Gå til innhold

35 unge jenter har varslet til politi og vegvesen om køyrelæreren

ajarRun

Anbefalte innlegg

Du, og ingen andre som har startet med å ta til orde for når og hvordan en førerkort-opplæring foregår. Du blir sitert på dette. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, ajarRun said:

Man varetektsfengsler ikke personer som ikke har gjentagelsesfare eller fare for bevisforspillelse. Saken til politiet er neppe sterk nok heller.

Det er jo dette heg har uthevet opp til flere ganger.

Andre lærere har sterkere regulering av adferd mot elever. Helsepersonell har mye sterkere regulering av adferd mot pasienter. Akkurat nå er trafikklærere unntaket. Vi har en mye lavere standard enn alle andre.

Helsepersonell og lærere er for det meste offentlig ansatt, og deres «kunder» er prisgitt dem. 
Hva med bartenderen, kiosk eieren, den som driver en bensinstasjon, bussjåfør, turledere, sikkert mange av dem som prøver seg på kundene sine? 

Man begynner trafikkopplæringen når man er 15 (med trafikalt grunnkurs). Elever begynner å kjøre når de er 16 eller 17, i bil. På MC sitter kompetente lærere på samme mc, så da er man jo mye nærmere enn i bil.

De gjør visst ikke det lenger, nå er det radioforbindelse og hver sin sykkel.

Det er ikke snakk om dårlig kundeservice eller dårlig undervisning. Det er snakk om seksuelle tilnærmelser som er upassende ovenfor elever. 

Hva mener du her? 

Ikke alle har store nettverk, og man vil jo aldri klare å sjekke alle trafikklærere i byen ved å snakke med jevnaldrende. Et minimum må jo være at klager blir tatt tak i, og at unge mennesker kan få opplæring i trygge omgivelser.

Tatt tak i av hvem? Hvordan? 
De som ble utsatt for mannen har gått til politiet. De har ikke funnet grunn til å etterforske.

Norn har gått til veivesenet. Hva skal veivesenet gjøre? På hvilket grunnlag? «Jeg liker ikke kjørelæreren min»

Da har jeg svart i bold. 

Det er særlig dette siste:  Et minimum må jo være at klager blir tatt tak i, og at unge mennesker kan få opplæring i trygge omgivelser.

Hvordan skal dette innføres? Hva med de som likte han som kjørelærer, hva med hans rett til å drive næring? Hvem skal etterforske dette som faller utenfor politiet? Vegvesenet? 

Jeg spør igjen, må vi virkelig ha offentlig poliising av alt mulig hverdagslig? Vil vi virkelig ha dette? (Jeg forutsetter at det ikke er kriminelle forhold han har gjort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (50 minutter siden):

Da har jeg svart i bold. 

Det er særlig dette siste:  Et minimum må jo være at klager blir tatt tak i, og at unge mennesker kan få opplæring i trygge omgivelser.

Hvordan skal dette innføres? Hva med de som likte han som kjørelærer, hva med hans rett til å drive næring? Hvem skal etterforske dette som faller utenfor politiet? Vegvesenet? 

Jeg spør igjen, må vi virkelig ha offentlig poliising av alt mulig hverdagslig? Vil vi virkelig ha dette? (Jeg forutsetter at det ikke er kriminelle forhold han har gjort)

Dette er uomtvistelig en politisak. Det er trist om en må innføre en regel om tilstedeværelse av politi under enhver kjøretime (i hvert fall der kjørelærer er mann og eleven kvinnelig), men det ser ut som dette kan være nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (5 timer siden):

Dette er uomtvistelig en politisak. Det er trist om en må innføre en regel om tilstedeværelse av politi under enhver kjøretime (i hvert fall der kjørelærer er mann og eleven kvinnelig), men det ser ut som dette kan være nødvendig.

Det har blitt det. Men det var ikke det. 

Og det er ikke nødvendig på grunn av en enkelt kjørelærer. Finnes folk av begge kjønn i alle yrkesgrupper som utviser uønsket seksuell adferd uten at det er straffbart. Vi kan ikke alle være barnevakter for hverandre i tilfelle, gud forby, vi møter noen som er ekle. Det er en del av livet å møte folk som vekker ubehaget i oss og det får være grenser hvis snowflakes vi skal være om det er for ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 14.4.2022 den 8.08):

Da har jeg svart i bold. 

Helsepersonelloven løser dette enkelt ved å ha følgende i paragraft §57 i helsepersonelloven:

Sitat

Statens helsetilsyn kan kalle tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom innehaveren er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, vesentlig mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, vesentlige pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen.

Statens vegvesen sitt tilsyn kunne fått en lignende hjemmel, slik at de kunne ta tak i dette.

Alle andre yrkesgrupper du never har arbeidsgivere som kan, og vil ta tak i ansatte som begår overgrep mot elever, eller som gir elendig kundeservice.

Statens helsetilsyn har gjort slike tilsyn i 20 år, med veldig gode erfaringer. Nesten ingen vinner i rettsaker mot dem når de har mistet autorisasjonen sin.

Vi kan stoppe seksuelle overgrep med å ta tak i atferd tidlig. Jeg synes ikke det er urimelig. Det er litt søkt at du synes 18 åringer skal motta seksuelle tilnærmelser i undervisningssituasjoner. 

Det du skriver om trafikkopplæring er bare tull. To-veis kommunikasjon har ingenting å si for om man sitter på sykkelen eller kjører etter. Man må bruke samme kommunikasjon uansett. Gode lærere sitter mye på, det gjør sensorer også på mange av prøvene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...