doomer Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 (endret) slett Endret 2. juni 2022 av doomer slett
Traktor Skrevet 11. april 2022 #2 Skrevet 11. april 2022 (endret) Ja, det er uetisk, jeg kan ikke fordra folk som John Arne Riise og John Carew som skor seg på andres ulykke og avhengighet ved å selge trynet sitt til gamblingselskapene. Endret 11. april 2022 av Traktor 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #3 Skrevet 11. april 2022 Hvis det er det du vil satse på, så kjør på. Du sier jo at du har det gøy med seerne. Da er det jo noen som har glede ut av det du gjør. På den andre siden kan du påvirke mange negativt og skape en avhengighet hos flere. Jeg ville aldri ha gjort dette fordi jeg vil ikke ha noe sånt på samvittigheten min. Spillavhengighet ødelegger liv. Tror du det vil føles bra at du skal tjene enorme summer samtidig som du nærmest oppfordrer andre til å bli gjeldsslaver? Ditt liv og dine valg, men tenk på hvilken innflytelse du får dersom du får mange seere osv. Anonymkode: 0ab73...796
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #4 Skrevet 11. april 2022 Minner meg om mange gutter i Oslo Øst, som blir med i gjenger. Isteden for å være en taper fra fattig familie i gjenbrukte klær blir de de "kule" kidsa alle frykter og får "respekt" , de har begynt å skyte litt på hverandre også i krig om terroritorier i Oslo, i Sverige er det granater det går i, i USA er det skyting som er mest trendy. Med sånn bonus på toppen hvor de skylder på rasisme når poltiiet havner i skyting mot gjengmedlemmer, da er alt polotiet sin skyld, alt som skjedde før med gjengene som ledet til skytehendelsen bryr ingen seg om, rart med det. Samme prinsipp gjelder selv om noe potensielt er lovlig (avhenger av kontrakten om det er lovlig det du blir solgt), du raserer dine medborgeres gevinst for egen gevinst. Som å reklamere for sigaretter eller andre ting. Det bør være ulovlig, og du bør ikke gjøre det, men det kan være lov og du kan gjøre det. Jeg ville takket nei Les uansett kontrakten nøye mange som utnytter dumme nybegynnere og får dem til å signere på ting som ikke er så bra de forespiller seg. Du kan ikke regne med "fair play" fra et selskap som beriker seg på unytte de svakeste i samfunnet. Les "fine print" nøye. Anonymkode: e9e5c...91b 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #5 Skrevet 11. april 2022 Finnes mange kortspill f.eks en kan spille/streame, ja det er omtrent umulig å få noe fart siden det er stor konkurranse, og mange kortspill har jo også litt gambling i seg, men ville forsøkt noe slikt. Kanksje du får noen følgere over tid, uten å være en fæl person. Anonymkode: e9e5c...91b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #6 Skrevet 11. april 2022 Majoriteten av de gamblingsidene som flyr etter små streamere på twitch er mindre seriøse, de vil fylle på kontoen din hver gang du ber om det så du kan gamble mot at du later som du taper/vinner penger. Det synes jeg er uetisk og burde bli ansett som kriminelt. Hos større og seriøse aktører synes jeg det i utgangspunktet er greit, men hos aktører som Roo*et hvor man bruker crypto så er det åpenbart rigget vinnersjangser når en stor streamer er live, så fort streameren slutter så faller vinnerjangsen nesten til 0. Anonymkode: 0da71...011
doomer Skrevet 12. april 2022 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2022 (endret) . Endret 2. juni 2022 av doomer .
