Gå til innhold

Skal man ta proteinpulver for å gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ei som ønsker å gå ned i vekt. 
Spiser sunt , går mye turer og trener vekter innimellom på studio. 

Bør jeg ta proteinpulver ? Hører mye om at man ikke skal ta det hvis man ønsker å gå ned i vekt, mens noen mener at man bør ta det. 

Noen treningseksperter som vet? 
Hva slags proteinpulver bør jeg eventuelt få i meg? 

Anonymkode: 79b2b...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du bør ta proteinpulver når du trener styrke! 
En proteinshake kan jo erstatte et måltid - som da vil si at du kan rase ned i vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt! Kan brukes som mellommåltid, eller til et måltid også.

Anonymkode: e5e84...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan det men ikke ett must, pass på at du ikke får i deg for mye kalorier.

Anonymkode: 73718...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger det ikke hvis du spiser nok protein ellers, og de fleste trenger nok ikke å gjøre det mer komplisert enn at man spiser proteinrik mat til man er mett.

Om du ser bort fra eventuelle negative virkninger av søtstoffer osv som er i proteinpulver, har det lite å si når det gjelder energibalansen. Overflødig protein tisses for det meste ut.

Anonymkode: 59b24...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du trenger det ikke hvis du spiser nok protein ellers, og de fleste trenger nok ikke å gjøre det mer komplisert enn at man spiser proteinrik mat til man er mett.

Om du ser bort fra eventuelle negative virkninger av søtstoffer osv som er i proteinpulver, har det lite å si når det gjelder energibalansen. Overflødig protein tisses for det meste ut.

Man kan ikke pisse ut proteiner. Proteiner i urin er tegn på sykdom.

Anonymkode: 59268...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Man pisser det jo ikke ut direkte, men poenget er at overflødig protein blir lagret som fett i så liten grad at det ikke er noe å bekymre seg for. Hvis man er usikker på om man får i seg nok, er det trolig ganske harmløst å drikke en proteinshake av og til (som sagt med mindre søtningsstoffene etc er et problem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, man pisser ut nedbrutt protein - aminosyrer. Det er albumin-kreatinin ratioen som kan avgjøre sykdom (CKD)

Anonymkode: 46c47...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2022 den 0.04):

Man pisser det jo ikke ut direkte, men poenget er at overflødig protein blir lagret som fett i så liten grad at det ikke er noe å bekymre seg for. Hvis man er usikker på om man får i seg nok, er det trolig ganske harmløst å drikke en proteinshake av og til (som sagt med mindre søtningsstoffene etc er et problem).

Er du i overskudd vil også kalorier fra protein lagres som fett. Ja, det er i teorien litt «vanskeligere» enn å lagre energi fra karbohydrater, men overskudd er overskudd i praksis. Er du ikke i kalorioverskudd vil du tisse ut mye av de overflødige aminosyrene, det er korrekt. 

Anonymkode: 07ae4...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du i overskudd vil også kalorier fra protein lagres som fett. Ja, det er i teorien litt «vanskeligere» enn å lagre energi fra karbohydrater, men overskudd er overskudd i praksis. Er du ikke i kalorioverskudd vil du tisse ut mye av de overflødige aminosyrene, det er korrekt. 

Du mener vel hvis at hvis man ER i kalorioverskudd (evt i balanse) vil man tisse ut overflødige aminosyrer? Protein er lite effektivt som drivstoff, og å omdanne det til fett er enda mindre effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du mener vel hvis at hvis man ER i kalorioverskudd (evt i balanse) vil man tisse ut overflødige aminosyrer? Protein er lite effektivt som drivstoff, og å omdanne det til fett er enda mindre effektivt.

Nei. Energi fra protein omdannes også til fett, selv om det er mindre effektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke å ta proteinpulver dersom du får i deg nok protein gjennom maten.

Jeg bruker proteinpulver i proteinpannekaker, men mest for smakens skyld og da i små mengder.

Ofte kan jeg ta en proteinshake etter trening, men da I TILLEGG til knekkebrød med proteinrikt pålegg.

Bedre å spise vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Energi fra protein omdannes også til fett, selv om det er mindre effektivt. 

I svært liten grad. Studier har også vist dette, folk som tyller nedpå store mengder proteinshake på toppen av et energidekkende kosthold legger knapt på seg av det, og i alle fall ikke i den grad som "en kalori er en kalori"-mantraet skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Proteinpulver er et ultraprossesert produkt og er derfor ikke bare unødvendig, men heller ikke bra for deg. Hvis du vil ha mer protein spis egg, kjøtt, fisk, meieriprodukter, nøtter, bønner, linser. Det er sunnere, gir mer metthet og matglede enn pulver. 

Anonymkode: bc80e...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte proteinshake som måltidserstatter når jeg slanket meg. Gav god metthetsfølelse. Erstattet et måltid om dagen.

Anonymkode: d1d46...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...