Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg bor i Portugal og har leid en leilighet fra en person jeg aldri har sett via et britisk byrå. Min kontaktperson for denne leiligheten er en veldig hyggelig ung dame. 

Men nylig var jeg ute med hunden. Han fikk vondt i magen. Jeg låste dåra til kjøkkenet da jeg gikk ut som jeg pleier. Da jeg kom tilbake var døra ikke låst, og to plastkroker som jeg hadde klistert på noen fliser over oppvaskbenken hadde ramlet ned. Det er mulig en av dem falt ned av seg selv, men begge to samtidig? De har stått der en måned og den ene hadde ingen vekt på seg. 

Det jeg mistenker er at huseier bor ikke langt unna, og har stukket innom for å se at alt er i orden. Så har vedkommende sett plastkrokene og blitt bekymret for om de kan fjernes. Alt jeg hengt opp kan fjernes lett. 

Men jeg synes det er litt uvanlig om noen skulle gjøre noe slikt. Det virker litt unormalt. Jeg har ikke lyst til å spørre noen, fordi ingen vil tro meg. Eller de vil tro at det har rablet for meg. 

Endret av Michaelhe
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Utleier skal ikke gå inn i leiligheten uten avtale. Det er brudd på husleieloven. Ettersom kontaktpersonen er hyggelig, kan du kanskje spørre henne om hun har vært innom, eller om andre har nøkler. Si bare at du spør fordi du hadde låst døren, og den var ulåst når du kom. Å prate om krokene kan bli for sært.

Jeg legger til at når jeg nevnte husleieloven, så er det den norske. Jeg kjenner ikke til hvordan loven for utleie er i Portugal. Uansett skal ikke noen etterlate døra ulåst.

Endret av MyMichelle
  • Liker 1
Skrevet

Her i Norge er det ikke tillatt, men umulig å si hvordan reglene er i andre land. Mulig det står noe om det i kontrakten? :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
MyMichelle skrev (18 minutter siden):

Utleier skal ikke gå inn i leiligheten uten avtale. Det er brudd på husleieloven. Ettersom kontaktpersonen er hyggelig, kan du kanskje spørre henne om hun har vært innom, eller om andre har nøkler. Si bare at du spør fordi du hadde låst døren, og den var ulåst når du kom. Å prate om krokene kan bli for sært.

Jeg legger til at når jeg nevnte husleieloven, så er det den norske. Jeg kjenner ikke til hvordan loven for utleie er i Portugal. Uansett skal ikke noen etterlate døra ulåst.

Det er teoretisk mulig at krokene kan ha ramlet ned av seg selv, men denne kjøkkendøra, som er inne i leiligheten, låser jeg alltid fordi døra fra kjøkkenet ut på verandaen er litt usikker. Det er alltid det siste jeg gjør når jeg går. Jeg bor på gateplan i en sidevei i utkanten av en by på rundt 50 000 mennesker. Men det er en del turister, faktisk er de overalt. Det egentlige innbyggertallet vil derfor være høyere. Hvis man ikke er registert som fastboende så teller man ikke. 

Det er vanskelig å spørre om slike ting. Jeg tror jeg lar det ligge. 

Endret av Michaelhe
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo finne ut hva det portugisiske lovverket sier om dette, de har helt sikkert noe lignende som den norske husleieloven. Egentlig så er det noe du skulle satt deg inn i når du begynte å leie. 

Anonymkode: 25b49...e43

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må jo finne ut hva det portugisiske lovverket sier om dette, de har helt sikkert noe lignende som den norske husleieloven. Egentlig så er det noe du skulle satt deg inn i når du begynte å leie. 

Anonymkode: 25b49...e43

Det er veldig enkelt. Portugal har en engelsk versjon av lov-databasen på nettet. Da jeg først kom hit var det mange som fortalte meg motstridende ting om hva som var lov. Da fant jeg basen, og sjekket hva som var fakta. Men dette med å gå inn i leiligheter er noe jeg ikke en gang har tenkt på. Det jeg har tenkt på var pris, kostnader, lengde på kontrakt og depositum. Alt dette andre er jo ikke noe man tenker mye på. 

https://dre.pt/dre/en

Endret av Michaelhe
AnonymBruker
Skrevet

Du må spørre på guia das mulheres, ikke kvinneguiden lol

😂

Anonymkode: b474f...60b

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du må spørre på guia das mulheres, ikke kvinneguiden lol

😂

Anonymkode: b474f...60b

Jeg priser meg bare lykkelig for at jeg kan så lite portugisisk at jeg ikke skjønner noen fornærmelser 🙂 (jeg vet at det du sa ikke er en fornærmelse) Det er en nabo i en topp leilighet i boligblokken på den andre siden av vegen som har en hund på sin veranda som bjeffer hver eneste gang jeg kommer ut med min 8 år gamle, halvblinde cairn terrier. Den står der hele dagen, også om natten. 

Da jeg bodde i en annen leilighet 500 meter oppe i veien hadde jeg et lignende problem. Men den hunden var litt lengre unna fordi det ikke var noen blokk rett over veien.  Jeg flyttet litt lengre bort fra barområdet fordi turistene hadde dukket opp. Som forventet er de nå overalt. Musikk, fyll etc. 

Endret av Michaelhe
AnonymBruker
Skrevet

Du bør sjekke om det finnes en organisasjon a la leieboerforeningen eller få hjelp via en sjømannskirke eller noe som kan hjelpe deg videre. Det er umulig for oss å si noe om hva som er loven i Portugal... Og når man flytter til ett annet land og leier der, bør man virkelig ha sånne ting i bakhodet, og dobbelt-og trippel-sjekke lovverk og kontrakter, for ikke alle land har lignende lover som Norge! 

Jeg vet at i India har huseier fullt lov å ta seg til rette, blande seg inn i leieboers liv etter eget forgodtbefinnende... 

Anonymkode: 3c348...1ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke personen som anbefalte «Guia das mulheres» mente å fornærme deg. «Guia» betyr guide, og «mulheres» betyr kvinner.

Det er sikkert mange andre utlendinger som bor i Portugal. Og det må da vel finnes et nettsted eller forum der de kan få vite sine rettigheter ved leie av bolig.

Stakkars hund i toppleiligheten!

Skrevet
MyMichelle skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke personen som anbefalte «Guia das mulheres» mente å fornærme deg. «Guia» betyr guide, og «mulheres» betyr kvinner.

Det er sikkert mange andre utlendinger som bor i Portugal. Og det må da vel finnes et nettsted eller forum der de kan få vite sine rettigheter ved leie av bolig.

Stakkars hund i toppleiligheten!

Det tar litt tid å finne ut hva som er reglene og hva som er vanlig. Jeg tok ingenting som en fornærmelse. Det var bare en vittighet. 

Det bor jo voldsomt med utlendinger her. Portugiserne har stuet dem sammen i "ghettoer", turistområder med barer overalt. Så bor de selv litt på avstand. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...