Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://klassekampen.no/utgave/2022-04-11/oker-ikke-nav-satser-enna/nnMc?fbclid=IwAR0PsabDFWuUcLBb1VAGZJ48i6t-HlO0Jb-F95wUIZ6MKGxi7c7YRVdC-ls

Marte Mjøs Persen er vel det verste som kunne skje folk som er avhengig av Nav. Å de som fra før sitter nederst ved bordet, skal tydeligvis bare glemme at de kan klatre seg oppover for å kunne leve verdige liv.

Marte sier bl.a: 

Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) sier nøkkelen er å øke overføringene til Navs drift.

– Det viktige for oss er at Nav må styrkes varig for å sikre tettere oppfølging av brukerne. Det handler om å gi den individuelle oppfølgingen, så folk får tettere oppfølging knyttet til sine behov.

Altså, hvilken oppfølging tror hun at en minstepensjonist trenger? 

Minstesatsene på ufør, pensjon, AAP og sosialhjelp er allerede så lave at de som har det, lever under fattigdomsgrensen. Selv har jeg ikke minstesats på AAP, men sliter virkelig siden alt annet har gått drastisk opp. Jeg har kuttet så mye allerede at det er ikke mulig og kutte flere steder - hvis vi ikke skal sitte med yttertøy på inne og vaske klærne i bekken.

Det er mange som av ulike gry\unner er avhengig av Nav, og de færreste vil vel være avhengig av Nav, men har ikke andre valg. 

Anonymkode: 47fbb...7ca

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig, men lønnsøkning skal dem ha 👍

Anonymkode: fedf2...6bb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt utrolig, men lønnsøkning skal dem ha 👍

Anonymkode: fedf2...6bb

Ja såklart skal de det. De fortjener jo det.....

Det er enklest å rappe isen fra barnet vet du og ikke far som står ved siden av. ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sukk. Jeg har minstesum AAP pga alvorlig sykdom. Absolutt ikke min feil.

Hadde jeg vært singel nå ville jeg vært nært ved å sulte. Overlever greit pga mannen har god jobb, men har enormt med sympati for de som ikke har partner som hjelper.

Og nei, ikke alle kan jobbe, uansett hvor mye de vil. Forstår ikke hvordan det er så vanskelig å skjønne for noen.

Anonymkode: bf20a...69e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2022 den 14.05):

Hadde jeg vært singel nå ville jeg vært nært ved å sulte. Overlever greit pga mannen har god jobb, men har enormt med sympati for de som ikke har partner som hjelper.

Og nei, ikke alle kan jobbe, uansett hvor mye de vil. Forstår ikke hvordan det er så vanskelig å skjønne for noen.

Anonymkode: bf20a...69e

Det er ille. Virker som at de som jobber høyt opp i systemet bare får mer og mer, og for å finansiere deres lønnsøkninger, så må det kuttes eller unngå økning for andre - altså vi som sitter nederst ved bordet. 

Å når det gjelder og hjelpe folk utenfor Norge, eller flyktninger, så står det ikke på penger. Det skal jo se ut som at Norge er et godt land å leve i - bortsett fra syke og- eller fattige nordmenn. 

Anonymkode: 47fbb...7ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 4/11/2022 at 2:05 PM, AnonymBruker said:

Er vel ingen sin feil eller?

Anonymkode: 32945...29d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er vel ingen sin feil eller?

Anonymkode: 32945...29d

Det kan fort føles ut som at man blir når man får så lite "for å motivere folk til å jobbe". Da skulle man nesten tro at de tenker det er de uføre sin feil at de er uføre.

Anonymkode: 0f6de...a19

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan fort føles ut som at man blir når man får så lite "for å motivere folk til å jobbe". Da skulle man nesten tro at de tenker det er de uføre sin feil at de er uføre.

Føles ut som at man blir straffet når man får så lite* mente jeg

Gjest Adobyen
Skrevet

Helt ubrukelig minister. Hun virker totalt uinteressert i de syke og svake.  Hvordan kan hun gjøre en god jobb i regjering og storting for våre interesser når hun viser et slikt syn på oss og våre utfordringer?  Det var sørgelig at Tajik dreit seg ut på pendlersvindel.

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (På 13.4.2022 den 3.28):

Helt ubrukelig minister. Hun virker totalt uinteressert i de syke og svake.  Hvordan kan hun gjøre en god jobb i regjering og storting for våre interesser når hun viser et slikt syn på oss og våre utfordringer?  Det var sørgelig at Tajik dreit seg ut på pendlersvindel.

Synes egentlig hele gjengen virker en smule tafatte, og egentlig litt korrupte. Hjelper ikke hva en stemmer heller sia det er samme smørja over hele linja. Synes det eneste som kommer fra den siden er mer penger til seg selv, flere goder (feks billigere kantine), ulike former for svindel (pendler, reisefradrag) der personen sjeldent får straff og egentlig kun angrer på at de ble tatt. Og skandaler i forhold til metoo. 

Anonymkode: a3894...64f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjedde med "nå er det vanlige folks tur"? Skulle ikke AP være redningen for de som har minst i samfunnet?

Anonymkode: 52b35...0fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Øker ikke grunnbeløpet heller da?

Anonymkode: cd523...f8e

AnonymBruker
Skrevet

Så da øker prisene på alt, mens uføretrygden ikke øker?

AnonymBruker
Skrevet

Det er rett å slett korrupsjon inn i bildet! At dem sier at et sykkelfelt fra stavanger til forus kosta dem 1.48 milliarder ting jeg ingenting på! Er et eksempel i min kommune. Pluss dem setter opp et lite tak i langgata sandnes som kosta 8.4 millioner som ingen står under. Og dem har ikke råd til å pusse opp gamle slitte lekeplasser i et familienabolag...  Jeg føler dem lyver om pengene. Det er så mye ufyselig stygg såkalt kunst overalt som koster skjorta føler dem bruker den såkalte kunsten til å dekke over noe.

Anonymkode: 7d898...d2b

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 3.15):

Det ville ikke vært spesielt attraktivt å stå på 8-4 hver dag med sviktende helse og tøffe tak om de som av ysme årsaker er uføre og jobber 0 timer i året skulle hatt samme lønn. Om ikke tilstrekkelig nok folk jobber er det heller ingen til å betale skatt, og da vil det heller ikke være noen penger til uføre. 

Det finnes flere i lavinntektsyrker som er helt nødvendig for at landet skal gå rundt, som ikke har en mye høyere årslønn enn uførepensjonen er. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo

Anonymkode: 71a1c...aee

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Så da øker prisene på alt, mens uføretrygden ikke øker?

G øker dom den gjør hvert år, så trygden vil øke litt slik den pleier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo

Ok det er bra. Men da skjønner jeg ikke ellers hva dette betyr

AnonymBruker
Skrevet

Men her må man jo skille litt.. Det dette handler om er vel at veiledere på NAV i mange år har hatt ALT for mange brukere å forholde seg til, noe som gjør at man ikke har klart å hjelpe mange nok folk ut i jobb. Man har heller ikke hatt ressurser til å kjapt avklare de som skulle hatt uføretrygd i stedet for å gå 3-4 år på AAP. Det er ingen hemmelighet at det ikke er bærekraftig at så mange mottar ytelser fra NAV, og da må man få hjulpet de som står relativt nært arbeid ut i jobb, slik at de som faktisk ikke kan jobbe skal få slippe det. 

Vi trenger jo å ha flest mulig ut i jobb slik at vi får forsørget de som ikke er i stand til å være i arbeidslivet. 

Anonymkode: 759cb...a19

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnbeløpet vil øke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...