AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Jeg skal prøve å formulere meg i korthet, men det er mye bak denne handlingen som bør fås med.. Setter stor pris på de som leser alt. Jeg er ei voksen kvinne i starten av 30 årene med mann og barn. Min mor og far har så lenge jeg kan huske hatt et problematisk forhold, men de gikk ikke offisielt fra hverandre før jeg var voksen. Jeg hadde i grunn en god oppvekst, med foreldre som deltok aktivt i livet mitt. Men min far kunne bli veldig sint, og jeg har blitt slått av han flere ganger i ungdomsårene. Jeg husker også at jeg flere ganger gikk mellom han og moren min fordi han skulle slå henne. Mamma har nok gjort en del galt hun og, men aldri noe fysisk. Ganske rett etter jeg hadde flyttet hjemme var jeg flere måneder i utlandet, der fikk jeg plutselig en melding fra pappa om at mamma hadde vært utro. Der og da ble jeg knust og veldig sint på mamma. Det viste seg at hun ikke hadde gjort noe fysisk utroskap, men snakket med en annen mann. I etterkant når jeg har blitt eldre har jeg tenkt at det var veldig galt og egoistisk av pappa å blande meg inn i dette. Etterhvert ble foreldrene mine altså skilt. Og jeg har hatt mest med mamma og gjøre etter dette. Jeg har aldri hatt noen nær relasjon til pappa. Mamma har slitt mye psykisk etter bruddet pga psykisk vold av pappa i mange år. For noen måneder siden fikk jeg en mail fra pappa med et brev hvor han hadde skrevet flere a4 sider om ting han mente mamma hadde gjort galt. Jeg valgte å ikke lese brevet (mannen min leste dog litt, og sa det ikke var noe poeng for meg å lese). Dette gjorde pappa sur og han valgte å sende en kort melding der han skrev flere punkter som han mente mamma hadde gjort. Den mest alvorlige var at han hevder hun har kommet inn på rommet til han og gjort et overgrep mot han for noen år siden. Dette er jo selvfølgelig alvorlig, men det har ikke noe med meg å gjøre.. Han skrev også at han var skuffet over at jeg ikke spurte hvordan det gikk med han og at jeg hadde skrevet at han ikke hadde vært snill med mamma når han skrev meldingen om utroskap den gangen for mange år siden. Nå har jeg fått flere meldinger der han spør om jeg har snakket mamma og dette, og at han er veldig skuffet over at jeg ikke bryr meg. Siste meldingen skrev han at han ikke ville ha noe mer med meg å gjøre hvis jeg ikke snakket med henne. Han avsluttet meldingen med "farvel". Jeg sier til meg selv at dette er hans valg og det kommer ingenting godt ut av at jeg konfronterer mamma. Hva tenker dere? Hva skal jeg si til barnet mitt hvis hun spør om morfar? Og hva skal jeg si til mamma når hun spør hvorfor jeg ikke besøker pappa? Anonymkode: e47fc...353 14
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #2 Skrevet 11. april 2022 Ugg, faren din høres jo ikke god ut. Både du og moren din ble utsatt for grov vold! Det han holder på nå er også veldig ufint. Til moren din kan du vel være ærlig og si det akkurat som det er? Kanskje det er godt for henne å høre at du også påvirkes av galskapen til din far. Til dine barn kan du fortelle en modifisert versjon. Men ikke ikke sugarcoat for mye. Dere trenger ikke å beskytte han mot ting han velger å gjøre! Anonymkode: 7ddfd...884 27 1 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #3 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ugg, faren din høres jo ikke god ut. Både du og moren din ble utsatt for grov vold! Det han holder på nå er også veldig ufint. Til moren din kan du vel være ærlig og si det akkurat som det er? Kanskje det er godt for henne å høre at du også påvirkes av galskapen til din far. Til dine barn kan du fortelle en modifisert versjon. Men ikke ikke sugarcoat for mye. Dere trenger ikke å beskytte han mot ting han velger å gjøre! Anonymkode: 7ddfd...884 Takk for svar ❤️ Det jeg er bekymret for hvis jeg sier noe til mamma er at psyken hennes ikke tåler det.. Tror ikke hun hadde taklet det så veldig bra. Anonymkode: e47fc...353 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #4 Skrevet 11. april 2022 Faren din høres ut som er narsissist... Anonymkode: 8a164...58a 32
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #5 Skrevet 11. april 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg er bekymret for hvis jeg sier noe til mamma er at psyken hennes ikke tåler det.. Tror ikke hun hadde taklet det så veldig bra. Anonymkode: e47fc...353 Hvis hun blir psykisk syk av å høre du ikke har kontakt med din voldelige far, så fortjener hun det faktisk. Kanskje hun kan bli innlagt/få behandling. Begge to skal ut av barnas liv. Anonymkode: 418b2...fa2 6
