AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Er vernepleiere med treårig bachelor noe status? Eller ser dere på dette yrket som lav-status? Det er en bachelor med 180 studiepoeng. Tenker å jobbe enten med rus, eller psykisk utviklingshemmede. Tenker å ta utdanning som vernepleie men ser at inntaket er Iver 5,1 i snitt på NTNU med andregangs-vitnemål.. Er det lett å få jobb? Er det ikke flest menn i dette yrket? Anonymkode: 417ab...c7c
Gjest Skrevet 11. april 2022 #2 Skrevet 11. april 2022 Jeg ser ikke på noen yrker som lavstatus-yrker. Utover det tenker jeg ingenting om vernepleiere.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #3 Skrevet 11. april 2022 Anonym Bruker0 skrev (Akkurat nå): Jeg ser ikke på noen yrker som lavstatus-yrker. Utover det tenker jeg ingenting om vernepleiere. Det er fint å høre. Skulle ønske alle tenkte som deg❤️ Anonymkode: 417ab...c7c
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 11. april 2022 #4 Skrevet 11. april 2022 Nå ser ikke jeg på yrker som lavstatus, alle yrker er like viktige for samfunnet.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #5 Skrevet 11. april 2022 Athena79 skrev (Akkurat nå): Nå ser ikke jeg på yrker som lavstatus, alle yrker er like viktige for samfunnet. Skulle ønske at alle tenkte slik! ❤️ Anonymkode: 417ab...c7c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #6 Skrevet 11. april 2022 Hvorfor skal alt på død og liv være status? kan man ikke bare studere det man vil? Anonymkode: b5445...d84 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #7 Skrevet 11. april 2022 Oi, 5 er jo ganske høyt. Anonymkode: fcc1b...a10
Vhgj Skrevet 11. april 2022 #8 Skrevet 11. april 2022 Lavstatus: plagsomme og sketchy yrker (telefonselger, hore, pyramidespill lignende shit) 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #9 Skrevet 11. april 2022 Det er et kjempeflott og uunnværlig yrke i samfunnet 🌸 Har inntrykk av at de ofte blir satt litt i skyggen av sykepleiere men det tror jeg er fordi folk flest rett og slett bare kjenner bedre til det sykepleieryrket. En vernepleier jobber like selvstendig, har like mye overordnet ansvar/medisinsk ansvar som en sykepleier. Lønna er jo også til å leve av. Heier på deg! Snittet er forresten noe lavere på høgskoler enn på NTNU. Anonymkode: 934a4...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #10 Skrevet 11. april 2022 Vernepleiere er ofte ledere på boliger for psykisk utviklingshemmede. Ofte jobber de innen rus, barnevern, eldreomsorg, fengsel og psykiatri. De har bred kunnskap, og har legemiddelhåndtering. Anonymkode: 417ab...c7c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #11 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er et kjempeflott og uunnværlig yrke i samfunnet 🌸 Har inntrykk av at de ofte blir satt litt i skyggen av sykepleiere men det tror jeg er fordi folk flest rett og slett bare kjenner bedre til det sykepleieryrket. En vernepleier jobber like selvstendig, har like mye overordnet ansvar/medisinsk ansvar som en sykepleier. Lønna er jo også til å leve av. Heier på deg! Snittet er forresten noe lavere på høgskoler enn på NTNU. Anonymkode: 934a4...dfd Snittet er vel ganske høyt over i Norge. Anonymkode: 417ab...c7c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #12 Skrevet 11. april 2022 Ikke flest menn nei. Yrket har større andel menn enn feks sykepleie, men det er ikke et mannsdominert yrke. Tenker ikke hverken det ene eller det andre om det. Tenker det er viktige helsearbeidere, på linje med alle andre viktige helsearbeidere. Både pleiemedarbeidere (assistenter) og leger (og alle andre) er sidestilt i mitt hode som viktige helsearbeidere. Anonymkode: 4e929...ae9 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #13 Skrevet 11. april 2022 10 hours ago, Vhgj said: Lavstatus: plagsomme og sketchy yrker (telefonselger, hore, pyramidespill lignende shit) Vi kan legge til Storingspolitiker også. Underslag og nesten voldtekter i skjønn forening. Anonymkode: 1e8f9...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #14 Skrevet 11. april 2022 Tenker at det er dumt at vi måler yrker etter status. Vernepleiere er viktige. Tipper det er flest kvinner, som i andre helseyrker. Anonymkode: c90f2...e0e
Mezzosoprena Skrevet 11. april 2022 #15 Skrevet 11. april 2022 Er det viktigere hva folk tenker om yrket ditt, enn hva du faktisk gjør og hva du selv synes om det? PS: Jeg ser langt fra ned på vernepleiere, det er definitivt ikke et lavstatusyrke - og jeg mener det er ytterst få yrker som er nettopp det...
ajarRun Skrevet 11. april 2022 #16 Skrevet 11. april 2022 Tenker at alle som er vernepleiere har en sånn Karen-hårklipp. Teit utdanning også, sykepleiere kan gjøre akkurat de samme jobbene men det gir deg også mulighet til å jobbe med mye mer og man kan jobbe i halve verden.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #17 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er vernepleiere med treårig bachelor noe status? Eller ser dere på dette yrket som lav-status? Det er en bachelor med 180 studiepoeng. Tenker å jobbe enten med rus, eller psykisk utviklingshemmede. Tenker å ta utdanning som vernepleie men ser at inntaket er Iver 5,1 i snitt på NTNU med andregangs-vitnemål.. Er det lett å få jobb? Er det ikke flest menn i dette yrket? Anonymkode: 417ab...c7c Vernepleie lavstatus? Aldri hørt før. Er sykepleier selv. Det er mange kvinner som utdanner seg til vernepleier, det er ikke et typisk mannsyrke. Jeg jobber med vernepleiere, og hos oss skiller man nesten ikke på sykepleier og vernepleier. Selve utdannelsen er så og si helt lik som spl, det første året, derfra dreier det seg i forskjellige retninger. Så hvor du har dette negative(?) om vernepleiere fra, vet jeg ikke, men det er et fint yrke og noe jeg kunne valgt. Rus og psykiatri er interessant og da er vernepleiere ofte mer relevant enn spl. Anonymkode: fb8e9...2b6 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #18 Skrevet 11. april 2022 Fe fleste vernepleiere jeg har møtt er kvinner. Anonymkode: 98b17...803 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #19 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): En vernepleier jobber like selvstendig, har like mye overordnet ansvar/medisinsk ansvar som en sykepleier Det stemmer ikke. På sykehjem eller i kommunen, ja, men begrenset med medisinske tilfeller der om man kan si det, Spl er ledere for sykehjem blant annet, det er ikke vpl. Vpl er ikke i nærheten av hverken medisinsk kompetanse eller ansvar som med spl ..og det er heller ikke meningen. De kan mye annet som er nyttig. Anonymkode: 4226a...b9a
Silva Pluvialis Skrevet 11. april 2022 #20 Skrevet 11. april 2022 Overhodet ikke lavstatus. Et veldig fint og viktig yrke som samfunnet trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå