Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mye av det de lærer, spesielt på videregående, er ubrukelig for folk flest når de kommer inn i den virkelige verden. Jeg har aldri sett at jeg trenger å beregne vinkelen til noe, eller blande kjemikalier sammen av en eller annen grunn, eller trenge å vite hvilken type stein en bakke er laget av. Men jeg har sett at jeg trenger å forstå en selvangivelse, trenger å vite hvordan jeg skal forholde meg til banken, hvordan jeg kan få jobb og hvordan jeg driver en bedrift, men ingenting av det læres på skolen.

De grusomme realiteter er at etter skolen er du ganske alene. Men du har nesten ikke lært noen ting som kan hjelpe deg i det daglige liv. Grunnleggende matematikk og språk er alt du trenger. Resten av dritten hjelper deg ikke i livet når du forlater skolen. Det får deg til å føle at noen har kastet deg i den dype enden av et svømmebasseng med en blyvekt rundt halsen. Hele skoleopplevelsen må endres, men den vil aldri gjøre det, fordi eliten ikke vil at barna skal vite noe som kan true deres grep om dem i fremtiden.

Anonymkode: 0bc50...42c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Privatøkonomi. 

Anonymkode: e184d...f3f

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykologi. Hvordan takle livet og dets emosjonelle svigninger. Hva er normalt. Kunsten å si nei. Kunsten å si ja. Grenser. Hverdagsøkonomi. Om forbrukslån. Lisvkunnskap. Matlaging. Renhold. Hygiene. 

Rett og slett livskunnskap. 

Hvem pokker trenger matematiske formler og bibelvers? 

Anonymkode: 6d2e2...e4c

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Mye forskjellig, men:

- kildekritikk og akademisk skriving (altså forberedelse til det nivået man snart må mestre hele veien). 

- istedetfor de kjedelige mattetimene kunne vi også hatt økonomi, både privat budsjett (oppgaver med å lage det), og budsjett for arbeidsplasser/dere styrer by X og skal lage budsjett osv

- Grenser og rettigheter (kropp, relasjoner, følelser, helse ov). 

Vi lærte generelt mye jeg absolutt aldri har fått bruk for. Forstår ikke utstrekningen av matematikk og null fokus på økonomi i ulike nivåer. 

Men, fra matlaging husker jeg at vi lærte noen grunnleggende ting jeg tok med meg videre (gjær, koke potet, gelatin osv). 

• Liker 9
Skrevet

Bedre seksualundervisning! Om bla samtykke, grensesetting, legning, kjønnsidentitet. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

- Privatøkonomi, budsjett. Hvordan de kan beregne skatten sin (jeg blir fortsatt målløs over voksne mennesker som sitter og lurer på hvor mye de får igjen på skatten 🤦‍♀️)

Anonymkode: a494f...6f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor alle seiere private økonomi, jeg hadde det både på ungdomsskolen og videregående.. Både med budsjettet og kreditt. 

Anonymkode: bb82b...56c

• Liker 5
Skrevet

Matte og privatøkonomi, gjerne lån og skattemelding, er jo litt vilt at flere vet om Pytagoras enn hvordan fast rente fungerer.

Forklare oss mer om hva som er forskjellen på studie og yrkesfag. Jeg er 30 år og går på VGS fordi jeg gikk yrkesfag og trenger generell studiekompetanse. Ingen fortalte meg at høyskole må ha studiekompetanse, så jeg trodde det var nok med bestått videregående.

psykologi har de som må ta valgfag faktisk, men det er fornuftig psykologi og lærer dem ingenting om dem selv visst nok. Men ellers er jeg enig i å gi folk informasjon om livet generelt, som rus, dødsfall, krangler, psykiske sykdommer osv.

Og skikkelig seksual undervisning, gjerne fra 8 åttende klasse og oppover, og ikke bare det å dra en kondom på en banan. Grenser, seksuelle ståsteder, legninger, prevensjon osv burde blitt skikkelig undervisning i

• Liker 1
Skrevet

Altså, å sette opp privatøkonomi er ikke vanskelig. Det vanskelige er å følge den.

Kan du pluss og minus fra barneskolen så burde du virkelig klare det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre har faktisk også plikt til å lære barna det de trenger for å bli klar for voksenlivet. Man kan ikke skyve alt over på skolen. Og på VGS lærer man jo ting man får bruk for til videre studier. Så da trenger noen å lære franske verb, mens andre trenger å lære matematiske ligninger. Men enig i at alle burde lære mer om privatøkonomi. 

Anonymkode: bebf6...a69

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyrevern og velferd. 

Anonymkode: 269ba...fcc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At man må stå på for å tjene penger, og hvordan man skal gjøre det - uten utdanning - med utdanning og forskjellige muligheter man har. 

Anonymkode: 7f318...3d5

AnonymBruker
Skrevet
Thjelp skrev (Akkurat nå):

Matte og privatøkonomi, gjerne lån og skattemelding, er jo litt vilt at flere vet om Pytagoras enn hvordan fast rente fungerer.

Kanskje fordi Pytagoras teorem er svært viktig innen ingeniør- og konstruksjonsyrker?

Anonymkode: a2434...f81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror mange hadde hatt godt av et kostholdskurs også. Snakker ikke på veiene av meg selv, men andre, no offence. 

• Liker 2
Skrevet

- Privatøkonomi. Veldig mange har ikke snøring på økonomi, og ikke alle har foreldre som kan veilede heller. Det er en grunn til at mange havner på luksusfellen.

- Jobbsøknad og jobbintervju. Mye bedre å lære å skrive jobbsøknad enn å lære å analysere dikt. 

- Livsmestring og psykisk helse. Det er mange barn og unge som sliter psykisk, blir holdt utenfor og mobbet. Det burde vært mye mer fokus på psykisk helse, psykiske lidelser, senskader av mobbing, og inkludering. Det bør også være fokus på hvor de unge kan søke hjelp om de sliter. Helsestasjon, BUP, overgrepssentre, krisesentre m.m. 

- Bedre seksualundervisning, med særlig vekt på grenser og samtykke. Det skjer stadig overgrep, og mange unge vet ikke at det de utsettes for er overgrep. 

- Nettvett! Veldig mange som mobber andre og er stygg med folk på nett. Det burde blitt mye mer snakket om. 

- Praktisk fag hvor man lærer om rettigheter. Blir man utsatt for noe kriminelt kan man anmelde til politiet. Blir man mobbet og skolen ikke gjør noe, så kan man klage til statsforvalteren. Osv. Veldig mange vet ikke at de kan klage hvis de blir utsatt for urett eller de vet ikke hvem de skal kontakte. 

• Liker 8
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (11 minutter siden):

Bedre seksualundervisning! Om bla samtykke, grensesetting, legning, kjønnsidentitet. 

Det er inni den nye læreplanen nå på videregående 😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om hva man må ha av kvaliteter for å kunne få kjæreste og stifte familie som mann. Det er et fag som burde hatt 5 timer i uka hele ungdomsskolen og videregående.

Anonymkode: 0e09c...a3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Psykologi. Hvordan takle livet og dets emosjonelle svigninger. Hva er normalt. Kunsten å si nei. Kunsten å si ja. Grenser. Hverdagsøkonomi. Om forbrukslån. Lisvkunnskap. Matlaging. Renhold. Hygiene. 

Rett og slett livskunnskap. 

Hvem pokker trenger matematiske formler og bibelvers? 

Anonymkode: 6d2e2...e4c

Helt uenig i at matematikk er ubrukelig. Det burde tvert om vært større fokus på matematikk, spesielt på slikt folk kan få bruk for i hverdagen. Hverdagsøkonomi som du sier er jo nettopp matematiske formler. Eller hvordan ellers tenker du man skal huske hvordan man regner ut 40 % avslag på salg? 

Det er ikke ubrukelig å forstå hvordan renter over et år fungerer, eller hvordan man regner ut hvor mye treverk man skal kjøpe for å bygge en ting, eller hvordan man finner vinkelen til et eller annet. Veldig mye matematikk er nyttig, rett og slett. :) dog kan jeg være enig i at ikke hvermansen trenger å vite hvordan man deriverer en funksjon, kanskje. :ler:

Hygiene, matlagning (noe heimkunnskap på skolen) og renhold bør man jo kunne læres av foreldrene sine. Skolen er ikke til for å oppdra folk med basic hygiene, feks. 

Enig i psykologi, til en viss grad. Burde kanskje være en del om det på ungdomskolen, på samme måte som seksualundervisning? :)

Anonymkode: fc18f...342

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror mange hadde hatt godt av et kostholdskurs også. Snakker ikke på veiene av meg selv, men andre, no offence. 

Hjelper vel svært lite å lære om det, så komme hjem til svært usunn mat og godteri hver dag. At man lærer noe bort på skolen betyr ikke at elevene tar det til seg. Alle vet at røyk, godteri, snus og alkohol er usunt, men folk begynner med det fortsatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Mer om hvordan takle livet og hverdagslige ting. Feks hvordan fylle ut selvangivelse, hva man gjør hvis ting skjer. Det har man mye mer bruk for enn diktanalyse og blokkfløyte hvertfall! 

Anonymkode: 51839...682

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...