AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #1 Skrevet 10. april 2022 Vi har en valp på 3 måneder. den første uken sov jeg på gulvet sammen med den. Så la jeg meg opp i sofaen en uke mens den lå på gulvet, alt ok. har prøvd burtilvenning, inn 30 sek, godbit osv, men det er hyl og skrik på sekundet. Nå har jeg gjort det dummeste av alt. Jeg har latt valpen sove i sengen vår den siste uken. Da sover den helt stille hele natten og jeg har ekstremt mangel på søvn etter 2 måneder, så jeg ga rett og slett etter. hvordan gå frem steg for steg for å lære den å sove alene? Eventuelt på gulvet på soverommet? Vi har prøvd i ukesvis, men hun hyler og skriker hele natten. Anonymkode: 167f8...5c5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #2 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har en valp på 3 måneder. den første uken sov jeg på gulvet sammen med den. Så la jeg meg opp i sofaen en uke mens den lå på gulvet, alt ok. har prøvd burtilvenning, inn 30 sek, godbit osv, men det er hyl og skrik på sekundet. Nå har jeg gjort det dummeste av alt. Jeg har latt valpen sove i sengen vår den siste uken. Da sover den helt stille hele natten og jeg har ekstremt mangel på søvn etter 2 måneder, så jeg ga rett og slett etter. hvordan gå frem steg for steg for å lære den å sove alene? Eventuelt på gulvet på soverommet? Vi har prøvd i ukesvis, men hun hyler og skriker hele natten. Anonymkode: 167f8...5c5 Valpen er bare tre måneder.....La den sove i sengen en stund til, til hun blir litt eldre. Valpen er tross alt bare en baby. Tenker at dette går av seg selv etter en stund. Anonymkode: 983b2...eb4 1 2
Troyamin Skrevet 11. april 2022 #3 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har en valp på 3 måneder. den første uken sov jeg på gulvet sammen med den. Så la jeg meg opp i sofaen en uke mens den lå på gulvet, alt ok. har prøvd burtilvenning, inn 30 sek, godbit osv, men det er hyl og skrik på sekundet. Nå har jeg gjort det dummeste av alt. Jeg har latt valpen sove i sengen vår den siste uken. Da sover den helt stille hele natten og jeg har ekstremt mangel på søvn etter 2 måneder, så jeg ga rett og slett etter. hvordan gå frem steg for steg for å lære den å sove alene? Eventuelt på gulvet på soverommet? Vi har prøvd i ukesvis, men hun hyler og skriker hele natten. Anonymkode: 167f8...5c5 Hvis du har forsøkt i ukesvis med en valp åå 3 mnd, har dere skapt mye stress og usikkerhet i valpen. Den første tiden skal valpen være nær dere på natten. Nærhet til flokken skal ikke frarøves en liten valp. Først når den begynner å bli mer trygg, kan dere kreve at den skal sove på gulvet. Dvs når den er rundt 5-6 mnd. Når den er ute av første modningsfase kan dere se om hunden flytter ut av soverommet. Husk at den viktigste fasen i hundens liv, er når den kommer som 8 uker ung og fram til den er 12 uker. 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #4 Skrevet 11. april 2022 "Nå har jeg gjort det dummeste av alt. Jeg har latt valpen sove i sengen vår den siste uken. Da sover den helt stille hele natten og jeg har ekstremt " Du har ikke gjort det dummeste, du har endelig gjort det rette. Valper trenger tryggheten av å ligge inntil noe varmt og pustende. Det er ikke naturlig for valper å sove alene. Når valpen er eldre, tryggere og mer selvstendig, så er det ikke noe problem å lære den å sove i egen hundeseng på gulvet eller i stua. Anonymkode: e2a4e...3ae 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #5 Skrevet 11. april 2022 Valpen trenger nærhet og trygghet, akkurat som en baby. La den sove i sengen, det er ikke krise, og kan avvennes senere. Anonymkode: 534c3...d82 2
Linazer Skrevet 11. april 2022 #6 Skrevet 11. april 2022 Det er en vinn vinn situasjon på ha valpen sammen med deg i senga. Du får sove og valpen blir trygg. Det er ikke slik at du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å sove med valpen. Tvert imot så får du en trygg og god valp. Seinere om du ikke vil ha den i senga lengre kan du starte å øve på at den skal sove på stua, på gulvet ved siden av deg etc. Og den trenger slett ikke å være stengt inne i et bur på natta. Valper lærer seg rimelig raskt forskjell på natt og dag. 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #7 Skrevet 11. april 2022 Ikke styr med å trene på bur om dere ikke har en god grunn til å trene så mye på det. Frøkna her likte aldri å ligge i buret inne, men har gått helt fint i bilen og når hun ble passet på pensjonat (det var jo da en netting hundegård da). Hvis dere skal trene på det må du ta det gradvis, som hjemme alene treningen. Anonymkode: d3073...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #8 Skrevet 11. april 2022 Vi har tre andre hunder som hun går godt overens med, så det er ikke slik at jeg forlater henne helt alene. Vi har prøvd både med og uten bur. Jeg er ikke for burbruk, men om hun skal sove i stuen så biter hun i alt mulig. Det hjelper ikke å lage valpebinge heller, hun skriker like mye da. Valpen er forresten 4 mnd. Vi har hatt henne i to mnd og hun var to mnd når vi hentet henne. Anonymkode: 167f8...5c5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #9 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har tre andre hunder som hun går godt overens med, så det er ikke slik at jeg forlater henne helt alene. Vi har prøvd både med og uten bur. Jeg er ikke for burbruk, men om hun skal sove i stuen så biter hun i alt mulig. Det hjelper ikke å lage valpebinge heller, hun skriker like mye da. Valpen er forresten 4 mnd. Vi har hatt henne i to mnd og hun var to mnd når vi hentet henne. Anonymkode: 167f8...5c5 Bare la henne sove i sengen med dere for øyeblikket. Hun har tydeligvis behov for den ekstra tryggheten. Hun vil sove alene når hun er klar for det 🙂 Anonymkode: e2a4e...3ae
Svisle Skrevet 11. april 2022 #10 Skrevet 11. april 2022 Mine valper har alltid sovet i senga sammen med meg til de har blitt modne nok til å flytte ned på gulvet. Når de blir eldre velger de også ofte selv andre liggeplasser. To av mine ligger i senga sammen med meg i sånn 3-5 min men hopper etterhvert ned på gulvet selv da de synes det blir for varmt (godt pelsede spisshunder), mens den tredje helst vil ligge oppå meg hele natten (han har kallenavnet Kleggen...), men han sier ingenting om jeg ber han gå ned eller stenger han f.eks. på stua.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #11 Skrevet 11. april 2022 Ok, da lar vi henne ligge i sengen en stund til, men det er litt håpløst mtp sexlivet 🙈 for hun skal ikke ligge i fotenden eller lignende, hun skal ligge helt tett inntil meg. Helst oppå ansiktet mitt 😅 Anonymkode: 167f8...5c5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #12 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, da lar vi henne ligge i sengen en stund til, men det er litt håpløst mtp sexlivet 🙈 for hun skal ikke ligge i fotenden eller lignende, hun skal ligge helt tett inntil meg. Helst oppå ansiktet mitt 😅 Anonymkode: 167f8...5c5 Valper liker å ligge inntil ansiktet 😅 Begge mine lå i sengen som valper, og da skulle de være helt inntil ansiktet mitt. Noen ganger lå de med hodet over halsen min, andre ganger la de seg nese til nese 😅 Når de ble eldre og tryggere, så flyttet de seg nedover under dyna (glad i varme). Jeg tror det har noe med et sikkerhetssystem å gjøre. Ansiktet vårt forteller de kjapt om noe er galt er ikke, og de kan lukte på pusten vår at vi er rolige og at det ikke lukter frykt eller annet. Er vi rolige og sover, så kan de sove. Anonymkode: e2a4e...3ae 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #13 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ok, da lar vi henne ligge i sengen en stund til, men det er litt håpløst mtp sexlivet 🙈 for hun skal ikke ligge i fotenden eller lignende, hun skal ligge helt tett inntil meg. Helst oppå ansiktet mitt 😅 Anonymkode: 167f8...5c5 Da får dere løse sex på en annen måte da. Vær litt løsningsorienterte rett og slett. Anonymkode: 534c3...d82 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #14 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Valper liker å ligge inntil ansiktet 😅 Begge mine lå i sengen som valper, og da skulle de være helt inntil ansiktet mitt. Noen ganger lå de med hodet over halsen min, andre ganger la de seg nese til nese 😅 Når de ble eldre og tryggere, så flyttet de seg nedover under dyna (glad i varme). Jeg tror det har noe med et sikkerhetssystem å gjøre. Ansiktet vårt forteller de kjapt om noe er galt er ikke, og de kan lukte på pusten vår at vi er rolige og at det ikke lukter frykt eller annet. Er vi rolige og sover, så kan de sove. Anonymkode: e2a4e...3ae Det høres fornuftig ut Anonymkode: 167f8...5c5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #15 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da får dere løse sex på en annen måte da. Vær litt løsningsorienterte rett og slett. Anonymkode: 534c3...d82 Nja, løsningsorienterte er vi absolutt, men med fulltidsjobber, tre hunder, to barn, hus og hage, hobbyer og diverse, så er det ikke mye ledig tid, annet enn på kveldene (i hverdagen), dessverre. Anonymkode: 167f8...5c5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #16 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nja, løsningsorienterte er vi absolutt, men med fulltidsjobber, tre hunder, to barn, hus og hage, hobbyer og diverse, så er det ikke mye ledig tid, annet enn på kveldene (i hverdagen), dessverre. Anonymkode: 167f8...5c5 Kanskje dere kan sette valpen i et lite bur med noe ekstra digg å tygge på på soveromsgulvet mens dere har en hyrdestund, også la den komme opp i senga etterpå? Anonymkode: e2a4e...3ae
Alt blir ok Skrevet 11. april 2022 #17 Skrevet 11. april 2022 Har dere prøvd å la valpen sove i egen seng på rommet deres? Det har vi gjort fra dag en. Virker som at du først har prøvd å få den til å sove i stua, og så tatt den inn i senga deres?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #18 Skrevet 11. april 2022 Alt blir ok skrev (16 minutter siden): Har dere prøvd å la valpen sove i egen seng på rommet deres? Det har vi gjort fra dag en. Virker som at du først har prøvd å få den til å sove i stua, og så tatt den inn i senga deres? Nei, prøvde også å legge sengen hennes på gulvet på vårt soverom. Hun pep med en gang vi la oss. Anonymkode: 167f8...5c5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #19 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kanskje dere kan sette valpen i et lite bur med noe ekstra digg å tygge på på soveromsgulvet mens dere har en hyrdestund, også la den komme opp i senga etterpå? Anonymkode: e2a4e...3ae Som sagt så skriker hun straks hun blir puttet i bur. Ikke interessert i tyggeben eller godis. Er ikke en fan av bur, men vi har prøvd å tilvenne forsiktig med å gi godbiter der inne osv. gjøre det til en trygg plass, men hun nekter å godta det. Anonymkode: 167f8...5c5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #20 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nja, løsningsorienterte er vi absolutt, men med fulltidsjobber, tre hunder, to barn, hus og hage, hobbyer og diverse, så er det ikke mye ledig tid, annet enn på kveldene (i hverdagen), dessverre. Anonymkode: 167f8...5c5 Det er jo deres eget valg å ta på dere mer ansvar Anonymkode: 534c3...d82 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå