Gå til innhold

Tilbyr far å være hjemme med sykt barn om du selv er syk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor syk skal du isåfall være?

Jeg og 3-åringen har vært syke siden fredag. Far var på jobb både fredag og lørdag, og skal på jobb igjen i morgen. Han har ikke tilbydd seg en eneste gang å være hjemme med barnet siden jeg også er syk, men har sagt at han blir å dra på jobb, så får han heller komme hjem igjen om det blir for ille når jeg har sagt jeg vil han skal være hjemme om jeg blir skikkelig dårlig (korona).

Han var selv syk før oss, men ble ikke like hardt rammet, og har derfor uttalt at de som blir syke og mener de blir «så dårlige» overdriver.

I dag var han forresten også borte tre timer på en hobby han driver på med, selv om jeg har vært ganske dårlig i dag, og spurte ikke engang om det var greit at han dro. 

Jeg er ikke så syk at jeg er sengeliggende, men er fryktelig slapp, vondt i hodet og klarer kun opp å gå kort tid av gangen. 

Forventer jeg for mye av han, eller kan jeg forvente at han avlaster mer når jeg er syk? 

Anonymkode: bc17f...ea5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du forventer for mye

Anonymkode: fb5fc...161

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du forventer ikke for mye, og han er en idiot som forventer at du skal be om hans hjelp før han gidder å være en partner og en far. Dette er egentlig åpenbart.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

han heller komme hjem igjen om det blir for ille når jeg har sagt jeg vil han skal være hjemme om jeg blir skikkelig dårlig (korona

Samtidig så sier du her indirekte at du ikke ser 'såååå' dårlig at du trenger noe hjelp av han... Om du vil at han skal være hjemme, så må du faktisk si det direkte til han!

Anonymkode: 95a5e...987

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du forventer ikke for mye, og han er en idiot som forventer at du skal be om hans hjelp før han gidder å være en partner og en far. Dette er egentlig åpenbart.

Samtidig så sier du her indirekte at du ikke ser 'såååå' dårlig at du trenger noe hjelp av han... Om du vil at han skal være hjemme, så må du faktisk si det direkte til han!

Anonymkode: 95a5e...987

Jeg sa det da jeg akkurat hadde testet positiv og nesten ikke fått noen symptomer enda. Har etter det vært tydelig på at jeg har blitt mye verre. 

Men ja, sikkert litt dårlig kommunikasjon fra min side også. Liker vel ikke å «være til bry». Samtidig som han ikke har brukt én sykedag for å være hjemme med barn enda, så han kunne fint gjort det.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og hvor syk skal du isåfall være?

Jeg og 3-åringen har vært syke siden fredag. Far var på jobb både fredag og lørdag, og skal på jobb igjen i morgen. Han har ikke tilbydd seg en eneste gang å være hjemme med barnet siden jeg også er syk, men har sagt at han blir å dra på jobb, så får han heller komme hjem igjen om det blir for ille når jeg har sagt jeg vil han skal være hjemme om jeg blir skikkelig dårlig (korona).

Han var selv syk før oss, men ble ikke like hardt rammet, og har derfor uttalt at de som blir syke og mener de blir «så dårlige» overdriver.

I dag var han forresten også borte tre timer på en hobby han driver på med, selv om jeg har vært ganske dårlig i dag, og spurte ikke engang om det var greit at han dro. 

Jeg er ikke så syk at jeg er sengeliggende, men er fryktelig slapp, vondt i hodet og klarer kun opp å gå kort tid av gangen. 

Forventer jeg for mye av han, eller kan jeg forvente at han avlaster mer når jeg er syk? 

Han høres veldig egoistisk ut.

I sykt barn beskrivelsen så gjelder bruk av sykt barn dager også dersom den som har det daglige tilsynet med barnet er syk (ergo du) så du får si at du kan ikke passe på både deg og ungen som også er syk da du selv trenger hvile nå.

omsorgsdager

Skjermbilde 2022-04-10 kl. 23.31.34.png

Anonymkode: 62abb...45d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han høres veldig egoistisk ut.

I sykt barn beskrivelsen så gjelder bruk av sykt barn dager også dersom den som har det daglige tilsynet med barnet er syk (ergo du) så du får si at du kan ikke passe på både deg og ungen som også er syk da du selv trenger hvile nå.

omsorgsdager

Skjermbilde 2022-04-10 kl. 23.31.34.png

Men underforstått mener de "for syk til å passe barnet". 

Mannen er selvsagt ikke hjemme fra jobb om jeg er i stand til å ta vare på barnet, selv om det er kjipt for meg. Men hadde jeg vært så syk at jeg var delvis bevisstløs eller av andre årsaker så syk at jeg var ute av stand til å gi ungen mat, vann eller skifte en bleie, så hadde han jo vært hjemme.

Anonymkode: b1f8b...942

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tilbyr?? Det er da en selvfølge! Har aldri vært diskusjon engang her. 

Anonymkode: c39f2...ac3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en idiot! 🤬

Anonymkode: 6e329...470

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men underforstått mener de "for syk til å passe barnet". 

Mannen er selvsagt ikke hjemme fra jobb om jeg er i stand til å ta vare på barnet, selv om det er kjipt for meg. Men hadde jeg vært så syk at jeg var delvis bevisstløs eller av andre årsaker så syk at jeg var ute av stand til å gi ungen mat, vann eller skifte en bleie, så hadde han jo vært hjemme.

Anonymkode: b1f8b...942

Nå er det ikke din tråd og du kan heller ikke avgjøre hva slags kapasitet andre mennesker har og hvordan korona påvirker andre mennesker. TS spør om dette fordi hun kjenner at hun er svekket og at hun trenger hvile fordi hun selv er redusert og at koronaen har gjort henne svekket fra dag1 til idag.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen din høres ut som et elendig valg av parter/far.

Anonymkode: b235f...002

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er liksom mer en selvfølge hos oss at barnet passes av noen som er oppegående. Men vi snakker om slikt og forteller den andre hvordan det er. 

Anonymkode: 2e33c...fa4

AnonymBruker
Skrevet

Oi, faktisk veldig overrasket over svarene her inne. Trodde jeg «forventet» for mye siden jeg ikke akkurat er dødssyk.

Jeg får selvfølgelig til å gi barnet mat, ren bleie og det aller viktigste, men er ikke i form til å leke og aktivisere noe særlig. Særlig ikke nå som barnet begynner å bli bedre, og faktisk vil gjøre andre ting enn å bare ligge på sofaen og sove/slappe av. 

Ts

Skrevet

Nei, han hadde ikke vært hjemme med mindre jeg lå på sykehuset i koma.. derimot forventer han at jeg skal være hjemme hvis han nyser litt.. 

Skrevet

Om barnet er så sykt at det er rolig hele dagen og kun trenger kos, mat og hjelp på do og jeg ikke er helt sengeliggende så blir ikke mannen hjemme med sykt barn.

Men om den voksne er nærmest sengeliggende og barnet er i litt bedre form så det blir vanskelig å passe det da bør en si det til den andre voksne så denne tar ut sykt barn dag.

Det er utrolig vanskelig å avgjøre hvor syk en annen person er, så den som er syk må gi beskjed om det skulle blir for mye arbeid å ta vare på ett barn samtidig som en selv er syk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Si til ham imorgen tidlig at du er syk, du blir i senga idag. Barnet er hans ansvar idag.

Ikke vær en martyr. Gi tydelige beskjeder. Ikke spør om du kan få en sykedag, si fra at du gjør det.

Anonymkode: 73247...4cb

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han hadde sett at jeg hadde vært kjempesyl så hadde han tilbudt seg. Hadde jeg bare vært slapp med vondt i hodet så hadde jeg ikke forventet at han skulle tilby seg å være hjemme.

Hadde jeg vært så dårlig at det ville vært veldig vanskelig å ta vare på ungen så hadde jeg så klart sagt det til mannen. Har noen venninner som elsker å leke martyr, og det er noe av det verste jeg ser oss kvinner gjøre. Si ifra hvis du vil noe!

Det er ikke alltid så lett å se på folk hvor dårlige de er.

Men dårlig av han å gå og kose seg med hobby i tre timer og la deg ta ungen uten å spørre om det er ok for deg. Det er enten tanketomt eller egoistisk.

PS. Barn trenger ikke å lekes med eller "aktiviseres" hver eneste dag. Det er ingen krise om barnet finner på ting selv en dag, så lenge man klarer å holde oppsyn.

Anonymkode: 6fe6d...72a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Miss91 skrev (2 timer siden):

Nei, han hadde ikke vært hjemme med mindre jeg lå på sykehuset i koma.. derimot forventer han at jeg skal være hjemme hvis han nyser litt.. 

Wow! For en fantstisk god dømmekraft du hadde ved valg av den å få barn med. Gratulerer!

Anonymkode: 36aa1...587

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å kommunisere tydelig. Si at du er såpass dårlig at du vil at han skal være hjemme. Hvis han likevel drar på jobb da er han er dust. Han er ikke en dust som ikke forstår hva du egentlig vil når du ikke sier det. 

Anonymkode: 14827...431

AnonymBruker
Skrevet

Tilbyr? Han ser totalsituasjonen like godt som meg. Så tar vi en prat om hvordan vi løser dagen. Av alle ting vi aldri har hatt en konflikt om... Selv om begge har jobber der det skaper en del utfordringer at vi er borte. 

Anonymkode: 535d4...21f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar meg stadig i å undre over hvor mange som tror på tankelesing.

Altså TS. Du kan ikke forvente og regne med at samboer/mannen din kan lese tankene dine og vite hva du vil/trenger. Du må faktisk kommunisere, og si fra. Sier du ikke noe, så tror han jo at ting er greit.

Trenger du hjelp, og at han skal være hjemme må du si fra. Ikke sutre i ettertid over at han "burde" skjønt det selv.

Anonymkode: 049c3...dfe

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...