Gå til innhold

Pedagog ville jeg skulle vaske skap og kjøleskap i barnehagen. Hva med å være med barna? Jeg nektet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnnePåLande skrev (2 minutter siden):

Sant det, men tiden strekker ikke alltid til når det er vanlig drift.  

Skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du leser tilbakemeldingene som du får, Ts. 
Å nekte å utføre arbeidsoppgaver som personale skal utføre er ikke populært. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (5 timer siden):

''Barnehagen har utpekt en renholdsansvarlig som har den daglige kontakten med renholderne.''

Renholderne vil si ped.ledere og assistenter.

Jeg lurer på hvor mange foreldre som er klar over at de ansatte driver med rengjøring istedet for å være med barna.

Tydeligvis også på skolen 😮 Jeg håper det ikke er slik på operasjonsrommet. 

I skoleferiene er det alltid færre barn og bra med voksne på jobb i barnehagen, fordi en god del foreldre melder behov "for sikkerhets skyld", men kommer ikke allikevel. Hver eneste ferie går man overbemannet på grunn av dette, og da er det rom for at 1-2 eller flere ansatte kan rydde, vaske og gjøre annet forefallende. At det ikke står spesifikt i stillingsbeskrivelsen, har ikke noe å si, da det gjerne kan stå noe om at man har ansvar for å bidra til å holde orden, ta vare på bedriftens inventar og utstyr, sørge for å ta gode økonomiske valg på vegne av bedriften og liknende. Da kan selvfølgelig alle ansatte bli pålagt å rydde og vaske. 

Hvis man gjør seg så vanskelig at man nekter å bidra i så måte, så håper jeg virkelig at vedkommende alltid holder orden og hygiene i hverdagen ellers. Det er nok av de som ikke rydder etter seg i barnehagen i hverdagen, også må vi andre rydde etter dem. Enten det gjelder dekketøy etter lunsj eller materiell man har brukt til aktiviteter med barna. 

Endret av Era Vulgaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (3 timer siden):

Hver eneste ferie går man overbemannet på grunn av dette,

Da er det bare å sende noen av de ansatte hjem. Ikke sende dem å rydde og vaske. 

Hvis det står spesifikt i stillingsbeskrivelsen og man er informert på forhånd at man har ansvar å rydde og vaske, da har man samtykket til det. Men å bli pålagt uten at det har stått spesifikt eller man har blitt informert om det på en annen måte før ansettelsen, er feil. Samtidig skjønner jeg folk som ikke vil si ifra fordi de er redde for å miste jobben og bli upopulære hos sjefen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (7 minutter siden):

Da er det bare å sende noen av de ansatte hjem. Ikke sende dem å rydde og vaske. 

Hvis det står spesifikt i stillingsbeskrivelsen og man er informert på forhånd at man har ansvar å rydde og vaske, da har man samtykket til det. Men å bli pålagt uten at det har stått spesifikt eller man har blitt informert om det på en annen måte før ansettelsen, er feil. Samtidig skjønner jeg folk som ikke vil si ifra fordi de er redde for å miste jobben og bli upopulære hos sjefen. 

Det hender noen avspaserer også på sånne dager. Andre vil heller være på jobb, all den tid de allerede har møtt opp, og ønsker heller å planlegge avspaseringen til andre dager. Begge deler er helt greit.

Mulig du ikke helt er kjent med hvordan hverdagslivet i barnehagen er, men ikke noe av dette handler om verken stillingsbeskrivelse eller frykt for oppsigelser eller upopularitet. Det handler om at de fleste av oss som jobber i barnehage gjerne tar forefallende arbeid i rolige perioder, fordi det aldri er tid til det ellers. Og alle nyter godt av orden, system, rene hyller og skap når hverdagen er tilbake. Det er vi som jobber der som roter det til, da er det vårt ansvar å rydde det opp igjen også.

Jeg har jobbet i barnehage i over 20 år, både privat og kommunal, store og små, og ulike organisasjonsformer. Felles for dem alle når det gjelder orden og renhold, er at rengjøringsbyråene som benyttes, kun vasker gulv og bad. Skal man ha utført andre renholdsoppgaver, gjør man spesialavtaler. For eksempel at de kutter ut vasking på planleggingsdager eller andre dager hvor det ikke er barn der, og samler opp timer hvor de vasker vinduer, boner gulv eller vasker tak og vegger. 
Alt annet av orden og renhold, gjør de barnehageansatte når det er rom for det. Uten at det går ut over barna. Dette er helt vanlig praksis, og å nekte å gjøre det, er veldig spesielt om man er fast ansatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (26 minutter siden):

Mulig du ikke helt er kjent med hvordan hverdagslivet i barnehagen er

Jeg er veldig godt kjent både som forelder til 3 små og veldig tett på gjennom slektninger som jobbet og jobber i barnehage selv. 

Era Vulgaris skrev (28 minutter siden):

Jeg har jobbet i barnehage i over 20 år, både privat og kommunal, store og små, og ulike organisasjonsformer. Felles for dem alle når det gjelder orden og renhold, er at rengjøringsbyråene som benyttes, kun vasker gulv og bad. 

Du ser det selv at det er det som er problemet? Dere blir renholdere for at kommune eller firma skal spare penger på renhold utført av renholdere. Det går utover barna så lenge det gjøres i arbeidstiden mens barna er der. Hvis dere gjør det før og etter åpningstiden er det en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2022 den 17.09):

Mye useriøs trolling og/eller kunnskapsløshet i denne tråden. Renhold overlates til renholdspersonalet. Dette kommer kanskje som en overraskelse på dere, men det finnes mennesker som blir leid inn og betalt for å drive renhold. Dette er ikke de barnehageansatte sitt ansvar.

Anonymkode: 8b303...692

Renholdspersonalet vasker jo ikke inni skapene og oppå hyllene til barna. Naturligvis, det  vil være litt for mye forlangt at de skal flytte rundt på en hel del klær og andre ting sette alt riktig på plass igjen. De har vel ikke så lang tid på å vaske i hver barnehage, så det skjer nok raskt og effektivt når de er innom.

Anonymkode: d2f23...85d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (20 timer siden):

Nettopp, nettopp. Med mindre det står spesifikt i stillingsbeskrivelsen at vask og rengjøring av kjøleskap og skap må påregnes, så er det ikke greit å gi ''ordre'' til de ansatte å gjøre det. Da er det kommunen for offentlige eller firma for private barnehager som har sviktet i renholdet. 

Tuller du? Skal de ansatte i barnehagen nekte å ta ut søpla også da, fordi det neppe står i stillingsinstruksen at jobben innebærer det? Noen oppgaver, som å rydde etter seg, må man jo bare få unnagjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (21 timer siden):

😮 Inngår vask av kjøleskap i stillingsbeskrivelsen din da du ble ansatt? I barnehagen hvor mine går/gikk er det firma som rengjør og vasker og det er standard i flere barnehager her hvor jeg bor. Er det kommunen som har dårlig organisering av renhold i barnehagen?

''Ordrenekt'' faktisk. Står det i TS sin stillingsbeskrivelse at hun skal vaske kjøleskap? 

Arbeidsgiver har styringsrett.

Anonymkode: 64bc7...711

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (26 minutter siden):

Jeg er veldig godt kjent både som forelder til 3 små og veldig tett på gjennom slektninger som jobbet og jobber i barnehage selv. 

Du ser det selv at det er det som er problemet? Dere blir renholdere for at kommune eller firma skal spare penger på renhold utført av renholdere. Det går utover barna så lenge det gjøres i arbeidstiden mens barna er der. Hvis dere gjør det før og etter åpningstiden er det en annen sak. 

Det er nettopp derfor dette gjøres i ferier, hvor det gjerne er få barn per ansatt - noe som åpner for at enkelte ansatte kan vaske i stedet for å være med barna. 
I enkelte ferier har jeg vært ute for at det er 3-4 ansatte på like mange barn. Klart at det da er GOD kapasitet til vasking, uten at det går ut over barna. 

Anonymkode: 64bc7...711

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Renholdspersonalet vasker jo ikke inni skapene og oppå hyllene til barna. Naturligvis, det  vil være litt for mye forlangt at de skal flytte rundt på en hel del klær og andre ting sette alt riktig på plass igjen. De har vel ikke så lang tid på å vaske i hver barnehage, så det skjer nok raskt og effektivt når de er innom.

Nettopp! Vi renholdere skal ikke drive med ungenes ting og mat. Da fikk vi ansvar hvis noe ble borte , og det er ikke aktuelt. Og vi har nok å fylle dagen med . 

Anonymkode: a2f84...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 21.09):

Nei, men ansatte i barnehagen er vel ansatt for å ta seg av barna? Greit noka t det kostes og ryddes etter mat og lignende, men vasking av skap? Hvorfor er det en av oppgavene til de som jobber i barnehage? Står det i stillingsbeskrivelsene deres?
Slutt å gjøre arbeid dere ikke skal. Bestill inn ekstra rengjøring/få dette med på rengjøringsplan for de som vasker om det er kommunalt eller privat. Gjør det dere er ansatt til å gjøre og ikke masse annet tull.

Anonymkode: 6f8b1...a19

Jeg er renholder og kan godt vaske skap jeg men forvent ikke å finne innholdet plassert riktig etterpå!

Gammel tråd ,men svarer lell. Renholder har ingenting med rydding i skap og hyller og slett ikke der barnas ting er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg dritt lei av pedagoger som tror de er for fine til å vaske. Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er pedagog, og jeg har vasket skap selv! Alle må hjelpe til i stille perioder. Vaske dame vasker ikke ned skap.

Anonymkode: b8f6d...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er pedagog, og jeg har vasket skap selv! Alle må hjelpe til i stille perioder. Vaske dame vasker ikke ned skap.

Anonymkode: b8f6d...0d2

Du vet, barnehagetante, at det heter ikke vaske dame lengre i 2024.

Renhold er et fag på lik linje som pedagogikk. 

De ansatte i barnehagen plikter til å bidra til å holde inneklima rent og støvfritt. Og de ansatte i bhg skal vaske f.eks  toalettet hvis et barn har vært uheldig med avføring eller urin. Samt være behjelpelig til å fylle på tørkepapir i papirbeholderne. -Dette er tilrettelegging til renholder kommer og skal utføre daglig renhold. Hvis ikke rommene er ryddet blir det kanskje ikke så rent som personalet ønsker det. Dere skjønner at renholder ikke er tjeneren deres?

Så ja, vasking inne i skapene skal utføres av bhg-personalet. Såklart hvis det ikke går utover tilsynet til barna. 

Anonymkode: 9fdd4...7c8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psykologspesialist og i går vasket og aviset jeg kjøleskapet på jobb fordi det var så stille. Man bidrar der man kan 😊

Anonymkode: fbfcc...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle må vaske. Ikke dra rasist kortet hvis du er fra et annet land. Bidra. 

Anonymkode: 8b3ca...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...