er fettet. Anonymkode: 4e171...2df
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #6 Skrevet 11. april 2022 Nei, dette er helt feil. Det er ikke noe som heter lite fett i melka. Den første melken du får ut er tynnere og så blir den fetere på slutten. Formelken er mer som skummet. Anonymkode: c2439...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 Jeg var tynn, i kategorien litt undervektig. Begge barna mine ble gode og runde i ammeperioden før de begynte med fast føde. Ene fortsatte å drikke morsmelk til hun var 3 år. Så ingenting i veien med melkeproduksjonen tross undervektig heller. Mange spekulerte i om jeg var så tynn nettopp fordi all næring ble overført til melka og barnet. Begynte nesten å lure litt på det selv også😅 Fant ut jeg trengte minst 1000 kcal mer i mens jeg ammet. Dette er litt individuelt hos folk har jeg skjønt. Men oftest mellom 500-1000 kcal. Anonymkode: 6aaf1...de0
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #9 Skrevet 12. april 2022 Klassisk gammeldags myte. Melken din passer babyen din. Ikke hør på slektningen din, og hvis du er usikker ta kontakt med helsestasjonen! Anonymkode: 5e51c...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #10 Skrevet 12. april 2022 Takk for svar alle sammen, da slapper jeg litt mer av ts Anonymkode: 6fdc7...4b2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #11 Skrevet 12. april 2022 Større sannsynlighet for at det er mindre lagringskapasitet som gjør den hyppige ammingen enn at det er melka som er tynn. eller at barnet ligger for kort tid å dier, slik at den ikke får den tykkeste melken som kommer på slutten Anonymkode: 40ef9...1c6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #12 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Moren ammer, barnet dier. Anonymkode: dc829...8e2 Haha, ja det er riktig. Men mange som roter. Jeg rettet på helsesykepleier, og hun ble sur! Anonymkode: cf861...8cf
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #13 Skrevet 12. april 2022 Det blir ikke mindre fett i melka selv om du er tynn. Den feteste melka kommer ut på slutten av ammingen. Melka er også fetere om kvelden. Anonymkode: cf861...8cf
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #14 Skrevet 12. april 2022 Jeg er tjukk, og melka mi ser også ut som skumma melk, men den er god og næringsrik. Det er typisk slik den eldre generasjonen sier, i likhet med at det er bra med skriking fordi lungene styrkes, at babyen ikke vil ligge i vogna fordi man har skjemt bort babyen med bæring.. Slike kommentarer er så unødvendige og gjør oss bare usikre på om vi er bra nok og gjør ting riktig. Vær trygg på at melka di er perfekt tilpasset babyen din. Dersom babyen dier masse og ikke vokser eller legger på seg tilstrekkelig (over lengre tid), bør du konferere med helsesykepleier og kanskje lege, men det er jo tilfelle for dere. Anonymkode: 28d56...016 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #15 Skrevet 13. april 2022 Melka er også tynnere på morgenen og dagen. På kvelden er den fetere, og barnet dier hyppigere kveld/fornatt for å spise seg opp til å sove mer sammenhengende på natt (kveldsmelka inneholder også melatonin) . Anonymkode: 6ce3e...bfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå