AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Har en 5.klassing til høsten, så sfo tiden er snart over. Drt har vært praktisk og nødvendig med sfi deler av sommeren, høst og vinterferie. Nå kommer utfordringen. Min mann jobber 80 % ved siden av gårdsdrift (jobber mye på gården i perioder). Han har 4 uker ferie i løpet av kalenderåret. Jeg selv har 5 uker, og må ta 10 dager hver sommer medio juli da min arb.plass holder stengt . Kabalen går uansett ikke opp, og jeg lurer på hva dere som har enebarn gjør for at ukene skal gå opp?ganske kjedelig å være alene hjemme flere uker før vi får ferie?vi bor landlig til, ca 2.5 km fra nærmeste venner Anonymkode: ca0b7...42a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #2 Skrevet 11. april 2022 Han er med besteforeldre. Anonymkode: d2da3...37b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #3 Skrevet 11. april 2022 Er hjemme og med venner. Sånn er livet og en 5 klassing burde kunne underholde seg selv 🙂 Anonymkode: 992b2...c96 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #4 Skrevet 11. april 2022 Jeg har også en 5 klassing fra høsten av, enebarn. Det er oss to, ingen pappa. Jeg jobber 100%, får ikke alltid ferie når jeg ønsker. Da må jeg pent be mamma eller søsken om barnepass... Anonymkode: 648fc...898
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #5 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er hjemme og med venner. Sånn er livet og en 5 klassing burde kunne underholde seg selv 🙂 Anonymkode: 992b2...c96 Venner og alene hjemme i 4 uker på sommeren, høst og vinterferie? Selv jeg dom voksen hade synes det blr langtekkelig. Her drar aktuelle venner fra klassen alltid pp turer i alle ferier. Nå i påsken skal noen til Tyskland, Spania, Syden, noen drar på hytta 4-5 timer unna, 1 skulle feire påsken nordpå....er sånn hver ferie. Prøver å lage avtaler før de f.eks skal på hytta, men da vet de ikke, eller så drar de tidligere. Anonymkode: ca0b7...42a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #6 Skrevet 11. april 2022 Jeg er enebarn og mamma var aleneforsørger uten besteforeldre i nærheten. Jeg var mye alene som barn, men jeg trivdes ganske greit med det. Var glad i å lese, fant på mye ting og selvstendig, så jeg kunne også sykle meg turer på sommeren. Mener jeg var alene på dagtid i alle fall et par uker hver sommerferie da jeg var 10-11 år. Anonymkode: bb963...20c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #7 Skrevet 11. april 2022 en femte-klassing burde jo selvfølgelig klare å passe på seg selv i ett par timer hver dag. barnet kan for eksempel finne på ett eller annet sammen med kamerater, holde på med en eller annen idrett, lese bøker, spille dataspill, eller kanskje gå seg en tur. burde virkelig ikke være vanskelig å få til... Anonymkode: db7ab...1f6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #8 Skrevet 11. april 2022 Når jeg var liten så lekte jeg med venner, eller underholdt meg selv (leste mye, litt tv, lekte i hagen). Var liten på 90-tallet. Virker som at dagens foreldre er veldig opptatt av å aktivisere barna hele tiden. La dem kjede seg, og bygge fantasien i hodet sitt. Anonymkode: 28058...a1f 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #9 Skrevet 11. april 2022 2,5 km i avstand fra vennene er da ingenting, det er er liten sykkeltur unna. Han burde klare seg fint aleine mens dere er på jobb, forutsatt normal modenhet. Anonymkode: 1eaf8...12e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #10 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): en femte-klassing burde jo selvfølgelig klare å passe på seg selv i ett par timer hver dag. barnet kan for eksempel finne på ett eller annet sammen med kamerater, holde på med en eller annen idrett, lese bøker, spille dataspill, eller kanskje gå seg en tur. burde virkelig ikke være vanskelig å få til... Anonymkode: db7ab...1f6 Det blir mere en et par timer....vi foreldre drar på jobb rundt 0730, er tilbake 1630 . Barnet har ipad og tv, men blir mange lange timer når venner ikke er hjemme. Hun kan sykle til venner, tar ca 25 min.men de er ofte bortreist i ferier (mange med hytte blant vennene). Vi har ikke hytte, så viser vant til å være hjemme i ferier. Anonymkode: ca0b7...42a 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #11 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 2,5 km i avstand fra vennene er da ingenting, det er er liten sykkeltur unna. Han burde klare seg fint aleine mens dere er på jobb, forutsatt normal modenhet. Anonymkode: 1eaf8...12e Normal modenhet, men fortsatt litt husredd. Ingen mulighet for å få tak i oss om det skulle være behov (tlf blir gitt i 5.klasse, det er vi forldre i klassen blitt enige om). Skjønner på svarene her inne at barnet får hoppe i det, møte sin redsel for tomt hus, og inderholde seg selv i 8 t hver dag til bi kommer hjem. Anonymkode: ca0b7...42a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #12 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Normal modenhet, men fortsatt litt husredd. Ingen mulighet for å få tak i oss om det skulle være behov (tlf blir gitt i 5.klasse, det er vi forldre i klassen blitt enige om). Skjønner på svarene her inne at barnet får hoppe i det, møte sin redsel for tomt hus, og inderholde seg selv i 8 t hver dag til bi kommer hjem. Anonymkode: ca0b7...42a Da må du kjøpe en smartklokke, en Xplora f.eks. Han kan ikke være alene uten at du kan kontakte ham. Med klokke kan du også se hvor han befinner seg til enhver tid. Anonymkode: 1eaf8...12e 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #13 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du kjøpe en smartklokke, en Xplora f.eks. Han kan ikke være alene uten at du kan kontakte ham. Med klokke kan du også se hvor han befinner seg til enhver tid. Anonymkode: 1eaf8...12e Overvåking er vel litt drøyt. Anonymkode: ca0b7...42a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #14 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Overvåking er vel litt drøyt. Anonymkode: ca0b7...42a Handler ikke om overvåkning, det handler om trygghet i en overgangsfase. Anonymkode: 1eaf8...12e 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #15 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du kjøpe en smartklokke, en Xplora f.eks. Han kan ikke være alene uten at du kan kontakte ham. Med klokke kan du også se hvor han befinner seg til enhver tid. Anonymkode: 1eaf8...12e hva med å bare skaffe seg en helt vanlig mobiltelefon i så fall? fullstendig unødvendig med alt sånn "fancy" sportsutstyr, bare for å se mest mulig "kul" ut liksom. Anonymkode: db7ab...1f6 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #16 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Normal modenhet, men fortsatt litt husredd. Ingen mulighet for å få tak i oss om det skulle være behov (tlf blir gitt i 5.klasse, det er vi forldre i klassen blitt enige om). Skjønner på svarene her inne at barnet får hoppe i det, møte sin redsel for tomt hus, og inderholde seg selv i 8 t hver dag til bi kommer hjem. Anonymkode: ca0b7...42a Hadde absolutt gitt en tlf slik at h*n har mulighet til å kontakte dere. Vi har flere barn, men jeg kommer nå med noen tips likevel. Våre barn har vært med på sommerleir første eller andre uken etter feriestart/i august. Da er de opptatt i vanlig arbeidstid. Tilbudet varierer vel fra sted til sted, men har inntrykk av at mange iallefall tilbyr noen idrettsleirer som kommunen eller idrettslag arrangerer. Anonymkode: c84a2...86c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #17 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hva med å bare skaffe seg en helt vanlig mobiltelefon i så fall? fullstendig unødvendig med alt sånn "fancy" sportsutstyr, bare for å se mest mulig "kul" ut liksom. Anonymkode: db7ab...1f6 Vi forldre i klassen har blitt enige om å vente med mobiler til de begynner i 5.kl. har unngått mye mas om apper og sosiale medier så langt, som mine venners barn stadig diskutere. Vi som foreldrrgruppe holder felles igjen ut 4.klasse. når tlf kommer skal vi enes om hva barna får bruke tlf til. Anonymkode: ca0b7...42a 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #18 Skrevet 11. april 2022 Jeg er 100 % alene med ei jente som nå er 13 år gammel. Siden 4 klasse har hun vært 1 uke på rideleir uker etter skoleslutt, etter det 1 uke på ferie med mine foreldre før vi har fem uker ferie sammen. Den siste uken før skolestart har hun igjen vært på rideleir. Anonymkode: c01b5...540 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #19 Skrevet 11. april 2022 Så bra det har fungert for dere. Besteforeldre bor for langt unna til at det er aktuelt med ukes overnatting alene, jeg må ha mulighet til å hente ved behov. Ikke så mye tilbud som din datter har finnes her. Jeg gjemmer litt av ferien til vøst ferien og jula, defor blir det mindre på sommeren. Anonymkode: ca0b7...42a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #20 Skrevet 11. april 2022 Internasjonal sommerskole i Storbrittania eller Frankrike har vært løsningen for oss. Eventuelt språkreise når han var litt eldre, men har hendt at han har vært hos familievenner i andre land. Anonymkode: c48ce...943
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå