Gå til innhold

Hvordan fikk du mistanke om at barnet ditt hadde ADHD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva fikk dere til å utrede barnet for ADHD? 
Hvordan foregår utredningen?

Ene besteforelderen til barnet mitt er skråsikker på at barnet har ADHD. Jeg har ikke erfaring med diagnosen, så jeg vet ikke om det kan være tilfellet. 
Barnet er 5 år, elsker å holde på med skrive/tegneoppgaver. Kan sitte lenge å tegne, leke med lego og andre ting. Når det kommer til andre leker, så er barnet mer rastløst, og kan gjerne skifte mellom lekene ganske fort. 
Barnet elsker å være ute å bruke kroppen. Spille fotball, sykle, løpe, klatre og etc. Og det har klart et høyt energinivå, dog ikke høyere enn andre på sin alder. Barnet leser selv. Kan gi en beskjed uten at noe skjer, og må ofte mase for at det skal hjelpe til med å rydde etc. Men jeg har tenkt det er alderen. Barnet har søvnproblemer som vi får hjelp med. Ellers god og snill. Kan ha litt problemer med å skjønne at det kan bli for voldsom lek, og avslutte leken. Barnehage har ikke sagt noe.

Anonymkode: 9681a...373

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på besteforeldrene. Når barnet begynner på skolen blir det fort silt ut om de har adhd vansker. 
med tester heller ikke barn som er under 6 år- sjelden. 
bare slapp helt av, og hør på bhg som ser barnet ditt hver dag. 

Anonymkode: 07b32...88f

AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre glemmer lett hvordan små barn kan være og kan lett overdrive fordi barn faktisk er barn og ikke roboter. Fortsett med å jobbe med overganger mellom aktiviteter og aktiver barnet og hør på barnehagen.    
som andre sier, hvis utfordringene blir store på skolen så ta grep for utredning.

Anonymkode: cba9b...f3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke hør på besteforeldrene. Når barnet begynner på skolen blir det fort silt ut om de har adhd vansker. 
med tester heller ikke barn som er under 6 år- sjelden. 
bare slapp helt av, og hør på bhg som ser barnet ditt hver dag. 

Anonymkode: 07b32...88f

Tusen takk for svar. Ja, jeg har jo også tenkt at skolen fanger opp. Samtidig ser jeg jo mange som ikke får diagnosen før de blir 30 år gamle, så da blir jeg usikker. Ønsker såklart ikke at barnet feiler noe, men vil jo ikke at det skal streve seg gjennom skolen heller. Men skal senke skuldrene og se an til etter skolestart.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Besteforeldre glemmer lett hvordan små barn kan være og kan lett overdrive fordi barn faktisk er barn og ikke roboter. Fortsett med å jobbe med overganger mellom aktiviteter og aktiver barnet og hør på barnehagen.    
som andre sier, hvis utfordringene blir store på skolen så ta grep for utredning.

Anonymkode: cba9b...f3a

Ja, det er jo akkurat det. Barnet er jo aktivt og fullt av liv. Men har ikke tenkt adhd før besteforelderen begynte å være fast bestemt på at barnet har det. 
Det gjør meg jo usikker. Jeg vil jo såklart hjelpe barnet til å ha det best mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting av det du skriver gjør at jeg tenker ADHD. Vent til barnet begynner på skolen, og se da. 

Anonymkode: 8e937...09d

AnonymBruker
Skrevet

I vårt tilfelle fikk vi tilbakemelding fra bhg. De sa t.o.m. der at barnet burde holdes igjen ett år og ikke var klar for å begynne på skolen som 6-åring. Vi gjorde ikke det da vi tenkte det ville vært ekstra belastende. Skolestarten var ganske tøff, og skolen ønsket utredning for ADHD.

På utredning fikk vi påvist noen vansker, men ikke ADHD. Barnet viser fortsatt alle tegn på ADHD, så jeg er usikker. Men far ønsker ikke ytterligere utredning.

Jeg synes ikke ditt tilfelle virker som ADHD, men ettersom skolestart ikke er langt unna ville jeg ventet til da.

Anonymkode: ca5a7...a3e

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er barnet i sosialt samspill med andre barn? Klarer barnet å innordne seg i lek med andre? 
Er barnet svært impulsivt? Klarer barnet å utsette egne behov? 

Anonymkode: bf531...01c

AnonymBruker
Skrevet

Vent til barnet begynner på skolen for å se. Fikk selv påvist ADHD, slet ikke på skolen fordi jeg tok til meg ting svært lett, men har aldri hatt konsentrasjon som barn (klarte ikke se på film feks)

Anonymkode: b1d0b...c8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I vårt tilfelle fikk vi tilbakemelding fra bhg. De sa t.o.m. der at barnet burde holdes igjen ett år og ikke var klar for å begynne på skolen som 6-åring. Vi gjorde ikke det da vi tenkte det ville vært ekstra belastende. Skolestarten var ganske tøff, og skolen ønsket utredning for ADHD.

På utredning fikk vi påvist noen vansker, men ikke ADHD. Barnet viser fortsatt alle tegn på ADHD, så jeg er usikker. Men far ønsker ikke ytterligere utredning.

Jeg synes ikke ditt tilfelle virker som ADHD, men ettersom skolestart ikke er langt unna ville jeg ventet til da.

Kan jeg få spørre hvilke tegn barnet viste? 

Ja, jeg skjønner på de fleste her at det er mest fornuftig å ha is i magen og se hva de tenker. Men vil jo gjerne gi det best mulig forutsetninger videre.

Håper dere finner ut av det for deres barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er barnet i sosialt samspill med andre barn? Klarer barnet å innordne seg i lek med andre? 
Er barnet svært impulsivt? Klarer barnet å utsette egne behov? 

Anonymkode: bf531...01c

Det leker fint med andre barn. Blir noen ganger usikker ser jeg, men da trekker det seg litt også hiver det seg med i leken når det ser hva det går i. Men hvis det skjer mye rundt, så kan det fint gå ut av leken for å hente det som det plutselig fant ut det ville leke med. Men det er heller sjeldent. Som regel går det veldig fint. Barnet er litt tilbakeholdent, er ikke det som hiver seg først ut i ting. Men samtidig kan det være vanskelig å skjønne når noen ikke vil mer, at det blir for voldsomt. Så er ikke så flink til å ta hensyn. Det kan fint utsette egne behov.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vent til barnet begynner på skolen for å se. Fikk selv påvist ADHD, slet ikke på skolen fordi jeg tok til meg ting svært lett, men har aldri hatt konsentrasjon som barn (klarte ikke se på film feks)

Anonymkode: b1d0b...c8a

Konsentrasjon har barnet. Det kan se på en film lenge. Det kan lese lenge, gjøre oppgaver osv. Det kan holde oppmerksomhet på ting som er «kjedelig» en god stund også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jeg få spørre hvilke tegn barnet viste? 

Ja, jeg skjønner på de fleste her at det er mest fornuftig å ha is i magen og se hva de tenker. Men vil jo gjerne gi det best mulig forutsetninger videre.

Håper dere finner ut av det for deres barn.

Ingen impulskontroll overhodet, selv ved gjentagende irettesettelser.

Munndiaré - snakker hele tiden, enten til oss, eller tenker høyt for seg selv. Snakker konstant når h*n ser TV, ser på iPad osv. Lager høye lyder. Problemer med å sitte stille, og å være stille.

Uavhengig av diagnose er det jo noe man må takle. Dette har vedvart fra barnehagen og flere år inn i skolen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...