Gå til innhold

Surrogati, burde det bli lov i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke det bør være lovlig.

Men jeg synes noen unntak burde vært lovlig, tenker da å bære frem barn for familiemedlem. Hvis søsteren min hadde slitt med å få barn hadde jeg stilt opp for henne uten å nøle (om det var lovlig). Men ville aldri gjort det for noen andre. Grunnen til det er at i mine øyne er surrogati en form for menneskehandel, som gjør barn og surrogatmorens livmor til varer som kan kjøpes. Det blir feil. 

Anonymkode: ba27e...430

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet synes jeg ikke det bør være lovlig.

Men jeg synes noen unntak burde vært lovlig, tenker da å bære frem barn for familiemedlem. Hvis søsteren min hadde slitt med å få barn hadde jeg stilt opp for henne uten å nøle (om det var lovlig). Men ville aldri gjort det for noen andre. Grunnen til det er at i mine øyne er surrogati en form for menneskehandel, som gjør barn og surrogatmorens livmor til varer som kan kjøpes. Det blir feil. 

Anonymkode: ba27e...430

Men er du også i mot adopsjon da? Eller synes du det er "akseptabel" menneskehandel? Jeg spør ikke for å være vanskelig, bare lurer på om du synes det er noen forskjell. :) 

Anonymkode: d2215...a32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har sett flere dokumentarer om uetisk adopsjon, hvor mødre betales for å gi fra seg barn de egentlig ønsker, spesielt i fattige land. Noen blir lovet de skal få barnet tilbake når de er i en bedre økonomisk situasjon, er friske igjen osv, men dette er selvsagt ren løgn... 
I tillegg er det laang kø for å adoptere, det tar flere år. Det er også færre og færre land som adopterer internasjonalt. Det er ikke bare-bare. De aller fleste barna som kunne trengt foreldre, er dessverre ikke i adopsjonssystemet. 

Akkurat. Det er dumt at så mange lettvint kaster ut "dere kan jo bare adoptere", for det er ikke noe bare i den saken.

Anonymkode: a8a1c...a0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (1 time siden):

Er du fullt og helt klar over hva det gjør med kropp og sinn å bære frem og føde et barn? 

Ja jeg har da føda noen allerede, gikk så fint så. Var spennende 😊

Anonymkode: 3edf4...3b7

AnonymBruker
Skrevet

I dagens Norge skal jo alt være likestilt, så det har blitt mange som griner om at de ønsker seg norsk surrogat, "ellers" drar de til utlandet og fikser seg barn der. 

Etter min mening er surrogati helt forskjellig fra eggdonor eller sæddonor.

En eggdonor gir opp ett egg som benyttes av paret i kjøperens egen livmor. Hun tar ansvar for å bære fram barnet.

En sæddonor gir opp en dose sæd som benyttes av paret i kjøperens egen livmor. Hun tar ansvar for å bære frem barnet.

En surrogat, derimot, tar ansvaret med å bli gravid og bære fram babyen. Som alle vet, er dette en svært lang og omfattende prosess som virker inn på det fundamentalt fysiske og psykiske i en kvinne. Man tilrettelegger jo hele livet sitt - dietten, aktivitetene, søvn, og så videre, etter barnets behov i nesten ett år. I tillegg gjennomgår kroppen en omfattende endring som går inn på hele det reproduktive systemet og kroppen generelt. De aller fleste får livslange skader og merker på kroppen som konsekvens av graviditet og fødsel.

Derfor blir spørsmålet om etikken i det veldig subjektivt. Noen mener at det å forby surrogati i prinsippet er å kontrollere hvem som får gjøre en kvinne gravid, mens andre mener at lovlig surrogati er å be om trøbbel, med tanke på utnyttelse av kvinnen.

Jeg stiller meg sammen med sistnevnte: det  er så mange kvinner i verden som er fattige, som lever i dårlige forhold og miljø, og er desperate etter å ha muligheten til å tjene penger slik at de kan løfte seg selv ut av fattigdom. Det er også mange unge kvinner i Norge som ikke tenker gjennom komplikasjonene ved graviditet og fødsel - ønsket om å gå gravid handler ikke om barnet, men om penger.

Jeg mener ved at å forby surrogati, passer man på at det er færre par som får muligheten til å utnytte unge og uerfarne kvinner som ikke "har noe bedre valg", so to speak. Om kvinnen i paret ikke kan gå gravid - nei, da er det leit, men ingen unnskyldning til å betale andre for å gjøre det for henne, slik at hun kan ha sin egen, biologiske baby. 

Om et par har lyst på barn, er det maaaaaange barn som desperat ønsker seg et hjem, som ville hoppet på sjansen på å bo i Norge, få gått på skole og fått orden på livet sitt - samtidig som de får kjærlighet av gode foreldre. Ja, det er ikke mange babyer, men en baby er ikke mer verdt enn et barn. Man kan bli like glad i en elleve-åring, som en ettåring. Det handler om tankegang.

I bunn og grunn mener jeg at påkjenningen for mor - den fysiske og psykiske kostanden - rett og slett ikke kan betales i kroner. Det forfølger henne i mange, mange år etter fullført graviditet, og kan i noen tilfeller være fatalt. Ved å tillate surrogati, tillater man også at mange kvinner får bli utnyttet.

Anonymkode: ba807...4c7

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det syns jeg.

Anonymkode: cbcf5...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Burde surrogati bli lov i Norge? Jeg tenker det burde det, for å forebygge at sårbare blir utnyttet. Jeg kunne godt tenke meg å bli surrogatmor, for å hjelpe noen å få barn.

Anonymkode: 37ac2...6c6

ja men det måtte selvsagt vært fullstendig frivillig fra surrogatens side

Skrevet
Tvillingsjel skrev (5 timer siden):

Mulig, men da bør ikke surrogatmor være biologisk mor til barnet. Eggcellen må komme fra den som skal ha barnet, ellers blir det praktisk talt at hun får betalt for å gi fra seg barnet sitt. Det er utnytting. 

det er jo ikke utnytting når hun ønsker det selv av eget initiativ

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Det er ikke en menneskerett å få biologiske barn. 

Anonymkode: 1fbcc...43b

man får ikke biologiske barn da

Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

det er jo ikke utnytting når hun ønsker det selv av eget initiativ

Hvem er det som ønsker å føde sitt eget barn for å gi det bort, hvis ikke hun må for å overleve fattigdom?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke så enkelt som "det er bare å adoptere".

Anonymkode: a8a1c...a0e

de skulle gjort det enklere å adoptere

Skrevet
Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Hvem er det som ønsker å føde sitt eget barn for å gi det bort, hvis ikke hun må for å overleve fattigdom?

ts

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kan de ikke dele foreldrerollen med et lesbisk par? 

Anonymkode: 2bbd2...c8f

Deltidsbarn? Folk behandler barn som en hobby, det er ganske sjukt

Skrevet

Jeg hadde aldri klart å være det!

Men andre kan fint gjøre hva de måtte ønske så lenge de blir lykkelige for det! 

Skrevet (endret)

Nei faen heller. Det er så sykt og perverst, bare for å tilfredsstille desperate voksne som bare MÅ ha barn, koste hva det koste vil. Og prøverør/edd/sæd donering burde i hvert fall ikke være lov, fy faen sier jeg bare, folk DRITER i ungene som blir født som ikke vet hvor eller hvem de kommer fra.

Se bare på han som fant ut at han har nærmere 100 halvsøsken, i NORGE. Han gikk til og med i klasse med halvsøstra si. Tenk om de hadde blitt et par og fått incestbarn!

Det er toppen av pervers egoisme, og mennesker som velger slike måter å skaffe seg avkom på har ingenting med å ha ansvaret for andre levende vesener. ÆSJ! INGEN tenker på hvordan det er for den som faktisk skal bli født ut av dette sammensuriumet.

Endret av Kutta
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis man har angrerett, slik som i England ... der er den som føder barnet mor til hun evnt adopterer bort barnet, og signert avtale er ikke bindene slik at ingen kan tvinge kvinnen til å gi fra seg barnet..

Anonymkode: 85e9c...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kutta skrev (1 time siden):

Nei faen heller. Det er så sykt og perverst, bare for å tilfredsstille desperate voksne som bare MÅ ha barn, koste hva det koste vil. Og prøverør/edd/sæd donering burde i hvert fall ikke være lov, fy faen sier jeg bare, folk DRITER i ungene som blir født som ikke vet hvor eller hvem de kommer fra.

Se bare på han som fant ut at han har nærmere 100 halvsøsken, i NORGE. Han gikk til og med i klasse med halvsøstra si. Tenk om de hadde blitt et par og fått incestbarn!

Det er toppen av pervers egoisme, og mennesker som velger slike måter å skaffe seg avkom på har ingenting med å ha ansvaret for andre levende vesener. ÆSJ! INGEN tenker på hvordan det er for den som faktisk skal bli født ut av dette sammensuriumet.

For en holdning du har ..Æsj!!

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For en holdning du har ..Æsj!!

Min holdning er æsj? Hahahaha Og det kommer fra sånne som deg som syns det er helt ok å behandle barn som handelsvarer og byttelåne sæd og egg, samt driter i om ungen får vite om eventuelle søsken rundt omkring. Det er altså toppen av menneskelig egoisme.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Må vi absolutt unytte de fattigste av oss? 

Anonymkode: f9656...848

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

Jeg kunne gjort det for en nær venninne feks. Men jeg ville nok ikke brukt eget egg, altså ville det ikke vært mitt barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...