Gå til innhold

Hvor mye kan/bør jeg ta opp i boliglån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjelpepleier og tjener ca 430.000 i året. I løpet av sommeren har jeg klart å spare ca. 100.000 kr, og jeg tenker å ta opp boliglån til høsten. Kjæresten min har nedbetalt leilighet, så jeg trenger ikke låne "alt" selv, det blir mer som et innskudd i leiligheten vi kjøper sammen (han vil da eie en større andel, men det er helt OK).

Så spørsmålene er:

1) Omtrent hvor mye kan jeg låne av banken?

2) Omtrent hvor mye bør jeg låne av banken? Nå snakkes det jo om hele 7 renteøkninger fremover, så jeg kommer til å ta høyde for det slik at jeg ikke kommer i en økonomisk knipe senere.

Jeg vet jeg bare kan ringe banken min også, men man kan jo aldri stole helt på dem. De vil jo tjene mest mulig på kundene sine :) 

#69dudes

Anonymkode: 0ebf2...28a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ca 850 000,- i boliglån. Lykke til med å finne bolig til under én million 😅

Anonymkode: 37834...2a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får ca 850 000,- i boliglån. Lykke til med å finne bolig til under én million 😅

Leste du ikke at hun skal kjøpe sammen med kjæresten som har mye egenkapital? 

Anonymkode: 039d5...6cc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leste du ikke at hun skal kjøpe sammen med kjæresten som har mye egenkapital? 

Nei, jeg er full. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg er full. 

Ok, jeg skjønner 🥳

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Les innlegget mitt på nytt, du :) 

Anonymkode: 0ebf2...28a

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Du må spørre banken. Siden vi ikke vet hvor mye gjeld du eller kjæresten har, hvor det er, hvor trygge jobber dere har, hva boligen til kjæresten din er verdt, hvor mye lån han får osv osv

Anonymkode: d1da7...5f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ting som vil være med å avgjøre siden du kjøper med samboeren din:

Hvor mye gjeld har dere, hvor høy er din samboers inntekt, eier dere bil eller har barn osv?

Men en regel vil være 5*din inntekt minus annen gjeld. Har du ikke annen gjeld vil det for deg maks være kr. 2.150.000,- men tenker det er litt høyt for deg som har såpass lav inntekt. Banken legger på 5% i renterisiko, dvs at de tar høyde for en renteøkning på 5% ut i fra dagens rentenivå. 

At banken bare vil tjene penger på deg er litt rart å tenke. De har jo regler de må forholde seg til å kaster ikke penger etter deg hvis du ikke kan betjene et lån. Send inn en søknad på nett så får du fort svar.

Anonymkode: e58a6...88f

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

At banken bare vil tjene penger på deg er litt rart å tenke. De har jo regler de må forholde seg til å kaster ikke penger etter deg hvis du ikke kan betjene et lån. Send inn en søknad på nett så får du fort svar.

Anonymkode: e58a6...88f

Det jeg tror ts mener er hvor stort lån er lurt å ta med hennes inntekt, hva som er behagelig å betjene. Om noen har erfaringer knyttet til belåningsgrad.

Anonymkode: 31acc...828

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan få fem ganger inntekten din i lån fratrukket det du allerede har i lån.

Hva som er lurt er en helt annen sak. Der ville jeg søkt opp en lånekalkulator på nett og regnet ut hva et boliglån med f.eks. 5 % rente vil utgjøre i renter og avdrag i måneden og leke deg litt frem og tilbake til du kommer til akseptabelt nivå.

Jeg har f.eks. selv en regel at jeg ikke ønsker å bruke mer enn halvparten av nettoinntekten min på bolig. Det kan man da justere med nedbetalingstid - og jeg har valgt å justere ned denne slik at jeg totalt bruker 50 % av nettoinntekten på bolig. Målet var også å øke egenkapitalen og vende meg til høyere månedsbeløp grunnet renteøkninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...