Gå til innhold

Begynne å trene

Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

Har lyst å begynne å trene og komme i bedre form. Har en familie hytte på fjellet jeg ikke har vært på på mange år, men håper jeg klarer bli så god form at jeg kan være med neste år i påsken. Å være med på skiturer. 

Jeg et dårlig trent nå. Går tur av og til, men ikke ofte. Redd for å trene for hardt, så jeg blir dårlig, eller får hjerte problemer. Er hypokonder 🙈 

Noen tips til hvordan man kan komme i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

60-150 minutter trening med moderat intensitet i uken gjør visst underverker for hjertehelsen, så jeg ville hatt det som mål sånn i utgangspunktet.

Om du liker å gå tur og det er tilstrekkelig for å få opp pulsen din på nåværende tidspunkt så ville jeg startet der.

Begynn forsiktig, øk gradvis.

Aktivitetsmålere kan gi noen ekstra motivasjon, men det er på ingen måte nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen. Selv om jeg er normalvektig og sånt så er jeg i veldig dårlig form og er redd for å trene. Føler jeg kan bli helt slått ut. Har vært kronisk syk men har kommet meg veldig men redselen sitter liksom igjen. 

Jeg må bare ta ting veldig i mitt tempo. Gå turer og sånt aleine. Trener litt styrke hjemme aleine, danser mm. :) 

Ikke noe store greier, men jeg tror at for min del så må jeg ta litt babysteps fordi jeg har ikke lyst til å bli helt slått ut. Og jeg tror også det er bedre å trene litt hver dag enn å ta en kjempeøkt en gang i uka. 

Anonymkode: 8910d...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funkygine har veldig fine økter du kan ta hjemme på stuegulvet, som finnes helt ned i 10 min. Enkelt å gjennomføre. Kan det være et sted å starte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke begynn med noe kjedelig du aldri kommer til å fortsette med. Hvis du har lyst til å være med på skitur og kanskje andre turer fra hytta, så gjør nettopp det. Gå turer i fjellet/marka og gå stolpejakt f.eks.?

Bortsett fra skitur i påska, hva ser du for deg at en sprekere utgave av deg ville likt å holde på med? Og vil du helst gjøre noe alene eller sammen med andre?

Anonymkode: c5ccb...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4/12/2022 den 16.05):

Ikke begynn med noe kjedelig du aldri kommer til å fortsette med. Hvis du har lyst til å være med på skitur og kanskje andre turer fra hytta, så gjør nettopp det. Gå turer i fjellet/marka og gå stolpejakt f.eks.?

Bortsett fra skitur i påska, hva ser du for deg at en sprekere utgave av deg ville likt å holde på med? Og vil du helst gjøre noe alene eller sammen med andre?

Anonymkode: c5ccb...b5a

Jeg ville likt å kunne gå på fjellturer, og ikke bli så andpusten, og sliten med en gang. Liker å gå alene, men ønsker også kunne være mer sosial, og tenker at å gå på turer er en fin måte å gjøre det på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diamant20 skrev (På 4/11/2022 den 13.00):

Funkygine har veldig fine økter du kan ta hjemme på stuegulvet, som finnes helt ned i 10 min. Enkelt å gjennomføre. Kan det være et sted å starte?

Det var en god ide :) var ikke klar over hun hadde det, men det skal prøves 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (3 timer siden):

Det var en god ide :) var ikke klar over hun hadde det, men det skal prøves 👏

Jeg elsker de øktene, lett å merke at man kommer i bedre form da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 viktigste rådene mine er:
- Lag en plan. Forplikt deg til den. Vær forberedt på å måtte gjøre endringer underveis.

- Øk GRADVIS, både i hyppighet og intensitet.

- God ernæring er viktig.

Fjellturer av varierende lengde og øktene fra Funkygine er en kjempegod start!

For eksempel: 2 økter i uka med denne i tillegg til 1-2 gåturer

Skjermbilde-2017-04-24-kl.-15.44.42.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...