Mona Skrevet 3. november 2005 #1 Skrevet 3. november 2005 Jeg og sambo skal kjøpe hus sammen. Han kommer til å ha en egenkapital på et par hundre tusen etter salg av leilighet, jeg har ingen egenkapital. Vi ønsker et felles lån, men at han har "særeie" på sin egenkapital. Hvordan gjør en det papirmessig? Kan man bare tinglyse at han eier to hundre tusen mer enn meg? Eller vil det stå i bankpapirene?
Gjest gjesten Skrevet 3. november 2005 #3 Skrevet 3. november 2005 I avtalen som dere inngår med banken vil det stå klart hvem som "eier" mest av boligen. Vet om mange i min egen bekjentskapskrets som har ulik % andel av boligen da en av de har hatt mer enn den andre i egenkapital ved kjøp. Når det kommer til særeie er jeg litt mer usikker på hvordan det gjøres om dere allerede er gift. Om dere bare er samboere, vil ikke denne problemstillingen egentlig være til stede, da enhver av dere har "særeie" på det som står i eget navn.
Gjest gjesten Skrevet 3. november 2005 #4 Skrevet 3. november 2005 Oops, gikk litt fort i svingene der, gitt. Ser nå at dere er samboere. Da er det ikke noe problem i det hele tatt ref. det jeg skrev i første avsnitt om avtale med % andel på hver av dere i banken.
Mona Skrevet 3. november 2005 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2005 Gift dere! ← Ha ha, en gang så, men ikke før huskjøpet! Det er nettopp derfor jeg lurer litt, fordi jeg har også hørt om ulik prosentdel. Men vi vil egentlig bare at han har en viss sum mer enn meg, prosenten blir jo ulik ettersom verdien på huset stiger eller synker. Men vi finner nok ut av det!
Gjest Turi Skrevet 4. november 2005 #7 Skrevet 4. november 2005 Dere tinglyser huset, og da kan dere tinglyse ulik andel på hver av dere. Om dere f.eks. kjøper et hus til 2 millioner, kan dere tinglyse 45% på deg og 55% på han. Slik sitter han med 200 000 mer enn deg om dere selger igjen med en gang til samme pris. Dersom huset stiger i verdi, vil han sitte igjen med mer enn 200 000 "mer" enn deg ved et evt. salg, men dette er avkastningen på hans 200 000, så det er igrunnen ganske rettferdig. Men det blir jo bare relevant dersom dere skiller lag eller dersom en av dere/begge har barn med noen andre da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå