Gå til innhold

Noen som hadde lang og hard fødsel med nr 1 som fikk keisersnitt med nr 2?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg nettopp født vårt første barn, så det blir ikke aktuelt med flere på noen år. Fødselen min var grusom, og fra riene startet tok det over et døgn før han var ute. Han lå i stjernekikker-posisjon og sto høyt i bekkenet langt ut i forløpet, noe som gjorde det ekstremt smertefullt. Sto på høyeste dose epidural i mange timer, men den virket ikke. Det ble vurdert hastesnitt etter hvert, men han ble til slutt tatt med sugekopp. Forteller ikke alle detaljer her i frykt for å bli gjenkjent, men kort fortalt er jeg livredd for å oppleve det samme igjen. Jordmødrene sa at nå har den førstefødte banet vei for andre og at det blir lettere, men det er liten trøst. Sånn jeg føler det nå, tror jeg at jeg hadde spurt om å få planlagt keisersnitt ved neste svangerskap, men det kan jo hende jeg endrer mening når den tid kommer. Noen her med liknende opplevelse som har fått innvilget planlagt keisersnitt på grunn av ekstremt hard første fødsel?

Anonymkode: 2001e...16b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle som ønsker får innvilget keisersnitt. Ingen blir tvunget ut i fødsel i 2022. 

Anonymkode: e325f...081

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle som ønsker får innvilget keisersnitt. Ingen blir tvunget ut i fødsel i 2022. 

Tja, det er ikke min oppfatning, i hvert fall.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette, på mitt sykehus i alle fall. Fikk keisersnitt med første fordi jeg følte meg tryggest og mest komfortabel med det. 

Anonymkode: 0e845...df9

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg nettopp født vårt første barn, så det blir ikke aktuelt med flere på noen år. Fødselen min var grusom, og fra riene startet tok det over et døgn før han var ute. Han lå i stjernekikker-posisjon og sto høyt i bekkenet langt ut i forløpet, noe som gjorde det ekstremt smertefullt. Sto på høyeste dose epidural i mange timer, men den virket ikke. Det ble vurdert hastesnitt etter hvert, men han ble til slutt tatt med sugekopp. Forteller ikke alle detaljer her i frykt for å bli gjenkjent, men kort fortalt er jeg livredd for å oppleve det samme igjen. Jordmødrene sa at nå har den førstefødte banet vei for andre og at det blir lettere, men det er liten trøst. Sånn jeg føler det nå, tror jeg at jeg hadde spurt om å få planlagt keisersnitt ved neste svangerskap, men det kan jo hende jeg endrer mening når den tid kommer. Noen her med liknende opplevelse som har fått innvilget planlagt keisersnitt på grunn av ekstremt hard første fødsel?

Sånn hadde jeg det også. Lå ikke i stjernekikker men tok et døgn og det ble sugekopp. Mistet blod og måtte operere rett etter fødsel så måtte få overført blod. Får ikke planlagt keisersnitt neste gang. Gruer meg fælt selv om det nå er 1,5 år siden. 

Anonymkode: 18b42...882

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo det blir man. Skal mye til å få innvilger keisersnitt uten at det er noe helt spesielt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo det blir man. Skal mye til å få innvilger keisersnitt uten at det er noe helt spesielt. 

Det gjelder ikke alle sykehus. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det skal ikke mye til. Det er bare til å fortelle saklig og greit at vaginal fødsel er uaktuelt. Senest i januar på KK Bergen ("beryktet" for å være grusom) sa de at de aldri tvinger noen ut i vaginal fødsel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjelder ikke alle sykehus. 

Det kan jeg ikke nekte for, men jeg vet at man anbefales på det sterkeste en normal fødsel på grunn av mange fordeler for barnet. Og for mor. Og at man må ha mange samtaler og slikt for at mor aller helst skal bli motivert for normal fødsel «. Og det trodde jeg gjaldt over alt, men hvilke sykehus trenger man ikke? 

AnonymBruker
Skrevet

Forsøkte ikke å få innvilget keisersnitt med nummer to, men svarer allikevel. 

Hadde en ganske lik fødsel som deg. Ett døgn med intenst brutale rier, stjernekikker, rakk akkurat å få han ut før de måtte ta vakum og klipp(da stod de med leger og alt utstyr klart i hånda). Fikk epidural de to siste timene, da jeg måtte bli flyttet til annet sykehus underveis, da jeg først var på jordmorstyrt sykestue. 

Med barn nummer 2, veldig uplanlagt, var jeg livredd. Ville ikke ha flere barn, da jeg ble så preget av fødselen i etterkant. 

Gikk til jordmor mer jevnlig oppfølging og samtaler, gråt hver _eneste_ time og kunne ikke fatte at det skulle gå lettere denne gangen.

Hadde rier i ca ett døgn denne gangen og, men de var så lettere å håndtere og langt fra like intense som første gangen. Hadde nogenlunde kontroll på smertene før de to siste timene. Da gråt jeg og Hadde småpanikk. Denne fødselen ble fullført med bare paracet da det var kaos på sykehuset og altfor underbemannet, men allikevel en så mye bedre opplevelse! Nummer to var også stjernekikker, men det kan ikke sammenlignes.

Beklager for novellen her, men forstår bare følelsen din så altfor godt og ønsker å vise at det faktisk kan gå bedre andre gangen, selvom det føles utenkelig. 

Anonymkode: 8e849...31d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det skal ikke mye til. Det er bare til å fortelle saklig og greit at vaginal fødsel er uaktuelt. Senest i januar på KK Bergen ("beryktet" for å være grusom) sa de at de aldri tvinger noen ut i vaginal fødsel. 

Altså nekter mor så nekter jo mor, men. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ks med ne 2 og 3. men min fødsel varte ikke bare 28 timer men hadde ruptur grad 3+ . Så nesten fra A-Å. Men fikk ikke ja med en gang, ble sendt til vurdering , men dersom en revner så mye som jeg gjorde så kan en ha plage resten av livet med å holde på avf og luft. Hadde store barn og på 4,2 kg. Utviklet hjertesvikt  som da ble oppdaget den 12 uken i tredje svangerskap. Og da var det ikke aktuell med vanlig fødsel med fare både for mor sitt hjertesvikt og alvorlig ruptur på nytt .

Anonymkode: 86124...aa7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk ks med ne 2 og 3. men min fødsel varte ikke bare 28 timer men hadde ruptur grad 3+ . Så nesten fra A-Å. Men fikk ikke ja med en gang, ble sendt til vurdering , men dersom en revner så mye som jeg gjorde så kan en ha plage resten av livet med å holde på avf og luft. Hadde store barn og på 4,2 kg. Utviklet hjertesvikt  som da ble oppdaget den 12 uken i tredje svangerskap. Og da var det ikke aktuell med vanlig fødsel med fare både for mor sitt hjertesvikt og alvorlig ruptur på nytt .

Anonymkode: 86124...aa7

Nettopp helt spesielle situasjoner 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en grusom første fødsel. Andre fødsel var vaginal (jeg ville føde vaginalt og ble også rådet om det) og den gikk veldig mye bedre til tross for at babyen var en del større enn første (4,5 kg, første veide 3,7). Tredjemann ble enda enklere, men var også mindre (3,6 kg). Hos meg stemte det at første banet vei.

Anonymkode: bddff...f64

AnonymBruker
Skrevet

Uff, i litt samme situasjon som deg Ts. Så redd for å føde igjen :(

Anonymkode: 0e69c...6dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...