Gå til innhold

35 unge jenter har varslet til politi og vegvesen om køyrelæreren


ajarRun

Anbefalte innlegg

Bag skrev (1 time siden):

Så da er det greit at mannlige sjåførlærere har et seksuelt språk i forhold til ungjenter som vil ha førerkort?

Hvor i all verden har du det ifra at jeg på noe tidspunkt synes dette er helt greit. ? Her har du blingset litt kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PITTY skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det?

fordi.... det er bare en kjørelærer tilgjengelig innen rimelig avstand? På sunnmøre finnes det mengder av småbygder der det bare er en eller kansje to, i form av ektepar, som driver kjøreskole. 

I dette tilfellet, hvis firmaet som kommer fram, stemmer, (hvilket fremstår pussig) så er det ålesund, og da er dette enklere, men grunnlaget for at vi har en autorisasjonsløsning, er der for å sikre overordnet regulering av tjenesten.

(Jeg sliter litt å se at man har varslet alle andre steder enn selskapet, når det er et selskap med mange ansatte. Dahadde vært ekstremt mye enklere å varsle daglig leder, eller daglig leders kompanjong, hvis det var daglig leder som var problemet. Et selskap som har 3 ansatte og koblinger til flere, har ekstremt lite å gå på ved sånne saker.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (Akkurat nå):

Hvor i all verden har du det ifra at jeg på noe tidspunkt synes dette er helt greit. ? Her har du blingset litt kanskje..

Hvis du aksepterer at dette kun skal løses med markedsmakt, altså at man velger bort en leverandør, men ikke kategorisk  konsekvensforfølger det, betyr det at du synes at det er greit.  

Du forutsetter at ALLE har samme terskelen for overgrep, så det er ikke overgrep hvis offeret fortsetter etter å ha blitt trakasert fordi hun ikke skjønte at det var seksuell trakasering.

Den alternative settingen er at dette ALLTID, UANSETT er overgrep. Selv om 17 åringen ble heit på kjørelæreren og  frivillig hadde seg med han , så anser man dette som overgrep, fordi den etiske forpliktelsen innen yrke gir et maktforhold som lager ubalanse i samtykkekompetansen. (Samme underliggende premiss som ligger til grunn i forholdet elev -lærer i andre sammenhenger )

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 minutter siden):

fordi.... det er bare en kjørelærer tilgjengelig innen rimelig avstand? På sunnmøre finnes det mengder av småbygder der det bare er en eller kansje to, i form av ektepar, som driver kjøreskole. 

I dette tilfellet, hvis firmaet som kommer fram, stemmer, (hvilket fremstår pussig) så er det ålesund, og da er dette enklere, men grunnlaget for at vi har en autorisasjonsløsning, er der for å sikre overordnet regulering av tjenesten.

(Jeg sliter litt å se at man har varslet alle andre steder enn selskapet, når det er et selskap med mange ansatte. Dahadde vært ekstremt mye enklere å varsle daglig leder, eller daglig leders kompanjong, hvis det var daglig leder som var problemet. Et selskap som har 3 ansatte og koblinger til flere, har ekstremt lite å gå på ved sånne saker.)

Slik blir det vel med avstander når det kommer til alt av fasiliteter i de ytre soner av landet. Beklageligvis. Men Trening, idrettsarrangement, mussikkkorps.. og masse. Det dukker ikke opp på døra i Sunnmøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt skrekkelig at dette pedofile svinet enda får holde på. 

Ble selv utsatt for seksuell krenkelser fra han da jeg var 15 år og skulle ta moped lappen. Han forsøkte å ta på meg, på upassende steder. Er nå 32 år...

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PITTY skrev (4 minutter siden):

Slik blir det vel med avstander når det kommer til alt av fasiliteter i de ytre soner av landet. Beklageligvis. Men Trening, idrettsarrangement, mussikkkorps.. og masse. Det dukker ikke opp på døra i Sunnmøre det heller.

Det stemmer, og det er litt bakgrunnen for at man ofte ser at seksuelle predatorer dukker opp i disse miljøene , og grunnen for at man ønsker større grad av registreringer og i visse tilfeller, autorisasjoner på denne typen frivillige områder. 

Men det er frivillige organisasjoner, med stor grad av dugnadsarbeid; det er grenser for hvor regulert man får det. 

Statlige regulerte oppgaver, er litt anderledes, og gitt Vegvesenet har monopol på å gi sertifikat, må vegvesenet ta oppgaven sin alvorlig, og de har en organisasjon på 30 stykker som jobber med dette, der de har relativt stor frihetsgrader i forhold til skjønnsvurdering. De må bare erkjenne det og utvikle strategi for det.  Det kritikkverdige var at varslingen til dem skulle ha trigget dette arbeidet.

Hvis du mottar et varsel knyttet til fagområdet ditt, er det en advarsel om at du har en arbeidsoppgave du ikke har gjordt rett.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (9 minutter siden):

Hvis du aksepterer at dette kun skal løses med markedsmakt, altså at man velger bort en leverandør, men ikke kategorisk  konsekvensforfølger det, betyr det at du synes at det er greit.  

Du forutsetter at ALLE har samme terskelen for overgrep, så det er ikke overgrep hvis offeret fortsetter etter å ha blitt trakasert fordi hun ikke skjønte at det var seksuell trakasering.

Den alternative settingen er at dette ALLTID, UANSETT er overgrep. Selv om 17 åringen ble heit på kjørelæreren og  frivillig hadde seg med han , så anser man dette som overgrep, fordi den etiske forpliktelsen innen yrke gir et maktforhold som lager ubalanse i samtykkekompetansen. (Samme underliggende premiss som ligger til grunn i forholdet elev -lærer i andre sammenhenger )

Ingen uenighet fra min side på dine betraktninger her. Det jeg imidlertid tenker på er at det er mye sannsynlig at en del elever på en kjøreskole ikke er klar over at man enkelt kan bytte skole uten at det blir trøbbel med obligatoriske innmeldinger til st.vegvesen etc. Men selvsagt, den innsikten er ikke tilstrekkelig for alle som er utsatt for slike lærere. Man kan være fanget i situasjonen på flere vis. . Ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 minutter siden):

Det stemmer, og det er litt bakgrunnen for at man ofte ser at seksuelle predatorer dukker opp i disse miljøene , og grunnen for at man ønsker større grad av registreringer og i visse tilfeller, autorisasjoner på denne typen frivillige områder. 

Men det er frivillige organisasjoner, med stor grad av dugnadsarbeid; det er grenser for hvor regulert man får det. 

Statlige regulerte oppgaver, er litt anderledes, og gitt Vegvesenet har monopol på å gi sertifikat, må vegvesenet ta oppgaven sin alvorlig, og de har en organisasjon på 30 stykker som jobber med dette, der de har relativt stor frihetsgrader i forhold til skjønnsvurdering. De må bare erkjenne det og utvikle strategi for det.  Det kritikkverdige var at varslingen til dem skulle ha trigget dette arbeidet.

Hvis du mottar et varsel knyttet til fagområdet ditt, er det en advarsel om at du har en arbeidsoppgave du ikke har gjordt rett.   

Hva jeg vet så finnes det en tilsynsmyndighet i vegvesenet som holder oppsyn med trafikkskolene. Deres jobb er å se til at trafikkskolene gjennomfører opplæringen etter den angitte læreplanen(vegdirektoratet.) I øvrighet blir også administrativt ansvar som trafikkskolene har opp mot vegvesenet også kontrollert.

Jeg klarer imidlertid ikke å se hvordan st.vegvesen på noen måte skal kunne vurdere og evt dømme kriminelle handlinger.

Lignende eksempel har vært gjeldende ang. økonomisk kriminalitet. Man visste klart innad i bransjen hvem som bedrev svartkjøring både med/uten autorisasjon etc. St.vegvesen kunne selvsagt ikke gjøre annet enn å rapportere dette til øko-krim. Lite skjedde. Et smart trekk var når vegvesenet faktisk publiserte en liste over trafikkskoler de kunne gå god for.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bag said:

Spørsmålet ditt er?

Var disse 298 uanstendige og krenkende handlingene av straffbar karakter? Eller var de bare upassende? 

Akkurat hva har vedkommende gjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (9 timer siden):

Veivesenet forvalter autorisasjonen basert på flere faktorer, og er suverent ansvarlig for hvilke krav som blir satt. Det er hele betydningen og poenget av en autorisasjonsmyndighet.

Det er for eksempel krav som tilsvarer lærerutdanning, og man kunne utviklet retningslinjer tilsvarende å jobbe i videregående skole. 

Når det er mulig å gi disiplinærstraff basert på vurdering av opplevd opplæringsmiljø vurdert mot progresjon; er det latskap å ikke gjøre lignende for varsler.
https://ntsf.no/aktuelt/nyheter/750-tilsyn-60-mistet-godkjenningen

Vegvesenet forvalter autorisasjonen i henhold til lov og forskrift, de kan selvsagt ikke forvalte den etter egent forgodtbefinnende. De kan ikke handle utover hjemlene fastsatt i lov og forskrift.

Forskriftene og lovene kan, og bør endres for å innføre administrative straffer for adferd uforenelig med yrket.

De kan gi straff når noen vesentlig bryter forskriften, eller bryter forskriften til tross for at de har blitt irettesatt. Forskriften nevner ingenting om upassende relasjoner eller krenkelser av elevene. Hvis man ikke blir straffet etter straffeloven går man fri, og får fortsette å undervise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 timer siden):

Det stemmer, og det er litt bakgrunnen for at man ofte ser at seksuelle predatorer dukker opp i disse miljøene , og grunnen for at man ønsker større grad av registreringer og i visse tilfeller, autorisasjoner på denne typen frivillige områder. 

Men det er frivillige organisasjoner, med stor grad av dugnadsarbeid; det er grenser for hvor regulert man får det. 

Statlige regulerte oppgaver, er litt anderledes, og gitt Vegvesenet har monopol på å gi sertifikat, må vegvesenet ta oppgaven sin alvorlig, og de har en organisasjon på 30 stykker som jobber med dette, der de har relativt stor frihetsgrader i forhold til skjønnsvurdering. De må bare erkjenne det og utvikle strategi for det.  Det kritikkverdige var at varslingen til dem skulle ha trigget dette arbeidet.

Hvis du mottar et varsel knyttet til fagområdet ditt, er det en advarsel om at du har en arbeidsoppgave du ikke har gjordt rett.   

Statens vegvesen kan ikke endre lovene de er underlagt. De er ikke lovgivere. Politikerne må ta tak i dette og innføre mer kontroll. 

Hvis en sykepleier ligger med en tidligere pasient mister de godkjenningen. Selv å være venner vil kunne føre til at de mister autorisasjonen. På grunn av at de kontrolleres av slike ting har vi masse nemdspraksis (vet da faen hvem som utøver myndigheten, antar det er en nemd) på disse områdene. Når noen blir fradømt autorisasjonen legger det føringer for hva man kan og ikke kan gjøre. Men for trafikklærere er det ingen som tar tak i det, med mindre det er straffbart og saken er sterk nok til at påtalemyndigheten gidder å prosedere den.

PITTY skrev (3 timer siden):

Hva jeg vet så finnes det en tilsynsmyndighet i vegvesenet som holder oppsyn med trafikkskolene. Deres jobb er å se til at trafikkskolene gjennomfører opplæringen etter den angitte læreplanen(vegdirektoratet.) I øvrighet blir også administrativt ansvar som trafikkskolene har opp mot vegvesenet også kontrollert.

Jeg klarer imidlertid ikke å se hvordan st.vegvesen på noen måte skal kunne vurdere og evt dømme kriminelle handlinger.

Lignende eksempel har vært gjeldende ang. økonomisk kriminalitet. Man visste klart innad i bransjen hvem som bedrev svartkjøring både med/uten autorisasjon etc. St.vegvesen kunne selvsagt ikke gjøre annet enn å rapportere dette til øko-krim. Lite skjedde. Et smart trekk var når vegvesenet faktisk publiserte en liste over trafikkskoler de kunne gå god for.

Problemet er ikke kriminelle handlinger, for kriminelle handlinger har vi allerede politi og påtalemyndighet. Problemet er det store området mellom ulovlig og akseptabel framtreden når man har et overmaktsforhold ovenfor barn og unge. Veldig mye uakseptabelt er ikke ulovlig. Slik det er nå vil man måtte begå grove lovbrudd over tid for å bli tatt tak i. Og mye adferd som de fleste vil være enig i at ikke er forenelig med yrket slipper man unna. For eksempel seksuelle relasjoner til elever, og kontakt utover undervisningen. Eller upassende snakk under opplæringen.

Utfordringen her er at ingen har myndighet til å ta tak i dette. Politiet må vurdere om de kan få noen dømt, hvis det er svake beviser har de ingen ting de kan gjøre. Og statens Vegvesen kan bare kontrollere om man følger forskriften og om man er frisk nok og har førerrett i aktuelle klasser. Når mange driver enmannsskoler blir dette ekstra problematisk, fordi da kan man ikke klage til skolen vedkomne jobber i. Hvis noen som er ansatt blir klaget på, kan de bare starte egen skole og holde på slik de ønsker. 

Med endringer i regelverket vil det veldig fort bli endringer, og jeg er sikker på at vi ville sett en god del avskiltinger av udugelige lærere. 

Skjønner ikke hvordan man skal drive skole uten å være autorisert, da får man jo ikke sendt inn obligatorisk opplæring? Og hvis man har lyst til å starte en ulovlig skole, kan man bare leie inn en faglig leder, og proformaansette en trafikklærer. Da kan man drive som trafikklærer uten å være trafikklærer. Å ha faglig leder som ikke er reelt involvert er kjempevanlig, man bare betaler noen ti tusen spenn i måneden for å stå på papiret som faglig leder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Var disse 298 uanstendige og krenkende handlingene av straffbar karakter? Eller var de bare upassende? 

Akkurat hva har vedkommende gjort? 

For eksempel dette, med ei som altså var 15:

Rediken skrev (4 timer siden):

Det er helt skrekkelig at dette pedofile svinet enda får holde på. 

Ble selv utsatt for seksuell krenkelser fra han da jeg var 15 år og skulle ta moped lappen. Han forsøkte å ta på meg, på upassende steder. Er nå 32 år...

For et svin! Og at han har fått holde på i så mange år er helt tragisk. De 35 som har varslet er nok antakelig bare en brøkdel. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Madame Butterfly said:

Var disse 298 uanstendige og krenkende handlingene av straffbar karakter? Eller var de bare upassende? 

Akkurat hva har vedkommende gjort? 

Tydeligvis en missforståelse her: Spørsmålet var hva han kunne bli straffet i forhold til. 298 referer til paragraf 298 i straffeloven som omhandler "seksuelt krenkende og annen uanstendig adferd"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (På 10.4.2022 den 22.32):

https://www.nrk.no/mr/35-unge-jenter-har-varsla-til-politi-og-vegvesen-om-koyrelaeraren-pa-sunnmore---no-er-han-sikta-1.15924073

Jeg blir så sint av at det ikke gjøres noe. Ingen tar tak i dette. Disse fjolsene får holde på som dem vil.

Håper alle som er i slike situasjoner tar opptak av læreren, og anmelder. Dess mer bevis dess bedre. Nest best er type dagbok/logg der det står beskrevet hendelser.

Merkelig uttalelse: "ord mot ord og ingen tekniske bevis"

Her burde jo noe så enkelt som tidligere sakshistorikk kunne si noe om nye saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13579 skrev (23 timer siden):

Nok et eksempel at tiden er overmoden for å innføre omvendt bevisbyrde i slike saker. Med så  mange anklagere er mannen åpenbart skyldig.

Nei, tiden er slett ikke overmoden for det. Det trengs ikke omvendt bevisbyrde her uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (13 minutter siden):

Merkelig uttalelse: "ord mot ord og ingen tekniske bevis"

Her burde jo noe så enkelt som tidligere sakshistorikk kunne si noe om nye saker.

Nå er vel de som jobber i politiet sjeldent åndseliten. Stort sett mobbeoffer som ikke duger til noe annet og derfor springer rundt å trakasserer rusmisbrukere. Å etterforske ekte kriminalitet er ikke spennende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (1 time siden):

 


 nr.1
Hvis en sykepleier ligger med en tidligere pasient mister de godkjenningen. Selv å være venner vil kunne føre til at de mister autorisasjonen. 


 nr.2
Skjønner ikke hvordan man skal drive skole uten å være autorisert, da får man jo ikke sendt inn obligatorisk opplæring? 

 

Nr.1 Denne praksisen blir like 100% umulig som mulig. Det må jo i det minste foreligge en anmeldelse. Noe som er mindre sannsynlig hvis man er to om utskeielsen. Men ofte kommer anmeldelser i etterkant. Da er brått prosjekt kriminalitet i gang.

Jeg vet personlig om en sykepleier som i dag er gift med en tidligere pasient. Vet også om en trafikklærer med lik historie. Så langt jeg vet har de hittill ikke blitt truet med dødsstraff. Samfunn og rettspraksis skal vel heller ikke kunne nekte de dette.?

Hvem som skal gripe inn som overmakt ved rene overgrep er som du sier..  I alle fall ikke st.vegvesen. Om det er seksuell utnyttelse i bil eller ikke så er det vel ingen nyhet at dette skal i politiets hender. Rettere sagt, i deres nederste skuff...

Nr.2, svarer du jo på selv synes jeg. Med god innsikt. Har også vært oppe i media at ulovlig trafikkopplæring involverer seg med autorisert skole for b.l.a  å kunne innmelde obligatorisk opplæring. Ganske groteskt. Nærmere cowboy-virksomhet skal du lete lenge etter. Noe jeg synes denne bransjen bærer langt større preg av som helhet enn for et par ti-år siden. Det taes frem her at det er håpløst å få tak i trafikkopplæring innen rimelig avstand i visse grender. Det er ironisk å tenke på når t.eks Oslo nærmest tyter av trafikkskoler på lik linje som kebab-kiosker.. Kanskje det til og med er de samme eierene..

Jeg ser også problemet med uprofesjonell og utilbørlig adferd. Men hvor lett kan det bli/unngå å bli utilbørlig liksom.? Eks. To mennesker kan komme til deg å si en like frekk ting, men på hver sin måte, og hvor ambisjonene deres er å ikke få deg til å reagere negativt.. Den ene lykkes langt bedre enn den andre. Manipulasjon er et temmelig fantastisk verktøy for en overgriper. Mange fornærmelser kan jeg godt tenke meg ikke oppfattes slik av offeret engang. Ikke i første omgang ..

En trafikklærer er utdannet, uteksaminert og autorisert som alt annet. Men om man er personlig egnet for en type oppgave/posisjon, har gode nok pedagogiske evner etc, det er en helt annen sak. Det tas ikke en Bachelor i personlighet. Men hvis man er ansatt ved en trafikkskole og stadig får klager på seg, selv av kun ymse karakterer, ikke anmeldelser, så kan vel temaet likevel bli at man brått ikke er trafikklærer der lenger. 

Og hva så med det offentlige? Er det skikkelig vanntett? Det finnes sikkert sykepleiere med null omsorgsfølelse, det finnes sikkert barnevernspedagoger med lite egnethet til både jobb og sitt eget barn ..De mister ikke automatisk arbeidet av den grunn har jeg inntrykk av. Av hva jeg har hørt så er det langt vanskeligere å bli kvitt en ansatt i det offentlige. Kommer det til kriminelle handlinger går det kanskje ut på ett.

Men her;  det er alvorlig hvis nå enkelte perverse typer legger seg opp en strategi ved å ta seg en slik utdanning som trafikklærer, nærmest for å kunne havne i en slik posisjon overfor i stor grad ungdommer.

Det finnes forøvrig flere yrker/utdanninger hvor mennesker med grumsete motiver ferdes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (11 minutter siden):

Nr.1 Denne praksisen blir like 100% umulig som mulig. Det må jo i det minste foreligge en anmeldelse. Noe som er mindre sannsynlig hvis man er to om utskeielsen. Men ofte kommer anmeldelser i etterkant. Da er brått prosjekt kriminalitet i gang.

Jeg vet personlig om en sykepleier som i dag er gift med en tidligere pasient. Vet også om en trafikklærer med lik historie. Så langt jeg vet har de hittill ikke blitt truet med dødsstraff. Samfunn og rettspraksis skal vel heller ikke kunne nekte de dette.?

Hvem som skal gripe inn som overmakt ved rene overgrep er som du sier..  I alle fall ikke st.vegvesen. Om det er seksuell utnyttelse i bil eller ikke så er det vel ingen nyhet at dette skal i politiets hender. Rettere sagt, i deres nederste skuff...

Nr.2, svarer du jo på selv synes jeg. Med god innsikt. Har også vært oppe i media at ulovlig trafikkopplæring involverer seg med autorisert skole for b.l.a  å kunne innmelde obligatorisk opplæring. Ganske groteskt. Nærmere cowboy-virksomhet skal du lete lenge etter. Noe jeg synes denne bransjen bærer langt større preg av som helhet enn for et par ti-år siden. Det taes frem her at det er håpløst å få tak i trafikkopplæring innen rimelig avstand i visse grender. Det er ironisk å tenke på når t.eks Oslo nærmest tyter av trafikkskoler på lik linje som kebab-kiosker.. Kanskje det til og med er de samme eierene..

Jeg ser også problemet med uprofesjonell og utilbørlig adferd. Men hvor lett kan det bli/unngå å bli utilbørlig liksom.? Eks. To mennesker kan komme til deg å si en like frekk ting, men på hver sin måte, og hvor ambisjonene deres er å ikke få deg til å reagere negativt.. Den ene lykkes langt bedre enn den andre. Manipulasjon er et temmelig fantastisk verktøy for en overgriper. Mange fornærmelser kan jeg godt tenke meg ikke oppfattes slik av offeret engang. Ikke i første omgang ..

En trafikklærer er utdannet, uteksaminert og autorisert som alt annet. Men om man er personlig egnet for en type oppgave/posisjon, har gode nok pedagogiske evner etc, det er en helt annen sak. Det tas ikke en Bachelor i personlighet. Men hvis man er ansatt ved en trafikkskole og stadig får klager på seg, selv av kun ymse karakterer, ikke anmeldelser, så kan vel temaet likevel bli at man brått ikke er trafikklærer der lenger. 

Og hva så med det offentlige? Er det skikkelig vanntett? Det finnes sikkert sykepleiere med null omsorgsfølelse, det finnes sikkert barnevernspedagoger med lite egnethet til både jobb og sitt eget barn ..De mister ikke automatisk arbeidet av den grunn har jeg inntrykk av. Av hva jeg har hørt så er det langt vanskeligere å bli kvitt en ansatt i det offentlige. Kommer det til kriminelle handlinger går det kanskje ut på ett.

Men her;  det er alvorlig hvis nå enkelte perverse typer legger seg opp en strategi ved å ta seg en slik utdanning som trafikklærer, nærmest for å kunne havne i en slik posisjon overfor i stor grad ungdommer.

Det finnes forøvrig flere yrker/utdanninger hvor mennesker med grumsete motiver ferdes.

 

 

Angående nummer en. Det er greit å ikke inneha kunnskap om gjeldende regler og hvordan ting fungerer, men da bør du ikke ha så bastante meninger. Hvis en sykepleier innleder et seksuelt forhold med en pasient kortere enn et år etter at de er pasient kan, og vil de miste autorisasjonen sin. Dette selv om det ikke er straffbart etter straffeloven. Selvsagt blir ikke alle fanget opp, og omstendighetene er av betydning. Hvis man har tatt ut en veneflon på noen vil man måtte vente kortere enn hvis man har hjulpet med rehabilitering over flere måneder. 

Som sykepleier vil Helsetilsynet kunne ta fra deg autorisasjonen selv om du ikke har blitt dømt for lovbrudd og selv om du ikke er anklaget for å ha gjort noe straffbart. Fem minutter på google vil gi deg masse eksempler.

Hvis jeg innleder et seksuelt forhold til en elev vil det kun ha konsekvenser for min yrkesutøvelse dersom jeg både blir anmeldt og dømt for forholdet. Hvis ikke er det ingen som kan gjøre noe. Det er for dårlig, og gir ikke sårbare unge mennesker det vernet de fortjener.

Angående nummer to. Ingen trafikklærere er ansatt ved en skole. Når jeg sier ingen er det selvsagt ikke riktig, det er vel noe som halvparten som jobber for en skole med mer enn en trafikklærer. Hvis man mister jobben starter man jo bare egen skole. Så kan man begå overgrep, manipulere og groome elevene uten risiko for reaksjoner, før man eventuelt blir dømt for overgrep. Men da vil man jo ha utsatt MANGE elever for upassende tilnærmelser. 

En enkel forskriftsendring kan gi Statens Vegvesen eller noen andre tilsynsmulighet med tanke på adferd som er uforenelig med yrket. Det tenker jeg er riktig og nødvendig.

I det offentlige vil man få reaksjoner hvis man ikke gjør jobben på en god måte. Som trafikklærer er du din egen sjef, og kan gjøre akkurat som du selv vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...