Gå til innhold

Hvor mye overtid kan din arbeidsplass/leder forvente at du jobber?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i konsulentbransjen. Nylig gikk vi gjennom et prosjekt med veldig stramme tidsfrister og det eneste som ble diskutert var hvordan vi skulle nå fristene og at det kom til å bli tøft. Men det var aldri noe spørsmål om vi som skal være på prosjektet har mulighet til å jobbe de mengdene med overtid det vil kreve fremover. Akkurat det reagerte jeg på. Det skal sies at jeg har opplevd å bli spurt rett ut tidligere om jeg har mulighet til å ta i et ekstra tak fremover.

Det var ikke før noen gjorde meg oppmerksom på det at jeg faktisk ble klar over at jeg selv mange ganger har brutt arbeidsmiljøloven når det gjelder overtidsarbeid. 

Det er vel gjerne slik at i mange bransjer er det underforstått eller en stille forståelse av at det forventes og krever mye overtid å få jobben gjort.

Anonymkode: 378d8...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber i konsulentbransjen. Nylig gikk vi gjennom et prosjekt med veldig stramme tidsfrister og det eneste som ble diskutert var hvordan vi skulle nå fristene og at det kom til å bli tøft. Men det var aldri noe spørsmål om vi som skal være på prosjektet har mulighet til å jobbe de mengdene med overtid det vil kreve fremover. Akkurat det reagerte jeg på. Det skal sies at jeg har opplevd å bli spurt rett ut tidligere om jeg har mulighet til å ta i et ekstra tak fremover.

Det var ikke før noen gjorde meg oppmerksom på det at jeg faktisk ble klar over at jeg selv mange ganger har brutt arbeidsmiljøloven når det gjelder overtidsarbeid. 

Det er vel gjerne slik at i mange bransjer er det underforstått eller en stille forståelse av at det forventes og krever mye overtid å få jobben gjort.

Jobber i helsesektoren. Vi får jobbe så mye som vi vil/så mye overtid som de klarer å smiske på oss🙄 telefon hver eneste fridag, spørsmål om dobbelvakter osv osv. 

Endret av Curiousine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I praksis har du ingen rettigheter hvis du vil ha jobb. 

Anonymkode: f3fd2...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

I praksis har du ingen rettigheter hvis du vil ha jobb. 

Anonymkode: f3fd2...74f

Vi har en arbeidsmiljølov i dette landet. Er vel ingen andre steder man har så mange rettigheter som i Norge... for mange til og med

Anonymkode: 1ccf8...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra arbeidsmiljøloven: 

§ 10-6. Overtid

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MissIndependent45 skrev (16 minutter siden):

Fra arbeidsmiljøloven: 

§ 10-6. Overtid

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

Oi, det er det nok mange som ikke følger!

Anonymkode: a1af4...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Oi, det er det nok mange som ikke følger!

Anonymkode: a1af4...dc6

Nettopp! Tenkte det var greit å poste dette, siden det er altfor mange sjefer som presser ansatte, og altfor få ansatte som vet sine egne rettigheter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MissIndependent45 skrev (1 time siden):

Fra arbeidsmiljøloven: 

§ 10-6. Overtid

Lokale avtaler kan øke dette, så folk må lese hvilke avtaler som gjelder på egen arbeidsplass.

Vi har for eksempel 12 timer på 7 dager og 35 timer på fire uker. Året husker jeg ikke helt, men det er også over 200. 

Anonymkode: 36a93...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lokale avtaler kan øke dette, så folk må lese hvilke avtaler som gjelder på egen arbeidsplass.

Vi har for eksempel 12 timer på 7 dager og 35 timer på fire uker. Året husker jeg ikke helt, men det er også over 200. 

Anonymkode: 36a93...d7f

Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid på inntil 25 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker.

Er dette gjort? Det er ikke bare å AVTALE på en arbeidsplass. Det skal søkes om. Dessuten i SÆRLIGE TILFELLER. Så ikke noe en sjef bare kan avtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MissIndependent45 skrev (1 time siden):

Nettopp! Tenkte det var greit å poste dette, siden det er altfor mange sjefer som presser ansatte, og altfor få ansatte som vet sine egne rettigheter. :) 

Ja. Jeg ble overrasket når jeg oppdaget hvor langt over loven jeg faktisk lå. En gang jobbet jeg 20 dager i strekk og da også ganske lange dager flere av de.

Har alt rundet 100 timer hittil i år. Høres kanskje ikke veldig mye ut, men de fleste av de de siste 8 ukene, så har blitt en del.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg jobber så og si aldri overtid.

Anonymkode: e5d76...7cb

Hva jobber du med? Ønsker en slik jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer om dagen. Periodevis er det mye å gjøre, men hvis jeg jobber noe særlig mer enn 12 timer om dagen blir jeg veldig lite produktiv, og da er det ikke noe vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...