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 Å bidra til potensiell spillegalskap er uetisk ja. Kvalmt også. Anonymkode: 3476e...420
doomer Skrevet 12. april 2022 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2022 (endret) . Endret 2. juni 2022 av doomer
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #10 Skrevet 12. april 2022 Drit i hva alle andre tror? Hva faen. Kan du tjene penger uansett måte så gjør det. Anonymkode: 733ad...60e 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #11 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Drit i hva alle andre tror? Hva faen. Kan du tjene penger uansett måte så gjør det. Anonymkode: 733ad...60e Er litt sånn spillteori / prisoners dilemma greie det der Hvis alle oppfører seg slik du foreslår, vil du/han/alle hate samfunnet de lever i, alle taper Hvis alle oppfører seg pent, bortsett fra du, vinner du litt og resten taper litt mer Hvis alle oppfører seg pent, vinner alle. Hvis alle oppfører seg slik du forslår ender du opp med Afrika. Vet du hva afrikanere gjør, de flytter til norge, fordi det er driiiit å leve i sånne "libertarianske-drømme samfunn" hvor alle gjør hva de vil sålenge de klarer å komme unna med det Libertarianere og kommunister bør lage sine egne land og så hvordan det går. Somalia for libertarianerne, og Chaz/chop for kommunistene. Alle vet hvordan det ender. Alle hater det. Alle flykter. Men ingen lærer. Kommunismen er på vei opp i Norge for tiden med Rødt som utnytter fattigfolk for å pushe sin agenda, libertarianerne har fått litt ny fart siste åra pga "krypto" som gjør at de kan leve ut drømmene sine litt online og mange har sett hvor "profitabelt" det er å svindle idioter med krypto valuta og "frie markeder". Ahh så deilig å svindle folk LOVLIG-ish. Så kult. Men ingen av disse krypto svindlerne vil bo i Afrika hvor alle svindler alle, de vil være de eneste svindlerne så samfunet kan opprettholdes på tross av hvor mye de pusher samfunnet i grøfta. De vil være freeloadere. https://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner's_dilemma Skjerpings. Nei å berike seg selv på bekostning av andre "svake" mennesker, er ikke greit. Og det leder ikke til et godt samfunn å leve i. Nei. Anonymkode: e9e5c...91b 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #12 Skrevet 12. april 2022 doomer skrev (42 minutter siden): Så du ville ikke gjort det hvis du ble tilbudt 10-20 000 kr for 1-2 timer stream? Og du kunne gjort det så mange dager i uka du ønsket? (dvs potensielt 140 000 på én uke). Snu om på det, tenk om jeg kunne velge å få 20'000 for å gjøre doomer spilleavhengig. Ville du ønsket at jeg tok pengene, selv om det vil ende opp med at en annen person kanskje mister 1000000 kroner for at jeg skal få 20'000 ? Vet ikke om du har hørt dette før men den gylne regel er ikke så dum, gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Hvis du ville ønsket at jeg ikke tok 20'000 for å påføre deg 1'000'000 i utgift, så hvordan kan du våge tenke tanken på å gjøre det mot MEG? Hvorfor er dette i det hele tatt et spørsmål ? Anonymkode: e9e5c...91b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #13 Skrevet 12. april 2022 doomer skrev (44 minutter siden): Så du ville ikke gjort det hvis du ble tilbudt 10-20 000 kr for 1-2 timer stream? Og du kunne gjort det så mange dager i uka du ønsket? (dvs potensielt 140 000 på én uke). Nei, jeg hadde ikke det. Men ser ut som du har bestemt deg så skjønner ikke hvorfor du spør. Anonymkode: 3476e...420
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #14 Skrevet 12. april 2022 On 4/11/2022 at 11:41 AM, Traktor said: Ja, det er uetisk, jeg kan ikke fordra folk som John Arne Riise og John Carew som skor seg på andres ulykke og avhengighet ved å selge trynet sitt til gamblingselskapene. At de ikke skjønner at de drar sitt ellers gode navn ned i søla. Samme med Carlsen og Brækhus. Penger har de vel også nok av. Eller kanskje det aldri blir nok. Anonymkode: d3eb6...8b8 2
doomer Skrevet 12. april 2022 Forfatter #15 Skrevet 12. april 2022 (endret) . Endret 2. juni 2022 av doomer . 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #16 Skrevet 12. april 2022 Altså.. de er jo villige til å betale deg for dette fordi de tenker at du kan påvirke noen til å gjøre noe som gamblingsiden kan tjene penger på. Altså at på grunn av deg kan folk tape penger til gamblingsiden. Å gamle er svært avhengighetsskapende om man er sårbar for det. Om du har lyst til å lede folk på veien inn i dette, så for all del.. kjør på. Anonymkode: 5fd90...b59
doomer Skrevet 12. april 2022 Forfatter #17 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså.. de er jo villige til å betale deg for dette fordi de tenker at du kan påvirke noen til å gjøre noe som gamblingsiden kan tjene penger på. Altså at på grunn av deg kan folk tape penger til gamblingsiden. Å gamle er svært avhengighetsskapende om man er sårbar for det. Om du har lyst til å lede folk på veien inn i dette, så for all del.. kjør på. Anonymkode: 5fd90...b59 Det er riktig, men det er jo mulig å gamble for underholdningsskyld, uten at det tar helt over. Jeg tror de fleste her er enige at Las Vegas f.eks kan være et morsomt sted å besøke og gamblie litt for gøy. Hvor mye ansvar må man ta for at noen mennesker kommer til å miste kontroll? Kan jo også hende at ingen av seerne dine mister kontroll. Jeg vet ikke helt hva statistikken på det er..
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #18 Skrevet 12. april 2022 doomer skrev (1 time siden): Altså, er ikke folk ansvarlige for egne valg? Du kan ikke "gjøre" meg spillavhengig. Jeg kan velge å konsumere det du deler/reklamer, og det er jo jeg som må ta valget om å faktisk spille og bruke penger? Ok så hvorfor sier du at du sliter med det etiske ? Hva er problemet om vi følger din logikk så er dette ikke noe etisk problem. Om noe er etisk riktig og galt avhenger egentlig bare av hvilken filosofi du mener er rett. Det finnes ikke noe som er objektivt rett eller galt her i verden. https://no.wikipedia.org/wiki/Etikk Om en er egoistisk, så lager man seg en filosofi som favoriserer en selv. Og dermed er å selge krypto eller spilleautomater plutselig etisk riktig plutselig. Libertarianer logikk/filosofi. Personlig mener jeg at en må fokusere mer på hvor mye godt og hvor mye ondt en bør forvente kommer ut av noe, når en skal vurdere om noe er rett eller galt. Selge røyk, nye krypto-mynter, spilleautomater etc skaper mer vondt enn godt totalt sett i snitt, dermed vil enhver bidrag til slikt uansett hvor positivt det er for individet som selger, ikke veie opp for nedsidene, dermed er det med den filosofien etisk galt Om du ikke bryr deg om nedsidene, eller mener "nedsidene" (mennesker) kan "skylde seg selv", så er det ikke noe problem (for deg). kjør på. Du spiller prisoner dilemma, og tyster på nabofangen for å gi deg selv kortere straff. Om du har flaks som i Norge vil nabofangen tie still og ikke tyste på deg tilbake, så du "vinner" spillet. Du får kort fengselsstraff han lang straff. Det er noe vi kaller snylting og freeloading. Din filosofi baserer seg på at andre ikke synker like lavt som deg, for da "vinner" du og maksimerer egen profitt på bekostning av alle andre. https://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner's_dilemma Om alle synker til ditt nivå, vil du like livet ditt enda mindre enn du gjør nå, så hele filosofien din gir ingen mening, samme som kommunismen. Kommunisme er flott, så lenge en slipper å leve under systemet. Libertarianisme er flott, sålenge en slipper å leve under systemet. Men om alle begynner å kreve kommunisme, så vil en til slutt ikke ha noe valg, da blir det Venezuela. Det er ikke mer å si. Om dette er din filosofi og slik du vil leve livet, så kjør på. Jeg gir opp. Lykke til. Anonymkode: e9e5c...91b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #19 Skrevet 12. april 2022 doomer skrev (6 timer siden): Altså, er ikke folk ansvarlige for egne valg? Du kan ikke "gjøre" meg spillavhengig. Jeg kan velge å konsumere det du deler/reklamer, og det er jo jeg som må ta valget om å faktisk spille og bruke penger? Burde alkoholprodusenter skamme seg og føle seg skyldige for at det finnes alkoholikere? Ikke vær teit. Jeg har fått dette utrolig lukrative tilbudet, men hittil har jeg ikke takket ja. Pga. mine etiske verdier vet jeg innerst inne at jeg ikke kommer til å ta det. Men dette ER noe som kan forvandle livet mitt.. tenk også på fremtidig potensialet. Jeg hater livet mitt akkurat nå, og dette kan snu det på hodet. Men du må ihvertfall ha forståelse for hvorfor jeg ønsker å diskutere det og leke med tanken, og høre hva andre synes? Jeg MÅ ikke ha forståelse for noe som helst. Du spurte om jeg ikke ville tatt tilbudet, og jeg sa nei. Har man bittelitt moral er det ikke et spørsmål engang. Det er en grunn til at det ikke er lov å reklamere for gambling i Norge på lik linje med alkohol og tobakk. Alkoholprodusentene har ikke lov til å reklamere, så argumentet ditt der faller jo helt sammen. Og sånn til slutt; du kan forandre livet ditt på andre måter. Penger vil ikke gjøre deg lykkelig da, kanskje en selvhjelpsbok hadde vært bedre. Evt en utdanning for en bedre betalt jobb samt litt sosialliv. Anonymkode: 3476e...420
doomer Skrevet 12. april 2022 Forfatter #20 Skrevet 12. april 2022 (endret) . Endret 2. juni 2022 av doomer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå