AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Jeg er i permisjon nå, og arbeidsplassen har utlyst stillinger (uten å utlyse de internt først og, har det noe å si for øvrig så fremst de ellers følger fortrinnsretten?) som passer meg. Jeg kan tenke meg til at de ønsker snarlig tiltredelse, men kan de velge å ikke gi meg stillingen selv om jeg har fortrinnsrett fordi jeg ikke kan tiltre før over sommeren? Anonymkode: cf15d...523
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #2 Skrevet 11. april 2022 De må ikke lyse ut internt først, nei. Interne utlysninger i det offentlige brukes ofte når man ønsker å nedbemanne/spare penger. Det beste er jo å få den best kvalifiserte søkeren, selv om hen er ekstern. Når det gjelder oppstart, vil det avhenge av hvor viktig det er for arbeidsgiver å få inn noen så raskt som mulig. Anonymkode: 2f583...e0e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #3 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De må ikke lyse ut internt først, nei. Interne utlysninger i det offentlige brukes ofte når man ønsker å nedbemanne/spare penger. Det beste er jo å få den best kvalifiserte søkeren, selv om hen er ekstern. Når det gjelder oppstart, vil det avhenge av hvor viktig det er for arbeidsgiver å få inn noen så raskt som mulig. Anonymkode: 2f583...e0e Det stemmer at det ikke skal gjøres først, der tok jeg nok feil, men den skal utlyses internt. Jeg skal få beskjed om stillingen. Det i følge arbeidsmiljøloven 14-1, mtp 14-2. Det er privat sektor, ikke offentlig, og jeg er egnet med erfaring og utdanning til stillingen, og den som har vært lengst på arbeidsplassen av de egnede til stillingen. Anonymkode: cf15d...523
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #4 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det stemmer at det ikke skal gjøres først, der tok jeg nok feil, men den skal utlyses internt. Jeg skal få beskjed om stillingen. Det i følge arbeidsmiljøloven 14-1, mtp 14-2. Det er privat sektor, ikke offentlig, og jeg er egnet med erfaring og utdanning til stillingen, og den som har vært lengst på arbeidsplassen av de egnede til stillingen. Anonymkode: cf15d...523 Her misforstår du. Så lenge det er mulig å finne utlysningen trenger ikke arbeidsplassen spesifikt å informere hver enkelt arbeidstaker om at det er lyst ut stilling, er det en offentlig utlysning og er det mer enn godt nok til å oppfylle punktet om å informere arbeidstakere i 14.1. Mange steder henges det jo opp annonse på arbeidsplassen i tillegg, at du er ute i permisjon er i så henseende ditt problem, ikke arbeidsgivers. Du kan be om fortrinnsrett i søknaden dersom du oppfyller kravene til fortrinnsrett, og dersom du er kvalifisert for stillingen. Det betyr dog ikke at du får jobben, det kan være andre ansatte som også hevder fortrinnsrett og dermed får forrang over deg. Anonymkode: a4e37...b09
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #5 Skrevet 11. april 2022 Fortrinnsrett eksisterer vel ikke i det private da.. Anonymkode: 8f76e...0bc
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #6 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her misforstår du. Så lenge det er mulig å finne utlysningen trenger ikke arbeidsplassen spesifikt å informere hver enkelt arbeidstaker om at det er lyst ut stilling, er det en offentlig utlysning og er det mer enn godt nok til å oppfylle punktet om å informere arbeidstakere i 14.1. Mange steder henges det jo opp annonse på arbeidsplassen i tillegg, at du er ute i permisjon er i så henseende ditt problem, ikke arbeidsgivers. Du kan be om fortrinnsrett i søknaden dersom du oppfyller kravene til fortrinnsrett, og dersom du er kvalifisert for stillingen. Det betyr dog ikke at du får jobben, det kan være andre ansatte som også hevder fortrinnsrett og dermed får forrang over deg. Anonymkode: a4e37...b09 Jo, arbeidstakere skal informeres om en ledig stilling internt, ikke kun offentliggjøres. Det skal dog ikke ringes på telefon til hver enkelt ansatt, man har et egenansvsr for å finne informasjonen, men det skal utlyses internt. "I følge Arbeidsmiljøloven § 14 skal alle ansatte, både i offentlige og private virksomheter, få informasjon om at en stilling er blitt ledig, og derfor er alltid intern utlysning påkrevd. Utlysningen kan foregå på ulike måter, som ved mail til alle ansatte eller en beskjed på intranett." Jeg vet at andre kan dele fortrinnsretten eller ha forrang, men jeg lurer på om det at jeg er i permisjon med barn gjør at fortrinnsretten faller bort/ned. Sett bort fra permisjonen er jeg først i rekka med fortrinnsrett. Anonymkode: cf15d...523
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #7 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fortrinnsrett eksisterer vel ikke i det private da.. Anonymkode: 8f76e...0bc Selvsagt gjør det det. Anonymkode: cf15d...523
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #8 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Selvsagt gjør det det. Anonymkode: cf15d...523 Nei det gjør det ikke på samme måte som i det statlige/kommunale, arbeidsgiver har alltid styringsrett også. Og det er ikke krav at de må ansette internt eller utlyse internt Du har ikke krav på stillingen selvom du har vært der lengst eller har rett utdannelse f.eks. Anonymkode: 0dda1...daf
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #9 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei det gjør det ikke på samme måte som i det statlige/kommunale, arbeidsgiver har alltid styringsrett også. Og det er ikke krav at de må ansette internt eller utlyse internt Du har ikke krav på stillingen selvom du har vært der lengst eller har rett utdannelse f.eks. Anonymkode: 0dda1...daf Hva er det du snakker om? Selvsagt gjelder fortrinnsrett privat sektor også. https://www.negotia.no/loenns-og-arbeidsvilkaar/arbeidsvilkaar/ansettelse "Fortrinnsretten griper inn i arbeidsgivers valg av hvem som skal ansettes." Anonymkode: cf15d...523
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå