Gå til innhold

Surrogati, burde det bli lov i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Må vi absolutt unytte de fattigste av oss? 

Anonymkode: f9656...848

hvem har sagt at fattige må gjøre det? Ingen fattige må stille som surrogat mer enn noen andre isåfall

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Må vi absolutt unytte de fattigste av oss? 

Anonymkode: f9656...848

Jeg er ikke fattig, og kommer ikke til å gjøre det for pengene, men for å gi et par som ønsker å bli foreldre ett barn. Jeg er selv mor, og hadde selv brukt surrogatmor hvis jeg ikke kunne bært barna selv. Det er ikke alle som har mulighet til å bære barn selv, men jeg mener at de som ønsker det, av ideologiske grunner, burde få lov til å bære andres barn. 

Anonymkode: 37ac2...6c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men er du også i mot adopsjon da? Eller synes du det er "akseptabel" menneskehandel? Jeg spør ikke for å være vanskelig, bare lurer på om du synes det er noen forskjell. :) 

Anonymkode: d2215...a32

Ved adopsjon er det ikke snakk om å betale en person for å bære frem og føde ens eget barn for penger. Så det synes jeg ikke kan sammenlignes. Svangerskap og fødsel er en stor påkjenning for kroppen, det er ikke risikofritt, og når man gjør dette for penger og ikke for seg selv eller noen man er veldig glad i, blir det feil. 

Anonymkode: ba27e...430

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (12 timer siden):

de skulle gjort det enklere å adoptere

Det handler ikke bare om det, men at det er et traume å bli adoptert uansett hvor knirkefritt det går. Ikke alle adoptivbarn sliter med det, men det er alltid risiko for det.

Anonymkode: a8a1c...a0e

• Liker 1
Skrevet

Surrogat bør være forbudt på verdensbasis. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det handler ikke bare om det, men at det er et traume å bli adoptert uansett hvor knirkefritt det går. Ikke alle adoptivbarn sliter med det, men det er alltid risiko for det.

Anonymkode: a8a1c...a0e

er vel ikke noe mindre traume å vokse opp i barnehjem. Jo er alltid risiko men de skulle fått god oppfølging av ja de som driver med slikt, er vel gjerne bup? Helt fra start, sånn forebyggende? Just an idea.

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ved adopsjon er det ikke snakk om å betale en person for å bære frem og føde ens eget barn for penger. Så det synes jeg ikke kan sammenlignes. Svangerskap og fødsel er en stor påkjenning for kroppen, det er ikke risikofritt, og når man gjør dette for penger og ikke for seg selv eller noen man er veldig glad i, blir det feil. 

Men hvorfor skulle noen betales så voldsomt for å være surrogat i Norge? Eggsdonasjon er fastsatt til 5000 i honorar + reisegodtgjørelse her til lands, og et av kravene er at det gjøres pga. altruisme. Surrogati i Norge ville selvfølgelig fått lignende regler. 

Anonymkode: b6c0b...dd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Og det er ikke ens eget barn når man er surrogat. De som vil hjelpe folk de er glad i får heller ikke lov til å være surrogat i Norge 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor skulle noen betales så voldsomt for å være surrogat i Norge? Eggsdonasjon er fastsatt til 5000 i honorar + reisegodtgjørelse her til lands, og et av kravene er at det gjøres pga. altruisme. Surrogati i Norge ville selvfølgelig fått lignende regler. 

Enig. Et av kravene må selvsagt være at det ikke har en stor økonomisk gevinst, som kan føre til at de i økonomisk nød gjør det som en regning. Det må være mer altruistiske motiver bak. 

Anonymkode: d2215...a32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det synes jeg.

Men det burde være strenge regler rundt det.

Anonymkode: 8908c...2f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ehh....vil du risikerer helse, jobben og psyken for null penger og ingen unge som du tar med seg hjem etterpå? 

Anonymkode: 5f724...dff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ehh....vil du risikerer helse, jobben og psyken for null penger og ingen unge som du tar med seg hjem etterpå? 

Anonymkode: 5f724...dff

Hvis man ønsker å være surrogatmor, så bør man det, ja. Det er da folk bare i denne tråden som ønsker å hjelpe barnløse venner og slektninger ved å være surrogat. Jeg tror da de gjerne gjør det uten tanke om en større økonomisk vinning. Og det finnes sikkert de som ønsker å hjelpe ukjente også, sikkert ikke i hopetall, men. Og når man har en slik regel unngår man utnyttelse av fattige som egentlig ikke vil, og ingen kan komme og si det må være forbudt for å unngå kjøp av barn og utnyttelse av fattige kvinner i Norge. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre å være altruistisk surrogat, men tror du det er uproblematisk, så er du naiv. 

Anonymkode: be2e0...dbd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei. Det burde være ulovlig over hele linja. Både egg donasjon, IVF, kjøpe sæd, alt det tullet burde være ulovlig. Folk må snart skjønne at hvis du ikke greier blir gravid på naturlig måte er det naturens måte å si NEI. Dine gener skal ikke viderføres. 

Anonymkode: d70e7...f19

Du har ikke vinger. Det er naturens måte å si NEI. DU SKAL IKKE FLY.

Et hjerteinfarkt eller en kreftdiagnose er naturens måte å si NEI. DU SKAL IKKE LEVE LENGER.

Vi mennesker gjør hele tiden ting som ikke er naturlig disponert for oss; vi omgår det naturlige.

At vi velger oss ut noen områder som vi kaller unaturlige, er merkelig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

5000 er ganske mye hvis man er fattig og desperat. Og da er det ren utnytting. 

• Liker 1
Skrevet
Kutta skrev (14 timer siden):

Deltidsbarn? Folk behandler barn som en hobby, det er ganske sjukt

Et barn som vokser opp med to samlevende lesbiske foreldre er ikke et deltidsbarn.

Vi får forby skilsmisser og samlivsbrudd da, det er jo der deltidsbarna kommer inn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror de fleste heller tar en ekstra telefon til nav sosial enn å bruke et år+ på å være surrogat for 5000 kr...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For ikke å snakke om at de ikke vil få lov til å være surrogat siden de ikke oppfyller kravet til altruisme. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det burde vært lov.

Det burde være regler involvert i det, for å hindre at folk «selger» barn. Men jeg tror det er mulig å utvikle et system, der kvinner som har lyst til å hjelpe andre kan få lov til å gjøre det.

Synes kvinnen kan få lov p bruke egne egg, eller paret som ønsker barn kan få bestemme om de vil bruke et donoregg. Kanskje de har et egg, men mangler en vagina som kan bære frem er barn.

Anonymkode: b2cb8...28e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det er ikke ens eget barn når man er surrogat. De som vil hjelpe folk de er glad i får heller ikke lov til å være surrogat i Norge 

Uttrykket meg feil, er glad over at de som betaler surrogatmoren er biologisk foreldre til barnet (i hvert fall det som er vanligst i dag). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...