AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Hvem får høyere lønn? Anonymkode: 189d7...113
Gjest Kastanjefrø Skrevet 11. april 2022 #2 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvem får høyere lønn? Anonymkode: 189d7...113 Alle
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #3 Skrevet 11. april 2022 Kastanjefrø skrev (3 minutter siden): Alle Jeg pleier å gå i minus sånn i forhold til prisøkning i samfunnet generelt, så ikke nødvendigvis 😄 Anonymkode: 63bc0...719
Gjest Kastanjefrø Skrevet 11. april 2022 #5 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg pleier å gå i minus sånn i forhold til prisøkning i samfunnet generelt, så ikke nødvendigvis 😄 Anonymkode: 63bc0...719 Nei, det gjør du ikke. For alle yrkesgrupper har økningen i KPI vært lavere enn lønnsøkningen de siste 10 årene. Spørsmålet var forøvrig ikke hvem som øker mest sammenlignet med KPI, men hvem som får høyere lønn.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #6 Skrevet 11. april 2022 De eneste vinnerne av lønnsoppgjøret er staten som kan sope inn mer penger i moms og arbeidsgiveravgift. Kjøpekraften er den samme fordi varer og tjenester øker i pris for å dekke inn lønnsøkningen (husk at arbeidsgiver betaler bruttolønn inkl sosiale kostnader, som er ca dobbelt så mye som du får utbetalt). Anonymkode: 28525...8d9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #7 Skrevet 11. april 2022 Jeg tror i alle fall lærere og sykepleiere kommer til å gjøre det bra. Jeg er mer bekymret for andre i offentlig sektor - vi som også har sakket akterut lønnsmessig, og som ofte også har hatt enormt mye ekstraarbeid pga korona. Offentlig sektor har problemer med å rekruttere og beholde kompetanse. Min yrkesgruppe er det ekstremt vanskelig å rekruttere for tiden, både privat og offentlig. Det kommer jeg til å bruke for alt det er verdt i lokale lønnsforhandlinger (jeg er tillitsvalgt). Anonymkode: 62b65...53c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #8 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror i alle fall lærere og sykepleiere kommer til å gjøre det bra. Jeg er mer bekymret for andre i offentlig sektor - vi som også har sakket akterut lønnsmessig, og som ofte også har hatt enormt mye ekstraarbeid pga korona. Offentlig sektor har problemer med å rekruttere og beholde kompetanse. Min yrkesgruppe er det ekstremt vanskelig å rekruttere for tiden, både privat og offentlig. Det kommer jeg til å bruke for alt det er verdt i lokale lønnsforhandlinger (jeg er tillitsvalgt). Anonymkode: 62b65...53c Alltid lærere og sykepleiere... Anonymkode: 189d7...113 3
Jdz Skrevet 11. april 2022 #9 Skrevet 11. april 2022 Jeg kommer til å si fra meg lønnsøkning i år og heller forhandle om andre ting.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #10 Skrevet 11. april 2022 Vi kommer til å si minst 3 %, jeg kommer til å forhandle 15 % og kommer nok til å ende opp med 7 %. Anonymkode: a8197...eb3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #11 Skrevet 11. april 2022 Kastanjefrø skrev (7 timer siden): Nei, det gjør du ikke. For alle yrkesgrupper har økningen i KPI vært lavere enn lønnsøkningen de siste 10 årene. Spørsmålet var forøvrig ikke hvem som øker mest sammenlignet med KPI, men hvem som får høyere lønn. Jeg har gått ned de siste tre årene, får man nesten null i økning går man i hvert fall ikke opp. Anonymkode: 63bc0...719
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #12 Skrevet 11. april 2022 Sykepleiere griner til seg masse, mens vi andre ikke får en dritt. Pleier å være sånn hvert år i Spekter Anonymkode: a9855...b82 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #13 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykepleiere griner til seg masse, mens vi andre ikke får en dritt. Pleier å være sånn hvert år i Spekter Anonymkode: a9855...b82 Må si jeg er glad jeg er organisert i en fagforening, og på en arbeidsplass, hvor lønnsoppgjøret til lærere og sykepleiere ikke vil påvirke mitt resultat i lønnsoppgjøret direkte i år…… For hvis noen skal få mer, må andre få mindre. Anonymkode: 62b65...53c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #14 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sykepleiere griner til seg masse, mens vi andre ikke får en dritt. Pleier å være sånn hvert år i Spekter Anonymkode: a9855...b82 Enig. Sykepleiere er de verste på syting. Anonymkode: 189d7...113 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #15 Skrevet 12. april 2022 Sykepleierne er de verste på syting? Problemet er at sykepleierne aldri får gode oppgjør, og dette må synliggjøres gang på gang. Nå har de en veldig tydelig forbundsleder, og takk for det. Hadde for eks. Fagforbundet sammen med UNIO gått i bresjen for en større POTT, kunne det monne. Istedetfor mener Fagforbundet at alle skal ha like mye fra samme elendige pott. Og det hører selvsagt ingen sted hjemme, all den tid profesjoner som sykepleie og lærere er stor mangelvare. De forstår liksom ikke enkle mekanismer. Det er bare i helsevesenet at man ikke går for de beste kandidatene, og gir det som trengs for å få dem. Da plukker man heller ufaglærte fra gaten. Nytter ikke det, vet du, når høyspesialiserte avdelinger skal bemannes. Denne likhetstankegangen er feilslått. Gruppevis bør man kanskje få det samme - fagutdannete får lik lønnsøkning, høgskole/universitetsutdannede får det samme - men selvsagt mer. Anonymkode: 27a73...a62 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #16 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sykepleierne er de verste på syting? Problemet er at sykepleierne aldri får gode oppgjør, og dette må synliggjøres gang på gang. Nå har de en veldig tydelig forbundsleder, og takk for det. Hadde for eks. Fagforbundet sammen med UNIO gått i bresjen for en større POTT, kunne det monne. Istedetfor mener Fagforbundet at alle skal ha like mye fra samme elendige pott. Og det hører selvsagt ingen sted hjemme, all den tid profesjoner som sykepleie og lærere er stor mangelvare. De forstår liksom ikke enkle mekanismer. Det er bare i helsevesenet at man ikke går for de beste kandidatene, og gir det som trengs for å få dem. Da plukker man heller ufaglærte fra gaten. Nytter ikke det, vet du, når høyspesialiserte avdelinger skal bemannes. Denne likhetstankegangen er feilslått. Gruppevis bør man kanskje få det samme - fagutdannete får lik lønnsøkning, høgskole/universitetsutdannede får det samme - men selvsagt mer. Anonymkode: 27a73...a62 Nå har jo sykepleierne hatt noen gode oppgjør, for eksempel da minstelønn etter ti år ble økt til 500k. Men lønnsoppgjørene i de siste par årene har vært dårlige (for hele offentlig sektor), ja. Jeg mener at hvis enkelte store yrkesgrupper skal løftes betydelig, som lærere og sykepleiere, må det mer penger inn i potten øremerket til dette. Det skal ikke være slik at dette går ut over alle andre, som også har hatt en dårlig lønnsutvikling over tid - og som ikke er en del av en stor yrkesgruppe med sterk fagforening. For å sette det på spissen, så kan det ikke være slik at sosionomene og fysioterapeutene skal betale for at sykepleierne skal gå opp i lønn. Det går ikke når vi snakker om så store yrkesgrupper med så mange arbeidstakere. Det er også litt det som er problemet disse yrkesgruppene har - de er så mange at et større lønnspålegg blir veldig dyrt i kroner og øre. Hvis arbeidsgiverne har vansker med å rekruttere, så må de betale mer enn den avtalefestede lønnen. Dette går ikke ut over potten i sentrale forhandlinger. Anonymkode: 62b65...53c 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #17 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Sykepleiere griner til seg masse, mens vi andre ikke får en dritt. Pleier å være sånn hvert år i Spekter Anonymkode: a9855...b82 Sykepleier får ikke spesielt mye nei, var streik i fjor, men selvfølgelig tvungen lønnsnemd uten uttelling for streiken. Er sykepleier på vei ut av yrket. Er dritt lei og utslitt. Der er utmattende å ha en jobb der man til en hver tid har for lite ressurser for å kunne gjøre en tilfredsstillende jobb. Jeg tror de gjør lurt i å gjøre tiltak for å rekruttere og holde på de de har. Lønn har mye å si, det er derfor man er i jobb. Anonymkode: 58505...bb6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #18 Skrevet 12. april 2022 Blir vel som vanlig lite, så går resten til en lokal pott der trynefaktoren avgjør. Anonymkode: 79b14...0c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå