Gå til innhold

Surrogati, burde det bli lov i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Burde surrogati bli lov i Norge? Jeg tenker det burde det, for å forebygge at sårbare blir utnyttet. Jeg kunne godt tenke meg å bli surrogatmor, for å hjelpe noen å få barn.

Anonymkode: 37ac2...6c6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: edcc3...830

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: b1b1d...81e

• Liker 6
Skrevet (endret)

Mulig, men da bør ikke surrogatmor være biologisk mor til barnet. Eggcellen må komme fra den som skal ha barnet, ellers blir det praktisk talt at hun får betalt for å gi fra seg barnet sitt. Det er utnytting. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: c1ff2...c38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor ikke?

Anonymkode: c020c...ec6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke en menneskerett å få biologiske barn. 

Anonymkode: 1fbcc...43b

• Liker 16
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tydeligvis bare for kjerringer.

Anonymkode: 9dde3...d05

Skrevet

Jeg synes det er gode grunner både for og i mot. Men ordninga slik den er nå er toppen av dobbelmoral; vi tilrettelegger for det hvis det utføres av fattige kvinner langt borte, men tillater det ikke i Norge.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, synes det burde være kriminelt å benytte seg av det i utlandet også! Det er ikke noen menneskerett å få biologiske barn. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det må sikres at surrogatmoren gjør det helt frivillig. Videre må surrogatmor kunne ombestemme seg helt frem til rett etter fødselen, hvis det er hennes eget biologiske barn. Det mener jeg.

Dersom det kommer på plass, ser jeg ingen grunn til å opprettholde forbudet mot det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Guppy88 skrev (1 minutt siden):

Det må sikres at surrogatmoren gjør det helt frivillig. Videre må surrogatmor kunne ombestemme seg helt frem til rett etter fødselen, hvis det er hennes eget biologiske barn. Det mener jeg.

Dersom det kommer på plass, ser jeg ingen grunn til å opprettholde forbudet mot det.

Surrogatmor får ikke egne biologiske barn, men med eggdonor. Man må hvertfall gå igjennom en psykisk undersøkelse for å sjekke at man klarer å takle det. Selv ser jeg ikke for meg at det hadde vært noe problem, man vet jo hele veien at det ikke er ens eget, og man har kontakt med de kommende foreldrene hele forløpet. Hadde ønsket ett type forhold som Kjartan og Knut har med sin surrogatmor i USA, de har gjevnlig kontakt. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ingen menneskerett å få barn i det hele tatt.

Hvis et par ønsker seg barn og søsteren til en av dem ønsker å bære det fram, synes jeg det er vanskelig å argumentere mot.

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det syns jeg bør gjøres lovlig. Selvsagt med veldig godt vern for surrogatmoren. 

Anonymkode: fe803...a09

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge surrogatmor gjør det helt frivillig og blir tatt godt vare på, og det brukes egg fra donor. 

Anonymkode: d2215...a32

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Barn er ikke handelsvare

Anonymkode: 19328...828

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Surrogatmor får ikke egne biologiske barn, men med eggdonor. Man må hvertfall gå igjennom en psykisk undersøkelse for å sjekke at man klarer å takle det. Selv ser jeg ikke for meg at det hadde vært noe problem, man vet jo hele veien at det ikke er ens eget, og man har kontakt med de kommende foreldrene hele forløpet. Hadde ønsket ett type forhold som Kjartan og Knut har med sin surrogatmor i USA, de har gjevnlig kontakt. 

I noen utenlandske saker har surrogatmor vært biologisk mor til barnet, jo. Dette må sikres at ikke skjer hvis surrogati skal legaliseres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det burde og blitt enklere å bortadoptere barn 

Anonymkode: acc2a...3d1

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, om man ikke kan få biologiske barn er det bedre å adoptere, mange barn i verden som trenger et godt og trygt hjem. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge det sikres vanntett juridisk med godt vern av og god bistand til surrogaten. Det må åpenbart være krav om eggdonasjon slik at surrogaten kun er surrogat. Og det må være god screening av surrogat på forhånd for å sikre at de forstår hva de går inn i og hvorfor, amt sjukt mye bedre oppfølging underveis i svangerskapet for å sikre at særlig den psykiske belastningen fanges opp. 

Slik jeg kjenner Norge er vi dog ikke i stand til å få til dette, og da er det bedre at det ikke er lov.. (men det burde da også være forbudt med surrogati fra u-land)

Anonymkode: d0b38...056

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...