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2022 #6 Skrevet 11. april 2022 Du gjør helt rett i å ikke ha kontakt med din far. Jeg mener at du kan svare han kort der du ber han slutte å kontakte deg så lenge han krever at du skal oppføre deg som en megler i ting som ikke angår deg. Å ty til vold mot partner er aldri greit. Jeg kan forstå at noen kan bli provosert, men da bør man forlate situasjonen og - hvis det ikke bedrer seg - forholdet før man tyr til vold. Fortsetter man i et forhold man må slå fra seg for å bli "hørt" kan man ikke "unnskyldes" for den volden man utfører. Du, TS, skal ikke føle skyld for at du ikke fungerer som fredsmegler for de to som skulle vært de voksne i livet ditt.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #7 Skrevet 11. april 2022 Kutt kontakten med din far. Anonymkode: 771a9...183 8 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #8 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis hun blir psykisk syk av å høre du ikke har kontakt med din voldelige far, så fortjener hun det faktisk. Kanskje hun kan bli innlagt/få behandling. Begge to skal ut av barnas liv. Anonymkode: 418b2...fa2 Jeg mente at det hadde vært fælt for henne å høre om beskyldningene har kommer med. Anonymkode: e47fc...353 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #9 Skrevet 11. april 2022 Du må forklare din far at du har kun lyst til å være deres datter. Hverken mer eller mindre. At det ikke er riktig av han å blande deg inn i hans og din mors drama. Det skaper splittelse, og det er du ikke interessert i overhodet. Dette er et usunt far-datter forhold. Ingen gode foreldre drar sine barn inn i noe sånt. Anonymkode: 6b344...869 14
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #10 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må forklare din far at du har kun lyst til å være deres datter. Hverken mer eller mindre. At det ikke er riktig av han å blande deg inn i hans og din mors drama. Det skaper splittelse, og det er du ikke interessert i overhodet. Dette er et usunt far-datter forhold. Ingen gode foreldre drar sine barn inn i noe sånt. Anonymkode: 6b344...869 Jeg er helt enig med deg. Det er bare godt å høre det fra en uavnegig tredjepart. Dette er såpass alvorlig ting at det er vanskelig å snakke med andre om dette. Mannen min vet selvfølgelig alt, og er en kjempestøtte ❤️ Anonymkode: e47fc...353 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #11 Skrevet 11. april 2022 Syntes at du kan si i fra til faren din, at det mellom han og moren din har ikke du noe med. Så om han vil si noe til henne får han gjøre det selv. Du kan også si i fra til han hva du mener om Hvordan han bar behandlet deg opp i gjennom årene, og at du ikke ønsker å ha kontakt. syntes det er feil å bruke ”barna” i en konflikt Anonymkode: c003f...747 4 1
BobbySocks Skrevet 11. april 2022 #12 Skrevet 11. april 2022 Du skal selvfølgelig ikke være et bindeledd for faren din der han ønsker å straffe moren din igjennom deg. Ikke les meldinger og si klart i fra at dette ikke er akseptabelt. Dersom han kutter kontakten sier du til din datter at morfar har tatt er valg basert på at han ikke er helt frisk i hodet. 9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #13 Skrevet 11. april 2022 Faren din høres direkte syk ut. Stakkars dere som må forholde dere til han. Anonymkode: 39af3...c21 11 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #14 Skrevet 11. april 2022 BobbySocks skrev (1 minutt siden): Du skal selvfølgelig ikke være et bindeledd for faren din der han ønsker å straffe moren din igjennom deg. Ikke les meldinger og si klart i fra at dette ikke er akseptabelt. Dersom han kutter kontakten sier du til din datter at morfar har tatt er valg basert på at han ikke er helt frisk i hodet. Takk for tydelig og godt svar! Får litt tårer i øynene her. Vet jo at det er riktig å gjøre, men er jo sårt at min egen far ikke vil ha kontakt med sin egen datter og barnebarn. Heldigvis er jeg voksne nå, og klarer å se ting litt klarere enn jeg gjorde tidligere. Anonymkode: e47fc...353 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #15 Skrevet 11. april 2022 Faren din sliter åpenbart psykisk han også, i den grad det ikke er sunt for deg å være i en relasjon med han. Så det at han kutter deg ut, er nok det beste som kunne skjedd deg. Det er nok viktig for deg å klare å holde deg unna han, selv når han vil ha noe med deg å gjøre igjen. Om du ikke allerede går til psykolog, anbefaler jeg deg å gjøre det. Både for å bearbeide alle hendelsene med far, men også som god støtte for å klare å holde deg unna han eller eventuelt å klare å sette gode grenser for deg og han om du velger å ha kontakt med han igjen når han ønsker det. Du lurer på hva du skal si til moren din og barnet ditt. Til moren din kan du si det akkurat som det er. Hva du sier til barnet ditt kommer helt an på modenhet og alder, så jeg vil her anbefale deg å rådføre deg med eks. helsesykepleier om hva du bør si når barnet spør etter morfar. I mellomtiden kan du feks. si at dere skal noe annet/det ikke passer å dra til morfar nå, om barnet spør om dere kan besøke han. Anonymkode: 18dc6...881 9 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #16 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Faren din høres direkte syk ut. Stakkars dere som må forholde dere til han. Anonymkode: 39af3...c21 Han sliter nok en del psykisk.. Og skulle gjerne hjulpet han, men er lite jeg kan gjøre. Anonymkode: e47fc...353 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #17 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Faren din sliter åpenbart psykisk han også, i den grad det ikke er sunt for deg å være i en relasjon med han. Så det at han kutter deg ut, er nok det beste som kunne skjedd deg. Det er nok viktig for deg å klare å holde deg unna han, selv når han vil ha noe med deg å gjøre igjen. Om du ikke allerede går til psykolog, anbefaler jeg deg å gjøre det. Både for å bearbeide alle hendelsene med far, men også som god støtte for å klare å holde deg unna han eller eventuelt å klare å sette gode grenser for deg og han om du velger å ha kontakt med han igjen når han ønsker det. Du lurer på hva du skal si til moren din og barnet ditt. Til moren din kan du si det akkurat som det er. Hva du sier til barnet ditt kommer helt an på modenhet og alder, så jeg vil her anbefale deg å rådføre deg med eks. helsesykepleier om hva du bør si når barnet spør etter morfar. I mellomtiden kan du feks. si at dere skal noe annet/det ikke passer å dra til morfar nå, om barnet spør om dere kan besøke han. Anonymkode: 18dc6...881 Du har nok veldig rett. Ganske sikker på at han sliter veldig psykisk. Går av og til med en redsel om at han skal ta livet sitt, men prøver å fortelle meg selv at det ikke er min oppgave å passe på... Har tenkt på det med psykolog den siste tiden. Tror det kunne vært fint. Det er dog viktig å påpeke at jeg har et godt liv. Med en god mann, svigerfamilie og søsken. Og vi bor heldigvis mange timer unna min far. Anonymkode: e47fc...353 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #18 Skrevet 11. april 2022 Jeg tenker egentlig at det ikke er noen straff for deg å slippe dette maset fra en mann som har vært voldelig mot deg i oppveksten. Du får ingenting positivt ut av å ha kontakt, tvert i mot. Selvfølgelig skal du ikke la deg true til å være noen mellommann mellom din mor og far. Hvis moren din spør hvorfor så kan du si at han ble fornærmet sist når du ikke ville være mellommann, at dere derfor ikke har hatt mer kontakt og at du tenker det er til det beste. Til barnet ditt kan du si at morfar ikke er helt snill og at det derfor er best å ikke treffe han. Anonymkode: b8571...24b 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #19 Skrevet 11. april 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mente at det hadde vært fælt for henne å høre om beskyldningene har kommer med. Anonymkode: e47fc...353 Du hadde vel ikke tenkt deg å fortelle henne det!? Alle beskyldninger din far har kommet med skal du hive rett i søppelen, både i bokstavelig og i overført betyding. Du skal ikke videreformidle en eneste ting han har sagt, hverken til moren din eller andre. Ingen skal høre noe om det fra din munn. Allerhelst skal du ikke lese det. Anonymkode: 418b2...fa2 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #20 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du hadde vel ikke tenkt deg å fortelle henne det!? Alle beskyldninger din far har kommet med skal du hive rett i søppelen, både i bokstavelig og i overført betyding. Du skal ikke videreformidle en eneste ting han har sagt, hverken til moren din eller andre. Ingen skal høre noe om det fra din munn. Allerhelst skal du ikke lese det. Anonymkode: 418b2...fa2 Nei, det er en grunn til at jeg ikke har sagt noe til henne. Vet bare ikke hva jeg skal svare når hun spør hvorfor jeg ikke vil besøke han.. Anonymkode: e47fc...353 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå