AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #1 Skrevet 10. april 2022 Jeg har stått på her i livet og klart meg ganske bra. Jeg er i midten av 30 årene og har stått i samme jobb i snart 15 år. I høst gikk jeg på en smell, til dels pga et samlivsbrudd, men også på grunn av at vi fikk en ny leder på jobb som lagde kaos på avdelingen. Jeg ble sykemeldt og årsaken var diverse plager både fysisk og psykisk. Selv om det ikke ble konkludert med noe diagnose, så foreslo jeg for legen at den beste måten å forklare tilstanden min til omgivelser var å si at jeg har fått nervebetennelse. Min lege er ikke norsk opprinnelig, tror hun er polsk, og jeg forstår ikke alltid det hun sier, men jeg opplevde at hun sa seg enig i at dette egentlig beskrev godt min tilstand. Jeg fortalte derfor omgivelser at jeg hadde fått nervebetennelse, både de på jobben og familie. Her om dagen var jeg inne på Facebook, har hatt kontoen inaktiv en stund men pga jeg er sykemeldt følte jeg for å logge på, kjedet meg. Kom over en tråd. Der deltok to familiemedlemmer i samtalen og en kollega, som er venn av det ene familiemedlemmet. De snakket seg i mellom om at de ikke hadde lyst til å være med på en aktuell tur. Da skrev ene familiemedlemmet mitt: vi kan jo bare si at vi har fått "nervebetennelse". Hvorpå flere medlemmer av min familie og bekjente satte latter-emojie som svar. Jeg ble ganske sjokkert og ringte ene familiemedlemmet senere på kvelden. Hun sa rett ut at denne diagnosen hadde mildt sagt blitt en snakkis og det var ikke vondt ment. Men de syntes visst det var så morsomt at det nærmest var blitt et fenomen å unnskylde alt med setningen: jeg har fått nervebetennelse.Så begynte hun å skrattle på telefonen. Jeg spurte om hun var klar over at jeg var sykemeldt og faktisk hadde det ganske kjipt. Hvorpå hun sa at mest sannsynlig var jeg bare utbrent, og at jeg burde være litt stolt av å ha kommet opp med et eget diagnosenavn som nærmest var blitt et fenomen på FB blant venner og bekjente. Men jeg føler meg regelrett mobbet. Og har kun fått forståelse for dette fra min mor. Jeg følte jo legen også bifalte å benytte denne diagnosen, selv om den ikke eksisterer. Men den forklarer godt min tilstand. Jeg vurderer å ta dette opp i samme tråd og si jeg føler meg tråkket på. Hva tenker dere? Burde jeg tåle dette? Er nervebetennelse så hysterisk morsomt? Anonymkode: 9b8b3...588 2 6
Populært innlegg uglejenta Skrevet 10. april 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 10. april 2022 Synes det var dårlig gjort av dem. Men samtidig er det rart av deg å finne opp diagnosen, ordet i seg selv høres veldig spesielt ut. Si heller at du er utbrent hvis du er det, tror folk har mer respekt for eksisterende navn. 47 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #3 Skrevet 10. april 2022 Høres jo ekstremt rart ut at du, under en time hos legen, er den som kommer opp med "forslag" på diagnose. Den tviler jeg egentlig på. Og hverken arb.giver, eller de i din omgangskrets for den sakskyld, har krav på å vite diagnose/årsak til sykemelding. Anonymkode: 57882...a1a 20 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #4 Skrevet 10. april 2022 Nervebetennelse, kanskje bedre kjent som nevropati, https://sml.snl.no/nevropati er jo en ekte diagnose som har eksistert lenge. Du har da ikke funnet på noen ting? Anonymkode: a6107...1b9 15 2 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #5 Skrevet 10. april 2022 Nervebetennelse. Det er ikke lurt å dikte opp diagnoser, med mindre det er ment som humor. Folk har google. Men skjønner godt at det føles ubehagelig. Anonymkode: 6df21...f91 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #6 Skrevet 10. april 2022 Jeg skjønner godt at du er såret og føler deg mobbet. Men det å dikte opp et eget navn på noe er litt rart. Og det du gjør er egentlig å dikte opp en diagnose på en tilstand hvor du ikke har fått noen diagnose. Blir jo som at jeg blir diffust syk og føler meg sliten, men legen kommer ikke med noen diagnose, så jeg dikter opp at jeg har fått noe som heter "tankevirus". Anonymkode: a6426...959 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #7 Skrevet 10. april 2022 Først, hvorfor bretter du ut diagnoser til kolleger på jobb? Det har de ikke noe med. Ivertfall ikke brett ut påfunne diagnoser. Folk googler, vettu. Anonymkode: 7326b...1a1 17
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #8 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nervebetennelse, kanskje bedre kjent som nevropati, https://sml.snl.no/nevropati er jo en ekte diagnose som har eksistert lenge. Du har da ikke funnet på noen ting? Anonymkode: a6107...1b9 Det står i HI at det ikke er konkludert med noen diagnose. Så hun har jo ikke nevropati/nervebetennelse på ekte. Jeg har selv arvelig polynevropati, har ikke falt meg inn å kalle det noe annet enn det det heter. Anonymkode: a6426...959 11
Silva Pluvialis Skrevet 10. april 2022 #9 Skrevet 10. april 2022 Dårlig gjort å latterliggjøre deg. Det må være fortvilende at de ikke finner helt ut hva som er galt. Håper de finner ut av det og at det finnes behandling som gjør at du blir bedre eller frisk. ❤️ 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #10 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nervebetennelse, kanskje bedre kjent som nevropati, https://sml.snl.no/nevropati er jo en ekte diagnose som har eksistert lenge. Du har da ikke funnet på noen ting? Anonymkode: a6107...1b9 Kanskje jeg selv også burde google før jeg svarer på slike innlegg 😅 Anonymkode: 6df21...f91 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #11 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det står i HI at det ikke er konkludert med noen diagnose. Så hun har jo ikke nevropati/nervebetennelse på ekte. Jeg har selv arvelig polynevropati, har ikke falt meg inn å kalle det noe annet enn det det heter. Anonymkode: a6426...959 Legen var jo enig. Anonymkode: 9b8b3...588 2
Supersmurf Skrevet 10. april 2022 #12 Skrevet 10. april 2022 Skjønner at du blir lei deg av at de latterliggjør din diagnose. Det er ganske smålig, og viser at de ikke har noen forståelse for at du faktisk er syk. Du trenger ikke å fortelle til folk at du er sykmeldt eller hvorfor. I hvert fall ikke hvorfor. Bruk kreftene dine på å bli frisk! ♥️ 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #13 Skrevet 10. april 2022 Supersmurf skrev (2 minutter siden): Skjønner at du blir lei deg av at de latterliggjør din diagnose. Det er ganske smålig, og viser at de ikke har noen forståelse for at du faktisk er syk. Du trenger ikke å fortelle til folk at du er sykmeldt eller hvorfor. I hvert fall ikke hvorfor. Bruk kreftene dine på å bli frisk! ♥️ Men det er jo ikke en faktisk diagnose.. 😬 Anonymkode: d649d...72a 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #14 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Først, hvorfor bretter du ut diagnoser til kolleger på jobb? Det har de ikke noe med. Ivertfall ikke brett ut påfunne diagnoser. Folk googler, vettu. Anonymkode: 7326b...1a1 De hadde kaffe og kaker på fellesrommet og ringte meg en ettermiddag. Jeg var på speaker. Ene kollegaen min lurte på hvorfor jeg var sykemeldt så jeg sa at jeg hadde fått nervebetennelse. Da spurte jo ei: hva er det? Og jeg sa da at det er litt som å være utbrent og man tåler ikke den samme belastningen som før. Så sa jo alle bare hyggelige ting, ønsket meg god bedring og sånt noe. Men skjønner jo nå at de mest sannsynlig satt og skrattlo etter jeg la på. Anonymkode: 9b8b3...588 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #15 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Legen var jo enig. Anonymkode: 9b8b3...588 Jeg vil nok ikke si det: "Min lege er ikke norsk opprinnelig, tror hun er polsk, og jeg forstår ikke alltid det hun sier, men jeg opplevde at hun sa seg enig i at dette egentlig beskrev godt min tilstand." Det virker som legen her har jattet med på et vis. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De hadde kaffe og kaker på fellesrommet og ringte meg en ettermiddag. Jeg var på speaker. Ene kollegaen min lurte på hvorfor jeg var sykemeldt så jeg sa at jeg hadde fått nervebetennelse. Da spurte jo ei: hva er det? Og jeg sa da at det er litt som å være utbrent og man tåler ikke den samme belastningen som før. Så sa jo alle bare hyggelige ting, ønsket meg god bedring og sånt noe. Men skjønner jo nå at de mest sannsynlig satt og skrattlo etter jeg la på. Anonymkode: 9b8b3...588 Utbrent har da ingenting med nervebetennelse å gjøre. Du har dummet deg ut skikkelig. Anonymkode: a6426...959 21 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #16 Skrevet 10. april 2022 Man kan ikke bare dikte opp en diagnose sånn uten videre. Dette vet legen din også. Alle diagnoser skal settes etter ICD-10 koding, altså din medisinske tilstand. Denne skal også på sykmeldingen din. Dersom legen din virkelig bare har skrevet nervebetennelse uten å henvise til en medisinsk kode, kan NAV underkjenne sykmeldingen din. Hvorfor ikke bare si det som det er, du er utbrent. Nervene dine har ikke blitt betent, du har møtt veggen. Anonymkode: 8a332...981 12 1
Supersmurf Skrevet 10. april 2022 #17 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men det er jo ikke en faktisk diagnose.. 😬 Anonymkode: d649d...72a Jo, det er en diagnose som heter det, selv om det ikke er den ts har. 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #18 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke bare dikte opp en diagnose sånn uten videre. Dette vet legen din også. Alle diagnoser skal settes etter ICD-10 koding, altså din medisinske tilstand. Denne skal også på sykmeldingen din. Dersom legen din virkelig bare har skrevet nervebetennelse uten å henvise til en medisinsk kode, kan NAV underkjenne sykmeldingen din. Hvorfor ikke bare si det som det er, du er utbrent. Nervene dine har ikke blitt betent, du har møtt veggen. Anonymkode: 8a332...981 Jo det sitter i nervene Anonymkode: 9b8b3...588
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #19 Skrevet 10. april 2022 Supersmurf skrev (2 minutter siden): Jo, det er en diagnose som heter det, selv om det ikke er den ts har. Ja, det var det jeg mente. Hun har jo tildelt den til seg selv. Altså det er ikke en diagnose hun faktisk har. Anonymkode: d649d...72a 6
Hr. Aktiv Skrevet 10. april 2022 #20 Skrevet 10. april 2022 Hvis du går til legen så får du en diagnose til og det er nærtagenhet. For all del du må bare være det altså, men litt galgenhumor er det greit å ha selv om man er syk. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå