Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ha planlagt keisersnitt som ble akutt da vannet gikk 2 uker før planlagt. Vet ikke om det var ressursmangel, men en jordmor var alene med meg og barnefar. Hun skulle sette kateter på meg og behøvde assistent. Så hun brukte barnefar. Han skulle holde klart kateter og utstyr for henne imens jeg lå med spredte ben og hun vasket og puttet det inn sammen med barnefar. Føltes veldig rart ut å ligge der med spredte ben med jordmor sammen med barnefar foran meg.

Er dette virkelig innafor? Hadde vel neppe skjedd ifm en gynekologisk undersøkelse o.l😳 Men virker som alle normer vaskes bort ifm alt som har med fødsel å gjøre?

For all del, det gikk jo greit. Og jeg vet jo det er vanlig at barnefedrene er med på fødsel. Men dette ble på en måte annerledes. Det var jo ikke ifm selve fødselen, men forberedelser foran ett keisersnitt. Og jeg var ikke en gang sammen med barnefaren. Men dette var det jo ingen som spurte rundt, så hun tok det vel kanskje som en selvfølge at vi var sammen.

Hva synes dere, var dette ok og helt på sin plass at jordmor hadde med barnefar for å sette kateter i urinrøret mitt?

Anonymkode: 83c90...058

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff da, stakkar.

Anonymkode: 60654...e1e

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ingenting på, gitt.

Anonymkode: 4eed6...9fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke var komfortabel med det må du si ifra. Tenker forøvrig ingenting.

Anonymkode: e8d4c...3e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboer i overskriften og "ikke sammen" i teksten?

Anonymkode: 54a76...6af

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du ikke var komfortabel med det må du si ifra. Tenker forøvrig ingenting.

Anonymkode: e8d4c...3e5

Det skjedde så fort at jeg ble litt vippet av pinnen. Hun forberedte verken ham eller meg på forhånd om at hun ville ha ham med på prosedyren. Jeg fikk meg ikke til å stoppe henne. Ble totalt overrumplet.

Det gikk jo fint. Det er først nå i ettertid jeg har tenkt det var veldig spesielt og kanskje på grensen til lovlig. Vanligvis ville de jo sendt pårørende ut av rommet om det skulle settes kateter eller annen intim,prosedyre. Men barnefar var tilgjengelig og hun trengte assistent. Kanskje hun tenkte at siden vi hadde lagt barn sammen, så skulle dette være en selvfølge for ham å være med på. Men han ble jo både nervøs og utilpass. Vi ble nok,overrumplet begge to tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samboer i overskriften og "ikke sammen" i teksten?

Anonymkode: 54a76...6af

Var et komplisert forhold, av og på. Bodde sammen på det tid, men han flyttet ut like etterpå. Per i dag er vi ikke sammen i det hele tatt.

Eneste jeg ville ha svar på var om det egentlig er ok å bruke enten samboer/barnefar på en sånn intim prosedyre i helsevesenet . Detaljene er ikke så viktige her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tror jeg ingenting på, gitt.

Anonymkode: 4eed6...9fa

Tolker det svaret som at du er enig i at det ikke var ok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke innafor. Det er sterilt, og kunne han steril prosedyre?

Anonymkode: 1d71d...25e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, ikke innafor. Det er sterilt, og kunne han steril prosedyre?

Nei. Han fikk beskjed om å ta på seg hansker og holde kateteret klart for henne  i mens hun vasket rundt urinåpningen. Tror ikke hanskene var sterile og såfall vet han jo ikke hvordan han skal ta på seg disse riktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Var et komplisert forhold, av og på. Bodde sammen på det tid, men han flyttet ut like etterpå. Per i dag er vi ikke sammen i det hele tatt.

Eneste jeg ville ha svar på var om det egentlig er ok å bruke enten samboer/barnefar på en sånn intim prosedyre i helsevesenet . Detaljene er ikke så viktige her.

Nei, ikke greit overhodet. Både med tanke på at det er en intim prosedyre og fordi en skal overholde steril prosedyre. Men jeg tenker også på jordmoren hvor bemanningen er så dårlig at hun må ha pårørende til å hjelpe seg, det er ikke greit det heller. 

Anonymkode: 1a184...d53

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vell ikke skjedd om det ikke var helt nødvendig. Ville bare droppet det.

Anonymkode: 196db...e23

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri tatt med eksen på fødestuen😳 Noe så ubehagelig. 

Anonymkode: 9c68e...731

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei. Han fikk beskjed om å ta på seg hansker og holde kateteret klart for henne  i mens hun vasket rundt urinåpningen. Tror ikke hanskene var sterile og såfall vet han jo ikke hvordan han skal ta på seg disse riktig.

Hjelper ikke om hanskene er sterile om han ikke kan  prosedyren om å ta de på sterilt. Husker du om hanskene var løse eller pakket inn?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det påskeferie gitt. Var det dette du klarte å komme på? Ikke et snev av realitet i hendelsen som du beskriver 😂🤣

Anonymkode: ea028...811

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke om hanskene er sterile om han ikke kan  prosedyren om å ta de på sterilt. Husker du om hanskene var løse eller pakket inn?

Trenger ikke sterile hansker så lenge en ikke tar på selve kateteret.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri tatt med eksen på fødestuen😳 Noe så ubehagelig. 

Anonymkode: 9c68e...731

Nei han var der nok bare fordi han følte han måtte, som støtte siden jeg skulle føde barnet hans. Vet ikke, ble bare rart og detn kateter prosedyren med ham  toppet jo alt.

Ville bare ha en bekreftelse her inne på at det var litt drøyt.. Antagelig et avvik pga ressursmangel og presset situasjon på travel fødeavdeling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trenger ikke sterile hansker så lenge en ikke tar på selve kateteret.

Ok, husker ikke hvordan han holdt kateteret. Alt skjedde så fort.

AnonymBruker
Skrevet

Assistent bruker ikke sterile hansker da de ikke skal ta på sterile ting. Assistenten skal holde kateteret og åpne plasten, men aldri ta på den sterile delen. 

Anonymkode: 5c8c3...7c6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Assistent bruker ikke sterile hansker da de ikke skal ta på sterile ting. Assistenten skal holde kateteret og åpne plasten, men aldri ta på den sterile delen. 

Anonymkode: 5c8c3...7c6

Ok, nei da krevdes det nok ikke noe sterilt fra ham. Syns uansett det var spesielt at han ble brukt som assistent og har fått bekreftelse på det her nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...